olie/kettingvet?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
BeundeHaastweewieler

Re: olie/kettingvet?

Bericht door BeundeHaastweewieler »

maar, is er al iemand geweest die de bakolie heeft geprobeerd?
BeundeHaastweewieler

Re: olie/kettingvet?

Bericht door BeundeHaastweewieler »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 3 dec 2021, 14.41
Hans van de Stouwe schreef: 3 dec 2021, 13.19 Mijn ervaring met kettingvet is dat een oudere ketting, versleten dus, gekookt in kettingvet, prima bruikbaar is. Als je de fiets regelmatig gebruikt zul de ketting weer moeten uitkoken om verdere slijtage te voorkomen. Als je de ketting ophangt boven het blik met vet is de buiten kant van de ketting goed van buiten af te vegen.
Maar, vet maakt een ketting niet korter? Als een ketting versleten is, kun je smeren wat je wilt, maar hij past niet goed over de tanden meer en moet je hem vervangen. Het beste is gewoon meten met een kettingchecker. Als je ketting te ver versleten is, dan vervangen. Anders loopt hij niet lekker, en slijten je tandwielen des te sneller.
ging niet over wanneer hij versleten is maar het voorkomen/beperken hiervan voor die kettingen die wel goed zijn.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: olie/kettingvet?

Bericht door Bandenplakker »

Was nog niet genoemd: Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar siliconenspray
- hecht aan metaal en
werkt beschermend in twee opzichten:
* smeert (enigszins) en
* dekt af tegen invloeden van buienaf (vuil, zand en dergelijke).

Dirk
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: olie/kettingvet?

Bericht door Fotomaan »

BeundeHaastweewieler schreef: 4 dec 2021, 07.42 maar, is er al iemand geweest die de bakolie heeft geprobeerd?
Nou en of! :P
En wat te denken van reuzel of rundervet.
Proofide van Brooks, heeft niets te maken met kettingen maar toch, is niets anders dan rundervet met citroenolie.
Dat laatste is toegevoegd om de geur van het vet te maskeren en verdampt met de tijd waarna het vet duidelijk herkenbaar wordt. 8-)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie