Velg ETRTO 489

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Beste Dirk,

Ik dacht eerst dat alleen de as kapot was. Ik had een nieuwe as gekocht en geprobeerd het wiel er opnieuw op te zetten. Maar vervolgens liep het wiel steeds vast. Daarom heb ik het naar de fietsenmaker gebracht. De fietsenmaken belde me later dat er een nieuw voorwiel nodig was, omdat er aan de binnenkant van de naaf iets stuk was. Ook bij hen liep het wiel steeds vast.

Ik weet niet precies wat het probleem is, maar het zit aan de binnenkant van de naaf. Aan de buitenkant zie ik geen probleem en de kogeltjes zie ik aan beide kanten nog wel zitten (foto gaat dus niet helpen). Het wiel lijkt langzaam van de as te draaien en zichzelf daardoor uiteindelijk vast te draaien.

Het gaat om een Batavus treinfiets uit 1954.

Groeten,
Mariska
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

ze zijn recht en stevig. je zal alleen wel moeten schuren of stralen en zelf spuiten. je mag ze zo hebben, ik zat in dubio om ze weg te pleuren, zijn overbodig en niet knap maar wel goed bruikbaar. dan kijk je zelf maar of je ze gebruikt of doneert aan de ijzerstichting. hoef ik mijn hoofd er niet meer over te breken.
Om wat voor een fiets hebben we het hier eigenlijk? Dit zijn namelijk typisch de wieltjes van de fietsen die ik verzamel.
Als we niet tever uit elkaar wonen, dan wil ik het wel proberen. Misschien kun je me mailen op mariska_th@hotmail.com

Het is een Batavus treinfiets uit 1954. Je klapt het niet in elkaar zoals een vouwfiets, maar in de trein zijn het twee losse stukken.

Groeten,
Mariska
BeundeHaastweewieler

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door BeundeHaastweewieler »

A-ha,... het gaat dus niet om de losse velg maar om een binnenwerk wat niet lekker werkt.
Ik zou hem uit elkaar halen om te kijken of/wat er mis is.
Waarschijnlijk is het gewoon droog en moet je het schoonmaken en weer vullen met vet.
Kost je niks en grote kans dat het verholpen is.
De reden dat de fietsenmaker je wegstuurde is waarschijnlijk economisch afgewogen en ook commerciëel van aard.
En moderne fietsenmakers hebben niks liggen van fietsen van een halve eeuw oud dus kunnen je waarschijnlijk toch niet helpen.
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Waarschijnlijk is het gewoon droog en moet je het schoonmaken en weer vullen met vet.
Dan ga ik dat eerst proberen. Fietsenmakers willen er inderdaad het liefste nieuwe onderdelen inzetten.
Ik weet ondertussen dat de inbouwbreedte van een Alpinawiel 100mm is.

Eerst schoonmaken. Als dat werkt, dan ben ik klaar. Als dat niet werkt, dan is dat Alpinawiel nog een alternatief.

Bedankt!
Groeten,
Mariska
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Bandenplakker »

Ik ga even los:
* Ik vind dat het een fietsenmaker niet te verwijten is dat hij een nieuw wiel aanraadt. In deze tijd is arbeidsloon duurder dan materiaal en de mooiste oplossing is voor de klant duurder dan een nieuw wiel leveren. Als semi-professionele fietsenmaker leg ik klanten vaak uit dat ik een slag in een wiel kan verhelpen, maar dat dat al snel duurder is dan een nieuw wiel leveren en plaatsen. In een heel enkel geval besluit de klant toch voor de dure oplossing te kiezen ivm het behoud van de originaliteit.
* Met de mooiste oplossing bedoel ik: uitspaken oude naaf en een nieuwe naaf inspaken. Als je dat door een fietsenmaker laat doen, wordt het nogal kostbaar.
* Bij een fiets die zo oud is als de jouwe is de kans op versleten kogelbanen in de naaf goed mogelijk. Uit je beschrijving van de reactie van de fietsenmaker leid ik af dat dat het geval is.
* Wat ook mogelijk is, is dat bij een van de twee conussen de borgmoer ontbreekt, waardoor de conus strakker komt te staan tijdens het draaien en dus vastloopt. Kijk even of op beide conussen de borgmoertjes nog aanwezig zijn.
* Heel af en toe zijn de kogelbanen van voornaven losse onderdelen (cups), die je dus kunt (laten) vervangen zonder de hele naaf te vervangen. Bij een oude naaf is die kans (iets) groter dan bij een nieuwe. Dat zou natuurlijk de allermooiste oplossing zijn.
* Het blijkt dus een deelfiets te zijn, dat is binnen de vouwfietsen weer een onderafdeling.
* Tot slot nog: Als je in (de buurt van) Utrecht woont, wil ik wel een keertje komen kijken en je helpen, als ik dat laatste mogelijk acht.

Dirk
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door m-gineering »

MariskaTh schreef: 3 mei 2022, 16.41
Ik weet ondertussen dat de inbouwbreedte van een Alpinawiel 100mm is.
Ik zou heel hard uitkijken bij dat soort ramsjrommel, die weggezet worden door handelaren die technisch wat deficient zijn. Grote kans dat het wiel geen 22" is maar een 20" velg met dikke band., en het wiel alleen maar 22" heet omdat dat zo mooi in de range past
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door veenofiets »

Mooiste is dan waarschijnlijk zelf een nieuw voorasje inspaken en die bij de fietsenmaker even laten richten. Exact zelfde voorasje kun je de spaken na bovenkant nippel die onder velglint zit na inspuiten met kruipolie losmaken en hergebruiken.Kost wel wat. Maar minder dan de fietsenmaker alles laten doen. Hoe te spaken is te vinden in het forum en op internet.

Freek
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door velofilie »

Voor uitgebreide informatie over de techniek van banden, zie de TECH INFO-NL.pdf op de site van Schwalbe:
https://www.schwalbe.com/nl/katalogeflyer

Groet, Wiel
BeundeHaastweewieler

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door BeundeHaastweewieler »

is er nog nieuws?
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Sorry, ik moest een opdracht afmaken en was daarom even afwezig.

Ik heb even wat vet proberen weg te halen uit de naaf en het ziet er daarbinnen eigenlijk prima uit. Ik zie alleen een lasnaad en verder niets. Ik wil het nog even goed schoonmaken, alle onderdelen bekijken en tellen, en dan kijken wat er gebeurt. Ik heb er alleen helaas nog geen tijd voor gevonden.

Wat betreft de opmerkingen over de fietsenmakers. Toen ik schreef dat ik weet dat ze liever onderdelen vervangen, bedoelde ik dat niet negatief. Ik begrijp best dat ze dat gewoon heel veel kosten scheelt. Als ze dan niet aan nieuwe onderdelen voor een fiets kunnen komen, dan gaan ze niet het risico nemen om het schoon te maken. Kans dat het ze niets oplevert. Ik begrijp het dus wel, alleen de omslag die ik in mijn hoofd moet maken is dat wanneer de fietsenmaker zegt dat er een nieuw wiel op moet, ik mezelf toch moet afvragen of het niet gewoon schoongemaakt moet worden.

Ik laat het weten.

Groeten,
Mariska
Plaats reactie