Gazelle kruis 1950

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Gazelle kruis 1950

Bericht door pfcvos »

Op mijn Gazelle kruis zat een verkeerde kleur doek kettingkast.
Frame grijs en kettingkast groen.
dit werd nog opvallender na het cleaneren van het frame.
een doekkettingkast in die grijze kleur vinden leek me moeilijker dan een metalenkettingkast in die kleur spuiten.

De aangekochte bruinige kettingkast heeft nagenoeg dezelfde maat. En in het foldermateriaal van begin jaren 50 zie ik dit model) met grote verchroomde sierplaat) terug.
Hij zou van een Sport kunnen zijn geweest, die waren hier ook mee uitgerust. Met kleine aanpassingen past ie.

Bij grote kettingwiel heb ik hem bevestigd aan de lippen die reeds aan het frame zaten. Met boutjes met grote koppen.
Ik zou nog kunnen overwegen hier een wat langere strip aan de buitenzijde tegen te zetten voor wat meer stabiliteit. De gaatjes die ik heb moeten boren vallen namelijk net naast de strip die er aan de binnenkant tegenaan gepuntlast zit.

Heeft iemand een foto van een originele bevestiging op deze plaats?

Het plaatsen van de kast doe je zonder dat het achterwiel erin zit.

Echter dat schuifje achter past naderhand niet over het tandwiel. Dat is minder.
Het tandwiel moet eraf en dan het schuifje erop zetten. Dit kan voortaan uiteraard gewoon blijven zitten.
Dat schuifje heeft een breed en een smal deel.
Ik neem aan om met de hoogte iets te kunnen manoeuvreren?? of heeft dit een ander doel?

De kleur
De kleur blijkt niet te scannen, om te scannen is een vlak stuk nodig van 5 x 5 cm. Met de voorste remankerplaat lukt dat ook niet, door die arm is hij onvoldoende vlak.
Maar goed in Geleen zit Maurice Lemmens met verf en autolakken en die doet zich heel veel moeite om aan de hand van de waaier RC (Rainbow Colors) bij de juiste kleur te geraken.
En hij levert die kleur in een spuitbus voor € 21,50
Een één componentenlak op thinnerbasis.
G7240 is de waaierkleur die hij als uitgangspunt nam. Dat was iets te licht en hij heeft 4 gram zwart2009 toegevoegd.
Piet
wordt vervolgd
Bijlagen
spuitbus grijs.jpg
IMG_2337.jpg
IMG_2336.jpg
IMG_2335.jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle kruis 1950

Bericht door Maarten Waarlé »

Piet,
Ik heb deze kettingkast nog liggen.
De beugel aan de binnenkant komt overeen met de beugels van het frame.
DSC08363.JPG
Ook zit er aan de achterkant een kap met verticale aansluiting. Dat is denk ik passend voor het model fiets .
DSC08365.JPG
DSC08367.JPG
Aan de binnenkant staat de Speedwell stempel en de kettingkast heeft onder de blauwe verf een lichte fabriekskleur van een revisie bij Gazelle destijds.
DSC08366.JPG
Deze kast heeft de nodige beschadigingen maar als er gespoten moet worden kunnen die beschadigingen goed weggewerkt worden.
DSC08364.JPG
Groeten,
Maarten
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Gazelle kruis 1950

Bericht door pfcvos »

Maarten,
Die kon inderdaad beter passen.
Heb ik blijkbaar een wat latere.
Ik contact je.
Plaats reactie