Gazelle model A uit 1965?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Ik heb gisteren een paar fietsen ontvangen van een vriend van mijn ouders die ze ook gekregen hadden en een ervan is denk ik hier wel interessant.

Het is een Gazelle A met framenummer 1959744, wat zou moeten betekenen dat de fiets uit 1965 komt? Het model kan ik met deze naam nergens terugvinden, maar het staat toch echt op het frame.

Het is blijkbaar oorspronkelijk een politiefiets geweest en voor zover ik kan zien is de fiets nog behoorlijk origineel. Hij is met ~60cm te klein voor mij, maar ik wil de fiets denk ik goed schoonmaken en daarna in de vernis of gekookte lijnzaadolie zetten om de originele verf te bewaren. Hier en daar de roest verwijderen met rustyco roestoplosser, alle lagers en naven opnieuw smeren en misschien de wielen herbouwen met moderne rvs spaken en dan creme banden erop. Daarna waarschijnlijk op Marktplaats, maar als ik er zelf op pas (ik rijdt 63-66cm frames) dan wil ik er misschien nog wel iets mooiers van maken. Een leuke Shutter Precision naafdynamo en verborgen LED-verlichting zijn dan misschien ook nog wel een optie.

Torpedo terugtraprem, pinstriping op alle onderdelen, Invicta dynamo en een mooie Gazelle standaard.

Alle lakdoeken onderdelen zijn behoorlijk vergaan, dus ik weet niet of ik daar iets mee kan doen? Opmerkingen en tips hoe ik de fiets het beste kan opknappen worden gewaardeerd. :)

Vragen die ik heb zijn bijvoorbeeld:
- Kan ik de fiets het beste met gekookte lijnzaadolie insmeren of is overspuiten met een blanke lak beter?
- Kunnen de lakdoeken onderdelen nog gerestaureerd worden, of is vervangen door moderne exemplaren beter?
- De chromen onderdelen kunnen het beste met zilverfolie en water gedaan worden toch?
- Speciale aandacht voor bepaalde onderdelen nodig?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jaccow op 22 nov 2021, 22.22, 5 keer totaal gewijzigd.
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Hoewel ik wel een beetje met het stuur tegen mijn knieën aanzit tijdens het sturen rijd de fiets wel erg lekker, dus waarschijnlijk ga ik hem zelf houden. Een eerste korte test laat zien dat het merendeel van de lak nog goed is (op wat roestige randjes na) en dat simpelweg een dun laagje gekookte lijnzaadolie al wonderen doet.

Binnenkort maar eens een spaak of twee losdraaien zodat ik naar nieuwe spaken kan kijken. :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jaccow op 22 nov 2021, 22.15, 2 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door Maarten Waarlé »

Lijkt me ook dat deze lak weer als in de buurt van nieuw kan worden gepoetst.
Chroom ziet er ook nog veelbelovend uit. Jammer dat de kettingkast zo geschilferd is maar verder.
En ja moeten er nieuwe spaken in?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door m-gineering »

jaccow schreef: 21 nov 2021, 16.56 Een leuke Shutter Precision naafdynamo en verborgen LED-verlichting zijn dan misschien ook nog wel een optie.

Als je voor LED's gaat is een originele SA dynamo ook wel voldoende, en overdag is die veel beter in deze fiets dan een modernistische SP
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door rowejon »

Hi,
"Hoewel ik wel een beetje met het stuur tegen mijn knieën aanzit tijdens het sturen"
Lelijk, maar wel een oplossing
https://www.internet-bikes.com/35226-to ... -mm-zwart/
Gr
Jon
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door fietshobbyist »

jaccow schreef: 22 nov 2021, 01.21 een beetje met het stuur tegen mijn knieën aanzit tijdens het sturen
nieuwe spaken
Dat je met je knieën tegen het stuur zit, komt vermoedelijk ook doordat de balhoofdbuis tamelijk schuin staat. PFG had twee types frames 61cm hoog, waarbij het ene frame, met schuiner staande balhoofdbuis, een 1,5 cm kortere bovenbuis had. Bij mij net het verschil tussen wel en niet met de knieën tegen het stuur. Een losse stuurpen met iets meer voorbouw hielp daar wel iets, maar gek genoeg niet volledig afdoende tegen.

Spaken eens even lekker oppoetsen?
En dat kettingkastdoek is prachtig! Niets aan doen! Nergens nieuw te koop, zo ...
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Bedankt voor de feedback allemaal. :)

Een paar goede ideeën waar ik nog niet aan had gedacht. Iemand enig idee of er nog iets bijzonders aan het model is naast wat ik al weet?
Maarten Waarlé schreef: 22 nov 2021, 07.54 Lijkt me ook dat deze lak weer als in de buurt van nieuw kan worden gepoetst.
Chroom ziet er ook nog veelbelovend uit. Jammer dat de kettingkast zo geschilferd is maar verder.
En ja moeten er nieuwe spaken in?
Ik ben vooral een beetje huiverig voor oppoetsen vanwege de de gouden lijntjes die er op zitten. een simpele polijst zou een goede optie kunnen zijn, maar poets ik dan de pinstriping niet helemaal weg?

Ik zal eerst eens kijken wat de spaken doen met een kleine schoonmaak en wat poetsen, maar als ik het chroom weer goed glimmend kan krijgen dan zijn een stel glimmend rvs spaken een relatief betaalbare upgrade toch? Ik kan zelf wielen spaken en als ik er een andere naaf voor inzet dan heb ik sowieso andere spaken nodig.
m-gineering schreef: 22 nov 2021, 08.09
jaccow schreef: 21 nov 2021, 16.56 Een leuke Shutter Precision naafdynamo en verborgen LED-verlichting zijn dan misschien ook nog wel een optie.
Als je voor LED's gaat is een originele SA dynamo ook wel voldoende, en overdag is die veel beter in deze fiets dan een modernistische SP
Ah natuurlijk, de Sturmey Archer GH6 dynohub modellen! Ik geloof dat ik daar zelfs nog nog twee van heb liggen, maar misschien net niet in de juiste hoeveelheid spaken. Al zijn die nog relatief eenvoudig in Groot Brittannië te vinden.
Werner schreef: 22 nov 2021, 09.12 Dat je met je knieën tegen het stuur zit, komt vermoedelijk ook doordat de balhoofdbuis tamelijk schuin staat. PFG had twee types frames 61cm hoog, waarbij het ene frame, met schuiner staande balhoofdbuis, een 1,5 cm kortere bovenbuis had. Bij mij net het verschil tussen wel en niet met de knieën tegen het stuur. Een losse stuurpen met iets meer voorbouw hielp daar wel iets, maar gek genoeg niet volledig afdoende tegen.

Spaken eens even lekker oppoetsen?
En dat kettingkastdoek is prachtig! Niets aan doen! Nergens nieuw te koop, zo ...
Ik ga deze week nog wel eens verder experimenteren met de hoogte. Ik heb hem nu in het donker versteld, dus het kan zijn dat er nog meer rek in zit. Het zou al helpen als het stuur gekanteld kon worden, maar het lijkt er niet op dat dit kan.

BikesToRemember heeft enkele modellen die er sterk op lijken, zoals dit exemplaar, maar ik zal het eerst eens aankijken.
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Even in mijn schuur gekeken en ik heb alleen een 28-gats en een 32-gats Sturmey Archer dynohub liggen. En de velgen lijken 36-gats te zijn, dus ik zal op zoek moeten naar een ander exemplaar.

Nog iets betere foto's gemaakt vandaag tijdens het korte moment dat we hier zon hadden. 8-)

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jaccow op 22 nov 2021, 22.17, 2 keer totaal gewijzigd.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door Fongers1952 »

Een Gazelle A was destijds de goedkoopste van de 4 beschikbare Tourmodellen (A, P, 1, 8) Alhoewel iets goedkoper uitgevoerd dan bijvoorbeeld een Nr 8 blijft het gewoon een kwaliteitsfiets. en ook rijden ze gewoon "lekker". De spaken en ook de verlichting zou ik alleen maar schoonmaken maar verder gewoon zo laten. Hij is maar één keer origineel.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door m-gineering »

jaccow schreef: 22 nov 2021, 12.04
Als je voor LED's gaat is een originele SA dynamo ook wel voldoende, en overdag is die veel beter in deze fiets dan een modernistische SP
Ah natuurlijk, de Sturmey Archer GH6 dynohub modellen! Ik geloof dat ik daar zelfs nog nog twee van heb liggen, maar misschien net niet in de juiste hoeveelheid spaken. Al zijn die nog relatief eenvoudig in Groot Brittannië te vinden.
Engeland is natuurlijk wel het land van 32H-40H!
/Marten
Plaats reactie