juncker kruisframe 1953

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Ik kijk al een tijdje liefdevol naar kruisframe-type fietsen en nu heb ik het geluk gehad er één voor een normale prijs aan te kopen. Er stond maar een enkele foto bij de advertentie maar met behulp van rijwiel.net viel het merk terug te brengen naar een simplex of juncker. Bij het ophalen werd al snel duidelijk dat het een juncker betreft. Met behulp van informatie van verschillende forumthreads (bedankt coleine!) heb ik de fiets gedateerd op 1953. Jammer genoeg is dit niet af te leiden van de achternaaf. Ik vermoed dat de fiets ooit herbouwd is om welke reden dan ook. Er zit namelijk een 1961 sturmey archer 3-versnellingen naaf op, de velgremmen, het stuur, ... lijken mij ook niet correct. jammer genoeg is er weinig te vinden over de juncker kruismodellen op het internet. Ik ben eigenlijk op zoek naar een verkoopkrant/folder waarin de verschillende opties voor versnellingsnaven ed. te zien zijn om de fiets terug te brengen naar een 'periodecorrecte' staat. Alle info (of correcte onderdelen) zijn welkom, ik zal proberen hier de progressie bij te houden.
IMG_20211125_213206.jpg
IMG_20211125_215941.jpg
IMG_20211126_132000.jpg
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door fietshobbyist »

Als je een probleem krijgt met het spannen van de ketting, kan dat er aan liggen dat de drager eigenlijk een gebogen uiteinde had van origine en dat deze, een rechte, tegen het boutje aankomt waarmee de achtervorken met elkaar zijn verbonden.

Verder, kalmpjes aan met achteruit fietsen; in de bumpersteun zit een vrij groot gat voor het lichtdraad, wat de steun nogal verzwakt.

De versnellingskabel legt in mijn ogen een ietwat wonderlijke weg af. Bij mij loopt ie langs de dunne buis - ik heb er nog geen detailfoto van.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Bedankt voor de info werner, ik zal het in de gaten houden. Voor nu zit er een vrijloopnaaf in zonder achteruitrem als je dat bedoelt. Ik wil er eigenlijk stangremmen op bouwen, maar volgens mij zitten er geen bevestigingspunten op het frame. Ik heb geen idee hoe de versnellingkabel moet lopen. Op het aantal beperkte foto's wat ik kan vinden loopt het allemaal net iets anders. Ik vind het wel iets hebben.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door fietshobbyist »

wvdaan schreef: 28 nov 2021, 15.06 Voor nu zit er een vrijloopnaaf in zonder achteruitrem als je dat bedoelt.

Ik wil er eigenlijk stangremmen op bouwen, maar volgens mij zitten er geen bevestigingspunten op het frame.
Ik bedoel: bij een kortere ketting komt de as verder naar voren waardoor de dragersteun en de framebout elkaar in de weg (kunnen) gaan zitten waardoor je de ketting niet goed gespannen krijgt.

Het lijkt me, dat als je een fiets wilt met stangenremmen, dat het dan veeel makkelijker is om een fiets te kopen met stangenremmen ...
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Werner schreef: 29 nov 2021, 09.15
Het lijkt me, dat als je een fiets wilt met stangenremmen, dat het dan veeel makkelijker is om een fiets te kopen met stangenremmen ...
Klopt, maar zoals vaak bij oldtimers is beschikbaarheid/financiële haalbaarheid de beperkende factor.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door fietshobbyist »

wvdaan schreef: 29 nov 2021, 13.02 beschikbaarheid/financiële haalbaarheid
Ik was er niet speciaal naar op zoek en al is het van een ander merk:
Gazelle's stangenremmen .jpg
Gazelle's stangenremmen .jpg (144.35 KiB) 2315 keer bekeken
Marktplaatsadvertentie m1779994469
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

[/quote]
Ik was er niet speciaal naar op zoek en al is het van een ander merk:Gazelle's stangenremmen .jpg
Marktplaatsadvertentie m1779994469
[/quote]

Maar dit betreft geen kruisframe Werner.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Ik ben mij aan het inlezen in de juncker literatuur om een keuze te gaan maken in hoe ik de fiets ga opbouwen. Ik kan jammer genoeg geen folder voor 1953 vinden maar in die van 1954 worden er tal verschillende opties gegeven waarmee de fiets naar eigen smaak kan worden aangepast. Ook sturmey archer naven worden genoemd als optie (zelfs een dynohub). Nu vraag ik mij af hoe dat dan in z'n werk ging. Ik begreep dat er standaard torpedo naven werden geplaatst. Maar wanneer er werd gekozen voor een sturmey versnellingsnaaf, werd er dan ook gelijk een sturmey voornaaf geplaatst?

In mijn zoektocht naar naven merk ik dat sturmey naven anno 1950 een stuk moeilijker te vinden zijn dan torpedo naven. Ik heb alleen maar ervaring met sturmey naven en ben daar zeer tevreden over voor dagelijks gebruik. Heeft iemand negatieve ervaringen met torpedo naven rond 1950? Is er iets waar ik op moet letten?

Daarnaast zie ik veel naven met verschillend aantal spaken. Ik gok erop dat dit te maken heeft met de velggrootte. Kan iemand dit voor mij verduidelijken?
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Kiezen tussen naven vind ik nogal een opgave. Met name gezien torpedo 2/3 versnellingsnaven specifieke shifters nodig hebben welke de totaalprijs nogal omhoog drijven. Nu wil ik iig een dynohub vooraan inspaken en een bijpassende sturmey achternaaf om de set compleet te maken. Nu heeft sturmey archer een drievernsellingsnaaf met terugtraprem in de jaren 50, het tcw model. Echter lees ik bij Sheldon brown Dat deze naven niet betrouwbaar zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Anders denk ik een latere s3c naaf erop te zetten, jammer genoeg niet tijdcorrect, maar werkt wel zoals het hoot.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door maartenB »

Ik heb zo'n SA terugtrapremnaaf met versnellingen nooit onder handen gehad, maar ze staan inderdaad slecht bekend. Er zijn er ook niet veel op de markt.

Naven moet je voor dit soort Nederlandse fietsen vrijwel altijd met 36 spaken voor en achter hebben, alleen Fongers had in de jaren na de oorlog nog 40 spaken achter. Engelse fietsen hebben 32 voor en 40 achter.

Op Scheunenfun.de kun je over torpedo naven lezen. Volgens mij was er rond 1950 geen 3-gang van Torpedo, in 53 en 54 hadden ze het problematische en vrij zeldzame en dus vrij dure model van aluminium (Dicke Bertha) en vanaf 55 gewoon weer een betrouwbare 3 speed. Die zijn goed te krijgen, de shifter aan het stuur ook.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie