Vulkaan transportfiets
-
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
- Contacteer:
Re: Vulkaan transportfiets
je kan met 1 hand de crank tegen houden en met de andere hand de moer los draaien
uiteraard moet de linker crank er dan wel af zijn
rechter crank kan je laten zitten die zijde zit aan de crank vast en doet verder niks om hem in de trapas vast te laten zitten
uiteraard moet de linker crank er dan wel af zijn
rechter crank kan je laten zitten die zijde zit aan de crank vast en doet verder niks om hem in de trapas vast te laten zitten
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Re: Vulkaan transportfiets
Dank je. Heb ik voor niets die crank losgehaald . Al doende…
Groeten,
Arjan
Groeten,
Arjan
Re: Vulkaan transportfiets
Update.
Op mp heb ik een oude cranktrekker gekocht. Schroefdraad doet het nog wel en hoewel het ding enigszins krom is, kan ik hem aardig goed op de crank krijgen en tegen de trapas.
Alleen die crank zit zooo vast. Vandaag tussendoor zal ik het nog eens proberen. Tegelijk denk ik: misschien maar laten zitten? De trapas draait goed rond, werkt (naar mijn standaard) goed. Hij had geen/nauwelijks speling en als je hem ronddraait, doet ie dat zonder problemen en ‘wiebelt’ hij goed na rondgedraaid te hebben.
Bij de foto boven is de cranktrekker niet aangedraaid, vandaar dat die bout de het crankeinde niet raakt.
Groeten,
Arjan
Op mp heb ik een oude cranktrekker gekocht. Schroefdraad doet het nog wel en hoewel het ding enigszins krom is, kan ik hem aardig goed op de crank krijgen en tegen de trapas.
Alleen die crank zit zooo vast. Vandaag tussendoor zal ik het nog eens proberen. Tegelijk denk ik: misschien maar laten zitten? De trapas draait goed rond, werkt (naar mijn standaard) goed. Hij had geen/nauwelijks speling en als je hem ronddraait, doet ie dat zonder problemen en ‘wiebelt’ hij goed na rondgedraaid te hebben.
Bij de foto boven is de cranktrekker niet aangedraaid, vandaar dat die bout de het crankeinde niet raakt.
Groeten,
Arjan
Laatst gewijzigd door Balhoofd op 4 apr 2022, 14.15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Vulkaan transportfiets
Het probleem is niet of hij goed of niet goed draait, maar of er nog smering in zit. In 9 van de 10 gevallen is het vet volledig uitgehard, en draait de trapas droog. Dan slijt hij erg snel. Ik heb net nog een trapas uitelkaar gehaald waar dat het geval was. Links was nog prima, maar rechts heeft droog gelopen en volledig uitgesleten.
Stappen die ik neem om zo'n crank los te maken: eerst goed kruipolie erin laten lopen en zijn werk laten doen (weekje laten intrekken). Dan de ene crank met spie vast zetten en de crank die je los wilt halen zonder spie. En dan flink op beide pedalen tegelijk springen, totdat de crank gaat draaien. Kan hij eenmaal draaien, dan kun je met draaiende en trekkende bewegingen de crank eraf krijgen. Alleen trekken is niet de manier. Je moet draaien en trekken tegelijk.
Mocht dat het ook nog niet doen, kun je nog overwegen om de crank op te warmen. Maar hier moet je erg voorzichtig mee zijn. Het lager dat er vlak naast zit mag niet te warm worden. Wordt die meer dan 200 graden, dan verliest die zijn hardheid, en dan slijt hij heel snel.
Stappen die ik neem om zo'n crank los te maken: eerst goed kruipolie erin laten lopen en zijn werk laten doen (weekje laten intrekken). Dan de ene crank met spie vast zetten en de crank die je los wilt halen zonder spie. En dan flink op beide pedalen tegelijk springen, totdat de crank gaat draaien. Kan hij eenmaal draaien, dan kun je met draaiende en trekkende bewegingen de crank eraf krijgen. Alleen trekken is niet de manier. Je moet draaien en trekken tegelijk.
Mocht dat het ook nog niet doen, kun je nog overwegen om de crank op te warmen. Maar hier moet je erg voorzichtig mee zijn. Het lager dat er vlak naast zit mag niet te warm worden. Wordt die meer dan 200 graden, dan verliest die zijn hardheid, en dan slijt hij heel snel.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Vulkaan transportfiets
Dank je Jeroen, ik heb goed nieuws: de crank is zojuist losgekomen!
