Het Rijwiel 2021/4 - Phoenix-artikel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Het Rijwiel 2021/4 - Phoenix-artikel

Bericht door deraptor »

Nog even los van het prachtige Juncker-boekwerk, ook dank voor het artikel over de firma Phoenix in Het Rijwiel. Ik had her en der al wel flarden opgepikt, maar mooi om de hele vroege historie zo uitgeschreven te zien. Vroeg me af, zijn er eigenlijk nog Phoenix Heerenveen fietsen bewaard gebleven dan? En heeft iemand ook een Galvano in de collectie? Of kennen we deze fietsen alleen nog dankzij de oude advertenties..?

Als hersenspinsel, het moet toch wel zo zijn geweest dat de broers Schootstra het (beeld)merk Phoenix gekocht hebben van Nieuwenhuis... De logo's van Phoenix H'veen en Leeuwarden vertonen zoveel overeenkomsten, met de naam gebold bovenin, het wiel met de twee feniksen, de vorm van de tekstbanners onderin.. Heerenveen en Joure ligt zo dicht bij elkaar, daar moet contact geweest zijn, hoop je dan maar.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
hoge bi
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 mar 2018, 18.10

Re: Het Rijwiel 2021/4 - Phoenix-artikel

Bericht door hoge bi »

even een vraag ik heb van week een hirondelle gekockt met no 335 238 2 d hoe oud is deze fiets alles is nikkel met achter met 2 tandwielen het no staat onder de trap as wie weet het bouw jaar
]
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Het Rijwiel 2021/4 - Phoenix-artikel

Bericht door non-fixie »

hoge bi schreef: 12 dec 2021, 17.35 Even een vraag. Ik heb van de week een Hirondelle gekocht met nummer 335 238 2 d. Hoe oud is deze fiets? Alles is vernikkeld, met achter met 2 tandwielen. Het framenummer staat onder de trapas. Wie weet het bouwjaar?
Het is handiger om voor zo'n vraag even een nieuwe topic te starten, met je vraag in de titel. En wat foto's. Dan heb je een grotere kans op een antwoord. ;)

Hirondelle was een merk van Manufrance uit St Etienne. Beroemd geworden met de rétro-directaandrijving. Na 1960 zijn er geen fietsen meer onder deze merknaam verschenen, voor zover ik weet.
Plaats reactie