Vulkaan transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Kogels zou ik altijd vervangen. En dat zijn inderdaad de juiste.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Ik ben al een heel eind. Trapas is weer fris. Nieuwe Wippermann ketting erop gezet. En ik kan weer trappen. Alleen nu nog remmen… Ik heb denk ik toch iets niet helemaal goed gedaan of de vervangende achteras wil niet goed meewerken.

Wanneer ik rem met het wiel los in de handen, werkt het systeem. Maar na montage remt hij niet. Dan voel je bij terugtrappen enige weerstand die gepaard gaat met een klik waarna je terug-doortrapt.

Niet goed gemonteerd? Hoewel het volgens mij maar op een één manier kan? Of te veel vet?

Na opnieuw demonteren kwam het er zo uit:
binnenwerk had ik alleen met dunne olie gedaan. Behalve de ribbeltjes op de buitenkanten. Daar had ik wat kogellagervet op gedaan. Het geheel ziet er wel vettig uit nu ik het er zo uithaal…
93B2C537-D66E-459A-A7A3-5DED9579DEDD.jpeg
310B63C3-5A21-45BD-AB28-011A0DD900BB.jpeg
04E88E09-DB4F-40EF-9139-19EC7AB66091.jpeg
9C3A708B-4FF8-4F95-8232-E547C299A50E.jpeg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Het lijkt er op dat de kleine rolletjes die in het onderdeel wat op de eerste foto te zien is niet goed naar buiten komen en zo over de ribbels aan de binnenkant van de remmantel heen schieten.
Als je dat onderdeel demonteert door het borgveertje los te halen kan je het schoonmaken en even kijken of het goed functioneert.
Er moeten twee rolletjes in zitten die makkelijk naar buiten moeten kunnen komen.
Daar moet dus geen vet op maar olie.
Tijdens de demontage moet je even goed opletten hoe het messing sleepringetje is gemonteerd. Dat kan er op twee manieren op. Het lipje moet niet kunnen ‘grijpen’.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Dank voor de aanwijzingen. Dat onderdeel wil inderdaad niet helemaal werken zoals het moet. Ik heb de boel uit elkaar gehaald en wat geprobeerd, maar dat werkte niet. Nu heb ik dit onderdeel van een andere oude naaf gehaald en die geprobeerd. Ik kan nu in ieder geval remmen. En dus lekker een proefrit gemaakt. Heerlijk.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

20615778-B011-4F8A-89C4-D7B61EDAE13E.jpeg
Toch nog een gepruts bij de achternaaf. Wanneer ik een stuk gereden heb (en na een paar keer remmen, neem ik aan) zit de naaf weer te wiebelen om de as. Alsof door het remmen de boel zich weer losdraait. Na opnieuw afstellen herhaalde zich dit.

Ik denk aan twee dingen:
-van het binnengedeelte heb ik het onderdeel dat hierboven afgebeeld is (rechtsboven) ingebracht als vervanging van het origineel dat eronder op de foto staat. Misschien zit daar een probleem?
-of moet ik de boel nog vaster zetten? Ik trek het al behoorlijk aan volgens mij…
Er kan vast ook iets anders aan de hand zijn.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Het afstellen van de naaf doe je door de twee moeren te lossen en dan de as met het vierkante einde aan te draaien. De borgmoer van de remhevel komt daarbij meestal los en moet dan ook weer aangedraaid worden.
Maar als de twee asmoeren goed aangedraaid zijn zou het niet mogelijk moeten zijn dat er zo snel speling ontstaat.
Heb je de kogelring op de drijfkop juist gemonteerd? Die moet met de ‘dichte’ kant naar buiten gekeerd zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Deze? Lijkt dan idd verkeerd om te zitten.

A58A5156-F2EA-4C47-B750-61FADA3F1684.jpeg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Fotomaan »

De kogelring zit goed zo.
Dat wil zeggen dat het ontstaan van de speling toch ergens anders vandaan moet komen.
Het is mij wel eens overkomen dat het boutje wat vlak boven de as in het frame zit was losgekomen.
Ik bedoel het boutje wat de liggende en de staande achtervork bij elkaar houdt.
Bij mij zat het er nog wel in maar niet meer vast. Omdat zoiets zeer ongebruikelijk is dacht ik dat het wiebelen van het achterwiel door speling in de naaf werd veroorzaakt. Dat bleek dus het frame te zijn.
Het is iets wat ik nog nooit eerder had gezien en het zal bij jouw fiets wel ‘gewoon’ in de naaf zitten maar je weet maar nooit. :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door Balhoofd »

Dank voor de feedback. De speling heb ik ook gezien in beweging van de onderdelen van de as tov elkaar. Ik bedenk ook dat de naaf niet meer zo jong is en dat de conus die op het asje vastzit, kapot gesleten was en uiteindelijk zelfs los kwam van de as.

Ik heb het en en ander uitgeprobeerd o.a. met onderdelen uit een andere naaf.

Alles weer in elkaar en net een klein stukje gereden. Nu wat andere verplichtingen. Vanavond weer verder…

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Vulkaan transportfiets

Bericht door tdebruin »

Hallo,

ik kan het net niet goed zien op de foto, maar wat je beschrijft:
Balhoofd schreef: 15 apr 2022, 16.32 Wanneer ik rem met het wiel los in de handen, werkt het systeem. Maar na montage remt hij niet. Dan voel je bij terugtrappen enige weerstand die gepaard gaat met een klik waarna je terug-doortrapt.
doet mij denken dat de nokjes aan de binnenkant van de remmantel stuk zijn. Dan geeft de rem jou een trap terug op het moment dat je wilt terugtrapremmen, om het zo te zeggen. En theoretisch zou het misschien ook het los geraken van de afstelling vd naaf kunnen verklaren, als de boel daarbinnen wat vastloopt en de as gaat draaien.
Plaats reactie