Vulkaan transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Empo's bijgebouw »

pickture?
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Joost56 schreef: 2 dec 2021, 21.48 Vulkaan is al voor de oorlog(WO2) als fabrikant gestopt. Ook met fietsen. Ik heb thuis nog een "Vulkaan" uit Venray uit de zeventiger jaren, een gewone herenfiets met een mooi balhoofdplaatje met vermelding van Venray als herkomstplaats, maar dat een nepper. Of de transportfiets is op zijn jongst uit de dertiger jaren, of iemand heeft de merknaam Vulkaan gebruikt net als bij mijn fiets.
mvg. Joost
Apart, zou het dan een vermomde Sabre zijn? De fiets lijkt me na-oorlogs. De voordrager is ook typisch na-oorlogs. Al is de achterdrager dan weer veel ouder, maar die werden vrijwel nooit fabrieks af erop gemonteerd. Dat deze fiets ook een Styria naaf eind jaren '50 heeft net als de Sabre van Charles doet vermoeden dat het echt wel om dezelfde producent gaat.

P.s. is het stuur nikkel of chroom?
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Ik ben benieuwd naar meer informatie over jouw Vulkaan Joost. Heb je nog iets gevonden met een jaartal erop of enige indicatie voor de datering?
Mijn inschatting is dat deze fiets van ‘59 is of iets erna vanwege de achternaaf en de reactie van de verkoper daarop. Verkoper gaf aan dat ouder dan 70 jaar onwaarschijnlijk was. Gezien de toestand van de fiets zal dit wel kloppen.

Ik denk ook niet dat er in die tijd een fabriek in Venray stond. Het is zelfs de vraag of er ooit fietsen in Venray gebouwd zijn (wel motorfietsen). Uit de informatie die op dit forum te vinden is, heb ik begrepen dat er grossiers waren die frames inkochten en verkochten aan particulieren (of fietsenmakers). Zoiets zal er aan de hand zijn. Misschien een fietsenmaker die zijn eigen merk op de fiets zette.
Inmiddels heb ik veel frames ontdekt die zo te zien gelijk zijn aan dit frame. Ik ben bezig met een lijst. De Sabre staat in het rijtje, de Yankee, de Juno en de Turner (https://www.transportfiets.net/2010/02/ ... interklus/). Jammer dat niet iedereen iets vermeldt dat op datering wijst of de merken van de onderdelen benoemt.

Het zoeken is naar de fabrikant die dit allemaal maakte en verkocht aan de grossiers. Mogelijk is één van de merken uit het rijtje de dader, maar misschien wel Fongers omdat die een frame had dat enigszins hierop leek? Laatste is een zeer wilde gok, vooral om te laten zien in welke richting ik aan het denken ben. Ik las dat er ook Duitse leveranciers waren.

Nieuwsgierig naar waar de zoektocht ons brengt, groeten, Arjan
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door fietser »

Vulkaan is al voor de oorlog(WO2) als fabrikant gestopt. Ook met fietsen. Ik heb thuis nog een "Vulkaan" uit Venray uit de zeventiger jaren, een gewone herenfiets met een mooi balhoofdplaatje met vermelding van Venray als herkomstplaats, maar dat een nepper. Of de transportfiets is op zijn jongst uit de dertiger jaren, of iemand heeft de merknaam Vulkaan gebruikt net als bij mijn fiets.
Het merk Vulkaan is begin jaren 20 overgenomen door ene Poels uit Venray die daarvoor een compagnon en zwager van een van de heren Fonck (oprichters van Vulkaan) was. Die voerde het merk tot de jaren 60 of 70 in zijn rijwielhandel. In hoeverre die ooit zelf fietsen bouwde (zoals de Fonck's wél deden) is onduidelijk, in ieder geval was voor de oorlog nog een moffelafdeling aan de zaak van Poels verbonden. Zeker na de oorlog ga ik uit van inkoop van half of geheel afgemonteerde fietsen die het merk Vulkaan kregen, zoals dat toen gebruikelijk was.

