Gazelle model 7, 28 inch frame
Geplaatst: 27 nov 2021, 17.16
Afgelopen dagen weer eens een Nederlandse fiets opgebouwd.
Een Gazelle 7, wat mij betreft de mooiste Gazelle met D-profiel achtervorken die ook nog eens met lugs uitgevoerd zijn.
Ook de achterwielpatten zijn gesoldeerd in het frame. De frame geometrie is opvallend . De bovenbuis loopt naar voor sterk omlaag en de balhoofdlengte is vergeleken met de even hoge Fongers HZ
zo`n drie centimeter korter.
Ik heb de fietsen eens naast elkaar gezet ter vergelijk. Wat opvalt is de dat de balhoofdhoek van de Gazelle steiler is en dat het frame wat langer is.
Derde opvallend punt is dat de trapas van de Gazelle verder naar achter ligt. De Fongers (1913) is dus korter en schuiner qua bouw. Ik geloof dat het een beetje de trend volgt van de 20er 30er jaren.
Ook de Fongers BDG uit 1929 heeft een langer frame dan haar voorgangers.
Ik heb de Gazelle opnieuw gespoten en gebiesd. Op zich valt daar wat op af te dingen en vaak ook maak ik de keuze om een fiets origineel te houden qua lak. Bij deze fiets viel de keuze op herlakken maar ik heb met Fongers fietsen wat dat betreft bevredigendere resultaten. Dat heeft te maken met de helderheid van de biezen. De groene van Fongers zijn een stuk ingetogener dan de gouden van Gazelle. Mogelijk had het donkerder mengen van de goudverf bij aanvang beter resultaat gegeven.
Een filmpje van Gazelle liet een man zien die biezen trok op een spatbord dat op een soort molen bevestigd was. Hij hield te biezentrekker vast en liet het spatbord onder zijn biezentrekker doorlopen. Ik heb dat idee nagebootst door een spatbord met houten klossen op een wiel te knopen. Het geheel staat in een wielrichter.
Het biezen trekken wordt hiermee een stuk makkelijker en strakker al blijft de afsteuning van de biezentrekker tegen de spatbordrand riskant.
Iedere onregelmatigheid laat zich zien in het spoor van de biezentrekker.
Mogelijk met een extra strakke losse rand langs het spatbord weer op te lossen.
De fiets dient nog verder afgebouwd te worden. De achternaaf komt van Rutger . Ik ben er erg tevreden mee omdat het zo`n karakteristiek Gazelle beeld geeft.
Alles was bij deze fiets zwart en roestig maar nu dus een vernikkelde uitvoering.
De originele oliebadkettingkast is er een van Speedwell. De leverancier van veel Nederlandse en Engelse rijwielfabriekanten. Ik heb het idee dat de kettingkastbouwer in overleg een specifieke kast bouwde of aanpaste voor het betreffende merk.
Bij Fongers bijvoorbeeld zie je de schuine stand van de achterpat terug in de kettingkast. En Gazelle had de sierdeksel met vier schroefjes.
Als je `m los schroeft dan wordt het gat iets groter maar nog niet groot genoeg om over een pedaal heen te passen. Dat is dan weer jammer...
Het celluloid had ik op een ander Gazelle stuur zitten. Dat stuur had echter dikkere remstangen. In de dertiger jaren is de diameter een mm groter geworden. (van 8,5 mm naar 9,5) IK heb dus maar de bekleding over gezet en ga het nog verder afwerken /opknappen met een kusthars.
Het geeft de fiets wel een sjieke uitstraling en samen met de kettingkast kom je in de buurt van de Gazelle 9 al had die alluminium Roman rims
en zover ik weet geen gelugd frame. Dit moet echt een model 7 zijn met de kettingkast als extra optie.
Groeten,
Maarten
Een Gazelle 7, wat mij betreft de mooiste Gazelle met D-profiel achtervorken die ook nog eens met lugs uitgevoerd zijn.
Ook de achterwielpatten zijn gesoldeerd in het frame. De frame geometrie is opvallend . De bovenbuis loopt naar voor sterk omlaag en de balhoofdlengte is vergeleken met de even hoge Fongers HZ
zo`n drie centimeter korter.
Ik heb de fietsen eens naast elkaar gezet ter vergelijk. Wat opvalt is de dat de balhoofdhoek van de Gazelle steiler is en dat het frame wat langer is.
Derde opvallend punt is dat de trapas van de Gazelle verder naar achter ligt. De Fongers (1913) is dus korter en schuiner qua bouw. Ik geloof dat het een beetje de trend volgt van de 20er 30er jaren.
Ook de Fongers BDG uit 1929 heeft een langer frame dan haar voorgangers.
Ik heb de Gazelle opnieuw gespoten en gebiesd. Op zich valt daar wat op af te dingen en vaak ook maak ik de keuze om een fiets origineel te houden qua lak. Bij deze fiets viel de keuze op herlakken maar ik heb met Fongers fietsen wat dat betreft bevredigendere resultaten. Dat heeft te maken met de helderheid van de biezen. De groene van Fongers zijn een stuk ingetogener dan de gouden van Gazelle. Mogelijk had het donkerder mengen van de goudverf bij aanvang beter resultaat gegeven.
Een filmpje van Gazelle liet een man zien die biezen trok op een spatbord dat op een soort molen bevestigd was. Hij hield te biezentrekker vast en liet het spatbord onder zijn biezentrekker doorlopen. Ik heb dat idee nagebootst door een spatbord met houten klossen op een wiel te knopen. Het geheel staat in een wielrichter.
Het biezen trekken wordt hiermee een stuk makkelijker en strakker al blijft de afsteuning van de biezentrekker tegen de spatbordrand riskant.
Iedere onregelmatigheid laat zich zien in het spoor van de biezentrekker.
Mogelijk met een extra strakke losse rand langs het spatbord weer op te lossen.
De fiets dient nog verder afgebouwd te worden. De achternaaf komt van Rutger . Ik ben er erg tevreden mee omdat het zo`n karakteristiek Gazelle beeld geeft.
Alles was bij deze fiets zwart en roestig maar nu dus een vernikkelde uitvoering.
De originele oliebadkettingkast is er een van Speedwell. De leverancier van veel Nederlandse en Engelse rijwielfabriekanten. Ik heb het idee dat de kettingkastbouwer in overleg een specifieke kast bouwde of aanpaste voor het betreffende merk.
Bij Fongers bijvoorbeeld zie je de schuine stand van de achterpat terug in de kettingkast. En Gazelle had de sierdeksel met vier schroefjes.
Als je `m los schroeft dan wordt het gat iets groter maar nog niet groot genoeg om over een pedaal heen te passen. Dat is dan weer jammer...
Het celluloid had ik op een ander Gazelle stuur zitten. Dat stuur had echter dikkere remstangen. In de dertiger jaren is de diameter een mm groter geworden. (van 8,5 mm naar 9,5) IK heb dus maar de bekleding over gezet en ga het nog verder afwerken /opknappen met een kusthars.
Het geeft de fiets wel een sjieke uitstraling en samen met de kettingkast kom je in de buurt van de Gazelle 9 al had die alluminium Roman rims
en zover ik weet geen gelugd frame. Dit moet echt een model 7 zijn met de kettingkast als extra optie.
Groeten,
Maarten