cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Cyclissimo »

Is er iemand die een goede tip heeft om de cups uit een aluminium naaf te verwijderen? Bestaat daar een trekker voor, o.i.d.?

In sommige gevallen kun je de cup vanaf de 'andere' kant zien (omdat het gat in de cup kleiner is dan in het middendeel van de naaf). Dan kun je ze er wel voorzichtig uittikken. Maar, wat als dat niet het geval is en de gaten even groot zijn? Je hebt nergens houvast.
Ik heb weleens iemand horen zeggen dat je ze in de oven kunt zetten en ze er dan keurig uitvallen. Dus dat heb ik ook weleens geprobeerd. Helaas zonder resultaat (behalve heel veel rook van al het vet dat er nog in hoekjes zat :lol: ). Wellicht niet op de goed manier, temperatuur?
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door berkers41 »

Er zijn poelietrekkers die werken via het "keilbout" principe,
Je steeks ze door de cup en draait er van de andere kant een bout in, waardoor de 3-delige-keil uiteen spreid en gaat klemmen.
Daarna de keil vastzetten (bv in bankschreof) en de naaf lostikken, cq -trekken.
Succes :)
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door m-gineering »

Cyclissimo schreef: 4 dec 2021, 13.37
Ik heb weleens iemand horen zeggen dat je ze in de oven kunt zetten en ze er dan keurig uitvallen. Dus dat heb ik ook weleens geprobeerd. Helaas zonder resultaat (behalve heel veel rook van al het vet dat er nog in hoekjes zat :lol: ). Wellicht niet op de goed manier, temperatuur?
Heet stoken en dan hard op tafel slaan wil soms helpen, maar de vorm van de cups (ze wiggen zich vast) werkt tegen.
Als je er niet achter kunt komen (dus gat in cup is <= gat naaf) wordt het moeilijk, tenzij of cup of naaf niet heel hoeft te blijven. Bij een losse naaf zou je nog een klein randje aluminium achter de cup weg kunnen halen (draaibank, of een paar hapjes met een dremel)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat je ook kan doen bij onbereikbare cups die versleten zijn is er een schijfje staal in vast lassen.
Dan kun je daarna wel van de achterkant af tegen de cup aan tikken.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 5 dec 2021, 17.28 Wat je ook kan doen bij onbereikbare cups die versleten zijn is er een schijfje staal in vast lassen.
Dan kun je daarna wel van de achterkant af tegen de cup aan tikken.
Als je er met de mig een rups in legt heb je een goede kans dat de schaal al genoeg krimpt om er uit te vallen
/Marten
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Empo's bijgebouw »

wat voor naaf is het
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Cyclissimo »

Dank voor alle tips.

Ik heb helaas geen lasapparatuur tot mijn beschikking. Anders zouden daar inderdaad hele goede oplossingen liggen.

Ik ben wel erg benieuwd naar de keilbout-achtige poelietrekker. Iemand een idee hoe zoiets heet en of het ook in zo'n kleine maat te krijgen is?

Het gaat om dit geval overigens om een 1e generatie Normandy naaf uit de jaren 50. Maar ik heb nog een aantal naven liggen waar de cups niet loswillen :roll: Waaronder ook 'gewone' Campagnolo Record naven... Dus ik ben wel bereid er een goedwerkend stuk gereedschap voor te kopen.
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door pfcvos »

Volgens mij: binnenlagertrekker
Bandenplakker
Berichten: 510
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Bandenplakker »

Ik vond het intrigerend en daarom heb ik met de aanwijzing van pfc eens even gegoogeld.
De volgende Youtube vond ik redelijk verhelderend over hoe het werkt:

"Gebruiksaanwijzing binnenlagertrekker"
https://www.youtube.com/watch?v=tREZ9mLQEQw

Dirk
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door pfcvos »

Ik denk toch dat een binnenlagertrekker niet geschikt is voor een cone.
Zo'n cone is meestal toch maar dunwandig en dan zou je bij klemmen van de trekker de cone alleen nog maar vaster in de behuizing zetten.
Bij een kogellager speelt dat niet of veel minder.

Aluminium denk ik moet nog heter gemaakt worden en dit gecontroleerd: een oven die tot 300 graden gaat??
Plaats reactie