juncker kruisframe 1953

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door jwfabrie »

Onlangs heb ik een sturmey archer tcw 3-versnellings terugtrap-remnaaf ingespaakt voor een Fongers Grand sport uit 1960, de naaf is uit '55. De remkracht is naar mening prima. Wellicht niet fantastisch, maar ik vind het prima doeltreffend.

Ik heb de naaf grotendeels gedemonteerd en schoongemaakt en daarna met vers lagervet weer gemonteerd.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Ik had nog niet echt een definitieve keuze gemaakt mbt de achternaaf. Vooral een hoop gelezen ed. tot ik vandaag langs was bij mijn opa. De beste man heeft een enorme hoop spullen in de werkplaats waar soms nog iets verrassends tussen zit. Dit keer was het een heuze torpedo model 55 naaf, en dan is de keuze snel gemaakt. De naaf ziet er opzich netjes uit maar heeft wat roestvorming op de huls.
IMG_20211223_222128.jpg
IMG_20211223_222239.jpg
Ik neem het voor lief, want wat verwacht je van een naaf van +- 60 jaar oud. Er staat geen datum, maar een "B" op. Dat zou dan staan voor 1959 volgens scheunenfun.de. Heeft iemand nog een schakelstift en schakelaar liggen? Dan is het setje compleet.
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door theodorus »

Tip . overtuig je er van dat de naaf in orde is voordat je hem in spaakt.
De belangrijke slijtage delen van deze naaf zijn niet zo makkelijk te vinden
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

theodorus schreef: 24 dec 2021, 10.16 Tip . overtuig je er van dat de naaf in orde is voordat je hem in spaakt.
De belangrijke slijtage delen van deze naaf zijn niet zo makkelijk te vinden
welke slijtage delen heeft u in het hoofd? scheuenfun noemt de 'meenemer' en lagerschalen, deze zien er voor zover netjes uit. ik heb de remkant van de naaf nog niet open kunnen halen, past zo'n kleine f&s haaksleutel op de platte borgmoeren? daarnaast moeten de lagers wel worden vervangen. ik kan wel het type vinden in de handleiding, maar het lukt me niet deze ergens op internet nieuw te vinden. is het een standaardmaat?
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door theodorus »

Het zijn de pallen de kluts die vaak beschadigd zijn.
met het gevolg dat de versnellingen door schieten bij kracht zetten.
In de documentatiebank vind je de werkplaats handleiding van deze naaf.
daarin lees je hoe hij uit elkaar en weer in elkaar moet.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

theodorus schreef: 27 dec 2021, 15.18 Het zijn de pallen de kluts die vaak beschadigd zijn.
met het gevolg dat de versnellingen door schieten bij kracht zetten.
In de documentatiebank vind je de werkplaats handleiding van deze naaf.
daarin lees je hoe hij uit elkaar en weer in elkaar moet.
wanneer zijn de pallen 'te ver'? natuurlijk zijn ze wat gesleten maar hoeveel teveel is kan ik moeilijk inschatten. daarvoor heb ik nog te weinig met fietsnaven gewerkt :) . de naaf is nu toch compleet uit elkaar gezien er vet in zit ipv olie. ik lees verschillende dingen over de te gebruiken olie (naaimachine olie of iig hele dunne olie). is er een product waar iemand goede ervaringen mee heeft?
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

De fiets ligt onderhand zo goed als uit elkaar. In eerste instantie niet de bedoeling, maar ik denk maar gelijk alles na te lopen. Daarbij vind je natuurlijk altijd meer werk. Zo zat er oa. geen vet meer in de voorvork en is een van de plastic moertjes voor de verlichting gebroken (heeft iemand daar vervanging voor? Als ik de voorvork aanpak dacht ik ook gelijk de crank te doen, het vet zal wel in dezelfde droge staat verkeren. Het kruisframe heeft een spieloze crank, nu lees ik vanalles over crank trekkers maar zie ik op de juncker crank niet direct een schroefdraad waar deze in zou moeten schroeven. Is een cranktrekker onnodig op deze trapas?

ik probeer in deze 'thread' veel info te verzamelen over de fiets zodat er later iemand nog wat aan heeft. na wat onderzoek en hulp van colin kom ik tot het volgende. het crankstel is een spieloos crankstel van gnutti, er zijn cranktrekkers voor maar deze zijn zelfdzaam. volgens mij is de maat 20x0,7.
IMG_20220107_182219.jpg
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Er staat onderhand een mooi setje aluminium lepper velgen te wachten in de hoek om gevlochten te worden. De velgen moeten nog gepolijst worden, heeft iemand een middeltje aan te raden? Zal gaan om handpolijsten.

De elektriciteitsmoertjes ben ik aan het maken dmv een 3d-printer, maar daar heb ik een andere thread voor aangemaakt. https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php?f=43&t=8149. De voorvork is onderhand gerecht, en de deukjes zijn voor zover mogelijk gevuld. De schroefdraad is wat lelijk dus het is nog even zoeken naar een correcte draadtap.
IMG_20220213_122627.jpg
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door veenofiets »

Is Belgom niks voor je velgen te polijsten of moet er veel af? In dat geval kom je op grove commadant uit, dus no. 3.

Freek
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

veenofiets schreef: 13 feb 2022, 21.42 Is Belgom niks voor je velgen te polijsten of moet er veel af? In dat geval kom je op grove commadant uit, dus no. 3.

Freek
ik ken alleen belgom voor chroom, zie nu ook een aluminiumversie. zal het daar eens op wagen
Plaats reactie