cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door m-gineering »

pfcvos schreef: 17 dec 2021, 10.50 Ik denk toch dat een binnenlagertrekker niet geschikt is voor een cone.
Zo'n cone is meestal toch maar dunwandig en dan zou je bij klemmen van de trekker de cone alleen nog maar vaster in de behuizing zetten.
Bij een kogellager speelt dat niet of veel minder.

Aluminium denk ik moet nog heter gemaakt worden en dit gecontroleerd: een oven die tot 300 graden gaat??
[Pedant modus] We hebben het hier over cup en conus lagers. De conus schroef je op de as, de cup zit klem in het huis

En -veel- geld uitgeven aan een binnenring trekker die verondersteld dat er ruimte achter de cup zit om een randje achter te haken lijkt mij niet zo zinvol als je aangeeft dat die ruimte er niet is. Is het gat in de cup kleiner dan in de naaf dan is een keilbout van de bouwmarkt (ev even bijslijpen) net zo goed. Keilbout vastklemmen, met een staaf door de naaf er uit tikken.
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Enfield »

https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=68&t=27327

voor wie de franse taal machtig is (er staan ook wat prentjes bij), hierboven een topic met dezelfde problematiek op de (zeer leuke) oldtimersite "Tonton Vélo". Nu zijn die recentere hogeflensnaven van Normandy (met niervormige uitsparingen) niet zo zeldzaam, hier in Belgenland en zeker in Frankrijk kom je ze vaak tegen. In het topic zegt de man in kwestie dat hij met een dremel sleufjes in de cone heeft gemaakt. Ik vermoed om vervolgens vanaf de andere kant met een doorslag te kunnen tikken? In het topic wordt ook verwittigd nooit met open vlam op aluminium te werken, omdat het alu, voorlaeer te smelden, verweekt en nooit meer zijn oorspronkelijke sterkte weervindt. Best opwarmen in de oven, zoals hoger gesuggereerd (maar kan idd behoorlijk roken en stinken), maar een gewoon heteluchtpistool werkt ook goed.
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door pfcvos »

Goed gecorrigeerd Marten, ik ervaar het niet als pedant hoor
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Bandenplakker »

Houd er rekening mee dat aluminium en staal in verschillende mate uitzetten bij verhitten.
Als ik mij goed herinner, aluminium meer dan staal; dat zou dus goed nieuws kUnnen zijn.

Dirk
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: cups uit aluminium naven verwijderen: Hoe?

Bericht door Enfield »

En -veel- geld uitgeven aan een binnenring trekker die verondersteld dat er ruimte achter de cup zit om een randje achter te haken lijkt mij niet zo zinvol als je aangeeft dat die ruimte er niet is. Is het gat in de cup kleiner dan in de naaf dan is een keilbout van de bouwmarkt (ev even bijslijpen) net zo goed. Keilbout vastklemmen, met een staaf door de naaf er uit tikken.
[/quote]

Heb gisteren uit nieuwsgierigheid de truuk met de keilbout een geprobeerd op een oude maillardnaaf (binnendiameter cone net iets kleiner maar vrijwel gelijk aan binnendiameter naaf) en dat werkte prima. Bedankt voor de tip!
Plaats reactie