De trapas draaide ook zo lekker omdat ik uitgeschoten was met de dunne fietsolie in de zadelbuis… De dunne olie was voor mij ook een motivatie om de as helemaal los te maken. Ergens op het forum gelezen dat er dik vet nodig is zoals jij ook aangeeft.
Nu de volgende horde: Is hier ook een speciaal gereedschap voor? (ja, ik ben een groentje…).
Groeten,
Arjan
De trapas draaide ook zo lekker omdat ik uitgeschoten was met de dunne fietsolie in de zadelbuis… De dunne olie was voor mij ook een motivatie om de as helemaal los te maken. Ergens op het forum gelezen dat er dik vet nodig is zoals jij ook aangeeft.
Nu de volgende horde: Is hier ook een speciaal gereedschap voor? (ja, ik ben een groentje…).
Groeten,
Arjan
-
- Berichten: 512
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Vulkaan transportfiets
Dag Arjan,
Ja, dat bestaat. Je hoeft je niet te schamen, want deze cups worden niet of nauwelijks meer toegepast.
Ik heb zo'n ding en je mag hem van me lenen. Zet alvast van tevoren de verbinding flink in de kruipolie of IMAL.
Andere forumleden kunnen aangeven of het ene beter is dan het andere.
Dirk (3511 MP)
Ja, dat bestaat. Je hoeft je niet te schamen, want deze cups worden niet of nauwelijks meer toegepast.
Ik heb zo'n ding en je mag hem van me lenen. Zet alvast van tevoren de verbinding flink in de kruipolie of IMAL.
Andere forumleden kunnen aangeven of het ene beter is dan het andere.
Dirk (3511 MP)
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Vulkaan transportfiets
Het eerste borgringetje kun je er zo afschuiven (eventueel even met een schroevendraaier loswippen). Voor de conus heb je inderdaad speciaal gereedschap. Ik heb die zelf niet, dus ik draai hem er gewoon af door via de gaatjes een duwtje te geven. Meestal draait het vrij soepel.Maar natuurlijk niet met een schroevendraaier o.i.d. in zo'n gaatje meppen tot het kapot gaat. Het juiste gereedschap ervoor gebruiken als je er toegang toe hebt heeft natuurlijk de voorkeur.Balhoofd schreef: ↑4 apr 2022, 09.47 Dank je Jeroen, ik heb goed nieuws: de crank is zojuist losgekomen!
De trapas draaide ook zo lekker omdat ik uitgeschoten was met de dunne fietsolie in de zadelbuis… De dunne olie was voor mij ook een motivatie om de as helemaal los te maken. Ergens op het forum gelezen dat er dik vet nodig is zoals jij ook aangeeft.
Nu de volgende horde:
462B830E-FB67-4DF5-9F29-1164CC21483E.jpeg
Is hier ook een speciaal gereedschap voor? (ja, ik ben een groentje…).
Groeten,
Arjan
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Vulkaan transportfiets
Heel fijn Dirk!
De as heeft al heel veel Imal en andere kruipolie gezien..en ik blijf het vettig houden.
Ik stuur je een pb over het gereedschap.
Groeten,
Arjan
De as heeft al heel veel Imal en andere kruipolie gezien..en ik blijf het vettig houden.
Ik stuur je een pb over het gereedschap.
Groeten,
Arjan
Re: Vulkaan transportfiets
Hij is los hoor!
Met dank aan het gereedschap dat ik van Dirk leende.
En de ring was zeer gewillig. Ook wel eens fijn.
Groeten,
Arjan
Met dank aan het gereedschap dat ik van Dirk leende.
En de ring was zeer gewillig. Ook wel eens fijn.
Groeten,
Arjan
Re: Vulkaan transportfiets
Misschien moet ik zuinig zijn op de originele kogels?
De joekels meten 0,313 inch , 7,950 mm. . Na onderzoek op het forum denk ik dat het 5/16 inch is (?).
Of kan ik de kogels beter vernieuwen? Bij fietsenwebwinkels vindt ik ze niet. Zou deze goed zijn: https://www.aandrijfshop.nl/kogel-5-16-7-938-mm.html ?
Groeten,
Arjan
De joekels meten 0,313 inch , 7,950 mm. . Na onderzoek op het forum denk ik dat het 5/16 inch is (?).
Of kan ik de kogels beter vernieuwen? Bij fietsenwebwinkels vindt ik ze niet. Zou deze goed zijn: https://www.aandrijfshop.nl/kogel-5-16-7-938-mm.html ?
Groeten,
Arjan