Dat laatste geldt ook voor deze transportfiets waarvan de achternaaf ongetwijfeld origineel is. Post eens een foto van het framenummer om te vergelijken met dat van de Sabre.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Beste fietser, dank voor de waardevolle, informatie. Daar komt de Jan E. Poels-Jansen van de advertentie die ik gevonden heb, opduiken.
Framenummer is 579380.
Op de vraag van Jeroen; het stuur lijkt mij chroom (vernikkeld zal wel mat zijn?), waar het verder is afgesleten, is koper te zien.

Groeten, Arjan
Bijlagen
D818832C-EC21-4136-BCFC-444848A13C6C.jpeg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Balhoofd schreef: 3 dec 2021, 12.20 Beste fietser, dank voor de waardevolle, informatie. Daar komt de Jan E. Poels-Jansen van de advertentie die ik gevonden heb, opduiken.
Framenummer is 579380.
Dat zit wel heel erg dicht bij het framenummer van de Sabre: 579377!

Heb je nog een foto van het framenummer van de Sabre, Charles?
Op de vraag van Jeroen; het stuur lijkt mij chroom (vernikkeld zal wel mat zijn?), waar het verder is afgesleten, is koper te zien.

Groeten, Arjan
Dank je, dat is dan ook een extra aanwijzing dat het bouwjaar na de oorlog zal zijn. Chroom werd voor de oorlog maar zelden op transportfietsen toegepast.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1568
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 3 dec 2021, 12.30 Heb je nog een foto van het framenummer van de Sabre, Charles?
Daar heb ik helaas geen foto's meer van. :(
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

De hele winter kleine stapjes kunnen maken in het transportproject. Laatste tijd wat meer ruimte ervoor kunnen maken. Hoe lang zal het nog duren voordat ik erop kan rijden? Ik kan gewoon niet wachten… Tot nu toe is het beperkt gebleven tot het rondje op het erf waar ik hem kocht en een rondje in de wijk. Na het geknars dat ik hoorde van achteren durfde ik er niet nog verder op en heb ik hem uit elkaar gehaald.

Hierbij een paar plaatjes van waar ik nu ben.
314F5D5F-5BBA-4EE4-B39F-3C6F291715D7.jpeg

As van het achterwiel vervangen (het verdikte stuk dat vast aan de as zit en tegen de kogeltjes komt was beschadigd en kwam zelfs los van de as).
Ook een tandwiel dat ik van Paul kreeg gemonteerd.

63F353A3-5331-4198-B6A0-2D2869409C17.jpeg
Van de vooras is deze schroef aan een zijde doorgesleten (9 kogeltjes ipv 10) Aan de bovenkant zie je dat er materiaal weg is.
Als iemand toevallig zoiets heeft liggen…Union-as is 11,8mm (een inch maat?)

D0248372-C5C2-4FF4-9D4A-5FB334BB2A9B.jpeg
Zo op het oog niets aan de hand met het achterspatbord. Maar deze zit wel twee keer in de Brantho Korrux Glasur, een transparante lak die over blank metaal kan. Ik ben benieuwd hoe het werkt met roest eronder. Roest is goed ontvet en met een schuurpad geaaid. Een test die ik wel aandurf. We zien wel hoe het uitpakt.
Alle onderdelen zo behandeld. De velgen heb ik geheel in de Glasur gezet (behalve de spaakuiteinden en de naaf, die zitten in de Owatrol-olie) en daarna de velg nog eens met Owatrol. Het glimt nu behoorlijk, maar dat verdwijnt wel en evt. kan ik er nog een scotch brite schuurpad overheen halen.

Ik wil hiermee de sporen van het leven van de fiets behouden en zichtbaar houden.

A2A84A9D-FCAB-489E-BC18-8A509206CAA0.jpeg
56127F08-F9C3-4490-8ABD-811A87F87158.jpeg
AE3CDDAA-1750-4CA2-93F7-14F590EBCE5A.jpeg



Groeten, Arjan
Laatst gewijzigd door Balhoofd op 23 mar 2022, 21.56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

9FD92234-28D5-44B9-9839-93C6D15E680B.jpeg
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Nog een vraagje, misschien voordehandliggend, maar om de moer van de trapas los te krijgen zal ik de crank vast moeten zetten in de bankschroef?
36EBB049-FE40-4BDE-A1DB-85D78755B23C.jpeg
Groeten,
Arjan
Plaats reactie