Dag allen!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Caleidoscoop
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2021, 09.50

Dag allen!

Bericht door Caleidoscoop »

Ik heb me aangemeld omdat ik sinds een tijdje aan het leren ben hoe ik fietsen moet herstellen.
Om wat te oefenen ben ik op zoek gegaan naar oude fietsen om op te lappen.
Uiteindelijk kocht ik de oude racefiets op de foto, samen met 2 afgeleefde mountainbikes, voor 40 euro.

Vooral die oude racefiets intrigeerde me. Het merk Ludo is blijkbaar de voorloper van Granville.
Ondertussen heb ik hem al helemaal uit elkaar gehaald en ben ik de onderdelen aan het schoonmaken. Ik kan echter nergens vinden van welk jaar deze fiets ongeveer moet zijn. De remmen zijn type Mafac racer en het schakelsysteem is een Simplex. De wielen zijn "Mavic championnat du monde sur route", en het zadel is een "Donza"

Moest iemand een idee hebben van het bouwjaar, laat maar iets weten :)

Verder ben ik nu mijn hoofd aan het breken over het al dan niet herspuiten van het kader. Iemand heeft er met fluo verf en stickers op zitten knoeien, en er zijn ook veel roestplekken die vrij groot zijn.
ludo.jpg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Dag allen!

Bericht door velofilie »

Dag Caleidoscoop,

Circa 1975 , kijk eens of je hier iets vind van codes:
http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm

Groet, Wiel
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Dag allen!

Bericht door m-gineering »

velofilie schreef: 30 nov 2021, 20.33 Dag Caleidoscoop,

Circa 1975 , kijk eens of je hier iets vind van codes:
http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm

Groet, Wiel
Precies, typische bikeboom fiets met alle ahem 'charme' van die tijd.

Velgen zijn dus Mavic, maar de naven zullen wel Normandy zijn. In die tijd sprokkelde men nog zelf zijn wielen bij elkaar
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Dag allen!

Bericht door non-fixie »

Welkom Caleidoscoop!

Voor €40 heb je wel wat leuk lesmateriaal bij elkaar gehaald. :lol:

Het zadel vind ik wel mooi. Donza is Latijn voor Deinze, alwaar de firma R. Van Autreve en Van Hauwaert deze zadels maakte totdat de fabriek sloot in 1983. Ze zijn vooral bekend van bromfiets- en scooterzadels. De racezadels zijn vrij zeldzaam, voor zover ik weet.

Veel plezier ermee!
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Dag allen!

Bericht door Bandenplakker »

Dag Caleidoscoop,

Welkom bij de club, kennis van allerlei soort hier in overvloed!

Ik begrijp dat je de racefiets het interessantst vindt. maar om te oefenen kun je misschien beter beginnen aan een van de mountainbikes.
Die zien er jonger en dus minder waardevol uit en dan is het niet zo ernstig als er iets mis gaat.

Als het om het kader (nederlanders noemen het 'frame') gaat, raad ik je aan om het eerst goed schoon te maken, te beginnen met zo min mogelijk agressieve methodes, zoals een gewone droge zachte borstel, gevolgd door een sopje warm water + afwasmiddel. Daarna kun je beoordelen of je steviger methodes wil gebruiken; daarover kun je op dit forum van alles vinden.

Veel plezier met je nieuwe hobby!

Dirk
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Dag allen!

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 1 dec 2021, 09.26 Dag Caleidoscoop,

Welkom bij de club, kennis van allerlei soort hier in overvloed!

Ik begrijp dat je de racefiets het interessantst vindt. maar om te oefenen kun je misschien beter beginnen aan een van de mountainbikes.
Die zien er jonger en dus minder waardevol uit en dan is het niet zo ernstig als er iets mis gaat.
de waarde in die racefiets zit vooral in wat je er van opsteekt, het is echt geen $29.500 Cinelli , Confente of een $60.000' was nog van Bartali' ;).
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Dag allen!

Bericht door marco verbaant »

Ik meld vaak: "De waarde van een oude stalen racefiets zit in het hart en niet in een portemonnee..." :D
Plaats reactie