juncker kruisframe 1953

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

omdat ik de inbusbout van het crankstel niet los kreeg heb ik het frame naar de fietsenmaker gebracht in de hoop dat ze het wel voor elkaar kregen. jammer genoeg kreeg ik een belletje dat de inbus is doorgedraaid. Hij vertelde dat dit wellicht de meest vaste crankbout is die hij gezien heeft. nu voorspelt dit jammer genoeg niet veel goeds. ik denk een moer op de bout te lassen in de hoop dat ik er dan een sleutel op kan zetten. ik ben wel bang voor verkleuring van het chroom, en vraag me af hoe de schroefdraad er verder uit ziet. nu is mijn vraag of iemand een vervangende gnutti inbus crankbout heeft liggen en of iemand nog andere ideeën heeft om het geheel los te krijgen?
IMG_20220315_151201.jpg
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door theodorus »

Volgens mij heeft bij dit crankstel de linker crankbout linkse schroefdraad.
kan iemand dat bevestigen?
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

theodorus schreef: 15 mar 2022, 15.59 Volgens mij heeft bij dit crankstel de linker crankbout linkse schroefdraad.
kan iemand dat bevestigen?
Ik dacht ook zoiets te lezen ergens, maar weet het niet zeker. Bevestiging zou fijn zijn :D
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door australman »

Klopt,linker crank zit met een bout met linkse draad vast.
Ik heb nog zo'n as met beide boutjes liggen,laat maar weten als je die nodig hebt.
Zelf zou ik er een M8 boutje in tikken,vast lassen,flinke tik er op geven en dan rechts om los draaien.

Hans
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

australman schreef: 18 mar 2022, 19.07 Klopt,linker crank zit met een bout met linkse draad vast.
Ik heb nog zo'n as met beide boutjes liggen,laat maar weten als je die nodig hebt.
Zelf zou ik er een M8 boutje in tikken,vast lassen,flinke tik er op geven en dan rechts om los draaien.

Hans
Ik heb toevallig net bijna hetzelfde gedaan. Ik heb het nog geprobeerd met een slagschroevendraaier maar uiteindelijk heeft het lasapparaat gezorgd voor de doorslag.
IMG_20220318_201015.jpg
Ik was bang dat het chroom erg zou verkleuren maar dat valt me alles mee. Het is wat gespikkeld maar de rest van de fiets zal ook niet feilloos worden. Met wat poetsen wordt het toch heel wat.
IMG_20220318_201448.jpg
Ik zou wel interesse hebben in een Inbusbout aangezien deze onbruikbaar is geworden... Heeft u toevallig ook een stel 'moeren' liggen waarmee de as in het frame gemonteerd is. Er is duidelijk al eens eerder iemand met een schroevendraaier bezig geweest en heeft het daarmee lelijk beschadigd.
IMG_20220318_202123.jpg
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door Johan overweg »

Ik heb volgens mij wel een boutje liggen van zo’n crank zal morgen wel even kijken
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Vandaag bezig geweest aan het verwijderen van de cranks, een onmogelijke taak. Na een hoop hitte en wd40 geprobeerd de tandwielkant eraf te halen met een poulietrekker, met als resultaat een krom tandwiel. Na een hoop te hebben geprobeerd, de crank in de bankschroef gezet en flink op de as geramd. Nu is deze kant zonder verdere schade los... De linker kant is een ander verhaal. Op geen enkele manier is de as te scheiden van de crank. Ik heb geprobeerd het heet te stoken en net als de tandwiel kant hem eraf te tikken, maar in plaats daarvan is de bus in het frame gaat schuiven. Heeft iemand een hydraulische pers waar ik het mee kan proberen?

Ook de geschroefde lagercup aan de tandwiel kant wilt niet los komen. Geprobeerd heet te stoken, maar in plaats van loskomen draait de bus in het frame. Gelukkig lijken alle schroefdraad en splines goed, maar het is nog niet compleet uit elkaar. Zacht gezegd nogal een gedoe. Het lijkt ook alsof iemand anders er al eens mee bezig is geweest gezien er op allerlij plekken beschadigingen te zien zijn.
IMG_20220319_154455.jpg
IMG_20220319_162255.jpg
IMG_20220319_162317.jpg
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Ik was van plan de bus met lagerschaal maar in het frame te laten zitten. Maar ik kom net tot de ontdekking dat de lagerschaal flink gepit/beschadigd is. Mocht iemand dergelijke onderdelen hebben liggen hoor ik het graag.
IMG_20220320_130323.jpg
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Het vinden van lagercups gaat een stuk moeilijker dan een as ed. Is het mogelijk om andere lagercups te gebruiken dan die van gnutti? Het lijkt me een standaard type BSA crank alleen met afwijkende as?
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

ik heb vandaag de onderste lagercup van de voorvork geprobeerd terug te plaatsen, maar er zit jammer genoeg speling op. de binnenmaat van de lagerschaal is 27/26,9mm en de buitenmaat van het oppervlak waar de schaal op de vork moet rusten is 26,6mm. is er een passende oplossing voor deze speling?
Plaats reactie