Zadel repareren, gat opvullen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Het zadel op de foto heeft een lelijke beschadiging. Het zou moeten worden gerepareerd, stevig genoeg om een nieuwe zadelniet te kunnen bevestigen. Ik kan er leer reparatiestof achter plakken, maar dan blijft vervolgens de vraag waarmee het gat op te vullen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Hans
Bijlagen
CE948D9F-651A-4437-9C9F-C35A81C589D9.jpeg
B3C9DF62-5453-434B-AC38-F8CE5C44323A.jpeg
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door australman »

Hallo Hans,

Niet dat ik het ooit gedaan heb,maar zelf zou ik een stukje oud leer met grof schuurpapier verpulveren en dit vermengen met epoxy hars.
Stukje ducttape aan de achterkant en dicht maken.
Wel de kopse kanten van het gat goed vetvrij maken met aceton.
Ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossen.

groet,Hans
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Hallo Hans,

Interessant idee. Op internet vind je van alles over het herstellen van scheuren in leer, maar gaten in leer, zeker als de herstelde plekken de nodige krachten te verduren gaan krijgen, is behoorlijk onontgonnen gebied.

Ik zal eens lezen over epoxy hars (nooit eerder mee gewerkt).

Groeten,
Hans
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door m-gineering »

hansvdw schreef: 6 dec 2021, 18.26 Hallo Hans,

Interessant idee. Op internet vind je van alles over het herstellen van scheuren in leer, maar gaten in leer, zeker als de herstelde plekken de nodige krachten te verduren gaan krijgen, is behoorlijk onontgonnen gebied.

Ik zal eens lezen over epoxy hars (nooit eerder mee gewerkt).

Groeten,
Hans
Een harde klont in een elastisch dek lijkt me niks, dat scheurt zeker los. Als je gaat plamuren dan toch zeker met iets dat blijvend elastisch is.

Ander idee: de gatranden schuin verlopend bijsniden/schuren, en een passend vulstuk met dezelfde afschuining er in lijmen. Lijkt me wel heel veel werk, zeker als je de afschuining aan de achterkant wil hebben
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door rowejon »

Hi Hans,
Zoiets probeer ik nooit cosmetisch mooi te repareren, dat vertrouw ik niet. Ik zal een carrosserie ring onder de niet gebruiken.
Gr
Jon
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Hallo Jon, de ring onder de niet wordt teruggeplaatst, maar het leer wordt dan niet op z’n plek gehouden. En cosmetisch moet er echt wat gebeuren.

Hallo Marten, veel werk zie ik niet tegenop, het heeft geen haast ik wil graag eens aan de slag met zo’n zadel - leerproces. Dus de gatranden schuin verlopend bijsnijden/schuren, en een passend vulstuk met dezelfde afschuining erin lijmen: lijkt me een mooie oplossing. Materiaal voor een vulstuk heb ik nog wel liggen, dus een poging waard.

Over epoxyhars heb ik wat meer gelezen. Zie inderdaad niet zo goed hoe het kan werken in combinatie met soepel leer.

Groeten,
Hans
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door rowejon »

Hans,
Heb je ooit The Repair Shop op BBC gezien. De "Master Saddler" Suzie Fletcher gebruikt haar eigen leer vul middel, leer vezels met lijm gemengd. Helaas vertelt zij niet wat voor lijm.
Gr
Jon
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Ha Jon, jazeker, een favoriet van mij, The Repair Shop! Maar inderdaad krijg je altijd een kijkje in de keuken, maar net niet het geheim van de smid (geef ze eens ongelijk).

Groeten,
Hans
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door rowejon »

Hans,
Zij gebruikt vaak PVA voor leer reparaties.
Jon
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Ha Jon, PVA lijm, dank. Ik was pas bij Pattex flexibele lijm.

Ik heb nog wel een oud zadeldek liggen waar ik mee kan experimenteren. De lijm, de opvulstukken van Marten. Kijken wat het beste resultaat geeft.

Lijkt me vaker voor te komen (in elk geval bij mij), van die scheuren waar de splitnieten zitten of zaten.

Groeten,
Hans
Plaats reactie