Pagina 1 van 1

Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 23 nov 2021, 19.31
door pfcvos
Betreft een naaf uit 1950
Ik heb hem geheel gedemonteerd, gereinigd etc.
Mijn vraag betreft de afstelling van de cone aan de tandwielzijde.
Ik neem aan dat die drijfkop/geschroefd tandwiel iets mag/moet slingeren.
Aandraaien en kwartslag los?

Re: Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 23 nov 2021, 21.27
door rowejon
Hi,
Mijn ervaring is dat je moet naven in de frame gemonteerd afstellen. Je kan alleen met wiel moeren vast gedraaid bepalen of de afstelling goed is. De verschil tussen precies goed en rammelen is geen kwart slag maar minder dan een 1/16.
Gr
Jon

Re: Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 23 nov 2021, 21.49
door pfcvos
Ik bedoel niet de stelconus maar de rechter die ik vooraf moet fixeren met lipring en borgmoer

Re: Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 23 nov 2021, 22.04
door theodorus
drie kwart slag terug draaien .Piet

Re: Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 23 nov 2021, 23.38
door rowejon
Hi,
"Ik bedoel niet de stelconus"
Als je ga het aan de andere kant afstellen, waarom moet deze kant precies worden?
Gr
Jon

Re: Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 24 nov 2021, 07.56
door m-gineering
rowejon schreef: 23 nov 2021, 23.38 Hi,
"Ik bedoel niet de stelconus"
Als je ga het aan de andere kant afstellen, waarom moet deze kant precies worden?
Gr
Jon
Je verzekert je ervan op deze manier dat de draaiende en stilstaande delen (borst op de as etc) niet tegen elkaar schuren en de lagers hun werk kunnen doen

Re: Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 24 nov 2021, 11.50
door pfcvos
Driekwart best veel, had ik niet gedacht, dank jullie voor de respons.
Op naar het bepalen van de kettinglijn, ik laat van me weten

Re: Afstelling SA versnellingsnaaf

Geplaatst: 24 nov 2021, 14.07
door m-gineering
pfcvos schreef: 24 nov 2021, 11.50 Driekwart best veel, had ik niet gedacht, dank jullie voor de respons.
Om en na bij 0.75mm