Wat te doen als de lak helemaal weg is? Overspuiten?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wat te doen als de lak helemaal weg is? Overspuiten?

Bericht door Fotomaan »

Zoek de verschillen! :P

Dit is een Göricke uit 1924
https://oudefiets.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=44&t=7720

Dit is een Göricke uit 1925
https://oudefiets.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 4&start=20
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Wat te doen als de lak helemaal weg is? Overspuiten?

Bericht door Empo's bijgebouw »

ik zelf zou zeggen opschuren en in de olie
opsturen niet tot blank staal maar tot hij mooi glad is en niet al te rieuw vanwege de roest
na de tijd in de olie dat die het roesten tegen gaat
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Wat te doen als de lak helemaal weg is? Overspuiten?

Bericht door Balhoofd »

Op dit forum nog niemand over Brantho Korrux gehoord. Dat is lekker roestwerend, schijnt goed in het oppervlakte door te dringen. Heeft een blijvend resultaat vergeleken met Owatrol olie. Ik heb contact gehad met de importeur en die gaf aan dat de Kristal Glasur van hun (is transparant!) eventueel op de roest geschilderd kan worden. Gaat wel een beetje glimmen denk ik. Even met scotch brite erover voor de ergste glim is misschien wel genoeg. Ik moet er nog mee experimenteren.

Groeten, Arjan
Laatst gewijzigd door Balhoofd op 24 nov 2021, 19.02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Wat te doen als de lak helemaal weg is? Overspuiten?

Bericht door wimjansen »

Het is veel roest en tòch.... Het is een fiets met een onmiskenbare historie. De oplossing van het zadel, dat extra achteruit is gezet. De (amateuristische) girder boven de bracket en het haakje voor een aanhangkarretje. En de jasbeschermer. Een echt werkpaardje, dat misschien wel beter niet "als nieuw" zou moeten worden. Ik heb zelf eens een constructief "bijgewerkte" fiets te veel gerestaureerd, waardoor hij wel heel mooi en glanzend staat te pronken maar zijn arbeidzame afkomst toch wat verloochent. Je kunt overwegen of je uiteindelijk conservatief restaureert en al het (denk-)werk van de vorige eigenaar(s) met Owatrol, lijnolie e.d. in stand houdt. Alleen wellicht de dynamo vervangen. Succes, het is een monumentje.
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie