Vulkaan transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Net een klein rondje gereden met af en toe remmen. So far so good. Het is nog niet perfect, maar fietsen doet ie.

Die ribbels aan de binnenkant zijn nog behoorlijk ribbelig, daar heb ik op gelet. En ik krijg niet zo’n tikje mee na het remmen. Maar dat vastlopen…het evenwicht vinden tussen te vast zetten van de as en anderzijds wiebelen op de as luistert wel zo nauw…eerlijk gezegd lijkt het bij deze naaf een keuze tussen enigszins stroef ronddraaien van het wiel of wiebelen op de as.

We gaan zien hoe het draait in het vervolg.

Groeten,
Arjan
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door fietshobbyist »

Balhoofd schreef: 23 apr 2022, 09.17 Toch nog een gepruts bij de achternaaf. Wanneer ik een stuk gereden heb (en na een paar keer remmen, neem ik aan) zit de naaf weer te wiebelen om de as. Alsof door het remmen de boel zich weer losdraait. Na opnieuw afstellen herhaalde zich dit.
De kogellagerkrans aan de andere kant - zie blz 2 - verkeerd om zitten?
Moet met de kogelkant, zoals op de foto, tegen het kogelloopvlak
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Dus in spiegelbeeld van de krans bij het tandwiel. Die intentie had ik wel. Voor de zekerheid zal ik eens kijken of ik dat ook gerealiseerd heb. Daar zit een ring voor (stofring heet dat denk ik) die geklemd zit, die heb ik bij het opsporen van dwarsliggers niet los gehad.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

tdebruin schreef: 23 apr 2022, 15.12 Hallo,

ik kan het net niet goed zien op de foto, maar wat je beschrijft:

doet mij denken dat de nokjes aan de binnenkant van de remmantel stuk zijn. Dan geeft de rem jou een trap terug op het moment dat je wilt terugtrapremmen, om het zo te zeggen. En theoretisch zou het misschien ook het los geraken van de afstelling vd naaf kunnen verklaren, als de boel daarbinnen wat vastloopt en de as gaat draaien.

Wanneer ik de voeten los van de trappers laat, willen ze wel graag doordraaien trouwens.

Ik denk dat ik de binnenkant van de naaf gewoon eens aan een ervaren fietsenhobbyist moet laten zien. Daar komt hopelijk binnenkort van…

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

De trappers willen doordraaien niet mijn voeten 8-)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Als de pedalen je voeten meenemen als je remt zijn inderdaad de nokken aan de binnenkant van de remvoering afgebroken.
Als je dan remt draait de remvoering mee met de naaf/het wiel.
Ik meende in de eerste instantie begrepen te hebben dat je naar achteren doortrapte als je remde.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Het is opgelost in de zin dat het nu goed fietst. De fietsbroeder heeft wat ander binnenwerk erin gedaan. Bij het wisselen viel op dat de stofkap/ring groter was dan de vervangende stofkap die bij het vervangende binnenwerk zat. Mijn theorie is dat de stofkap net iets aanliep en op de koppen van de spaken sleepte.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
moories
Berichten: 93
Lid geworden op: 5 apr 2013, 02.17
Locatie: Tilburg

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door moories »

Hallo Arjan,
Gelukkig dat de fietsbroeder je uiteindelijk heeft kunnen helpen het probleem op te lossen!
Heb je al een eindresultaat van deze fiets Arjan?
Kan je verder met de mooie nieuwe aanwinst😊! De Eysink super standaard. Ook een mooi model! Een restauratieproject hiervan is te zien op https://www.transportfiets.net/tag/eysink/page/3/
Mvg Maurice
Juncker transportfietsen :roll:
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

8EE98E5D-6630-47F9-BB50-8CF010450B05.jpeg
Nu alleen het achterrekje nog. Dat wordt door kenners gedateerd als vooroorlogs.

Alle kogeltjes zijn vervangen.
Stuur is dus niet losgekomen. Er zit iets beweging in, maar ik was bang dat ik iets kapot zou maken. Ik kon wel de kogeltjes in het balhoofd vernieuwen.

Ik heb het ijzer goed schoongemaakt en ontvet en alles met drie lagen Brantho Korrux Glasur (de iets mattere versie) geschilderd. Ik wilde het harde werken op de boerderij erin houden. Dat is bij het inzoomen te zien. Ik zal er niet meer foto’s aan wagen, maar op een transportfietstoer of op een alv kan dat natuurlijk gezien worden.

Groeten,
Arjan
Plaats reactie