Velg ETRTO 489

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Brompting
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2021, 10.53

Velg ETRTO 489

Bericht door Brompting »

Ik zoek 2 velgen van 22 inch, ETRTO 489 dus als van de latere Kwikstep en meerdere Nederlandse merk vouwfietsen. Liefst nieuw en aluminium.
Het schijnt een maat te zijn die ook bij rolstoelen gebruikt wordt.
Groet en bedankt
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door marco verbaant »

volgens mij zijn rolstoelen doorgaans 24 inch wielen
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Beau-Velo »

Rolstoelen verkopen is mijn werk.
En ja daar komt etro 489 voor in aluminium.
Meestal zijn dit smalle velgen geschikt voor 22 x 1 banden. Wat misschien wat iel is voor een kwikstep of vouwfietsje.
Daar komt bij dat rolstoelen voorzien zijn van hoepels om mee te rijden. Deze zitten op 6 punten vast aan de velgen.
Dus 6 extra gaten in je velg. Niet zo fraai.
In deze zelfde branch werken we ook met speciale fietsen van bijvoorbeeld van Raam Huka of Nijland. Die gebruiken vaak kleinere wiel maten. Misschien kun je daar eens naar kijken.

Groeten Martijn
Brompting
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2021, 10.53

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Brompting »

Dank Martijn. Ik wist dat ze ook massieve banden gebruiken. Ik heb 'n fiets vriendje die 'n hele partij dunne 489 bandjes met autoventiel.
Dat verhaal dat ze op de velgen geplaatst zijn kende ik niet. Dat zou geen probleem zijn met massieve banden. Ik hoop dat er wielen zijn, waar de "hoepels" op de spaken bevestigd zijn.
Ik ben ook benieuwd hoe smal de velgen zijn. De enige buitenband die nog verkocht worden zijn de 22 x 1⅜ (489 - 37).
Misschien ga ik maar over op ETRTO 457.
Daar zijn nog wat kinderfietsen die nieuw verkocht worden.
Bedankt en duimen.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Bandenplakker »

Brompting,

Wees je ervan bewust dat de gangbare (47-)457-banden 10 (tien) millimeter breder zijn dan de 37-489 van de Kwikstep.
Mogelijk passen ze dan niet meer voor de toepassing die je in gedachten hebt.

Dirk
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Beau-Velo »

Ben vandaag even bij gebruikte wielen wezen kijken of er nog wat te vinden was in 22”
Het meeste is tegenwoordig zwart geanodiseerd aluminium. Maar vond een setje in blank aluminium waarvan één een hoepel heeft. Zie foto voor de bevestigings punten van de hoepel. Dit zijn stalen plaatjes die door de velg heel zitten en te verwijderen zijn als de band eraf is.maar blijven rechthoekige gaatjes over.

Groeten Martijn
Bijlagen
FA90CC82-3EFB-4822-812E-70EB857DBF4C.jpeg
Brompting
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2021, 10.53

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Brompting »

Hallo Martijn, Dat is mooi. Ik ben niet zo kieskeurig wat de kleur betreft, zwart zou ook kunnen.
Wat dat gaatje/sleufje betreft, een klein plaatje aluminium en het velglint kan dat toch verhelpen?
Wat moet je ervoor hebben en wat zijn de verzendkosten? Misschien ophalen? Ik ben wel auto-loos
Groet Hay Ting
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, maar het klinkt heel goed dat er een website is over oude fietsen. Ik heb twee oude vouwfietsen en de nieuwe versies gaan gewoon niet boven die oude fietsen.

Mijn vraag gaat over een treinfiets uit 1954. Ik het relateert aan de discussie hierboven. De naaf van mijn voorwiel is stuk en dat is ook een ETRTO 489 wiel, om precies te zijn 37-489.

Ik wil geen oud wiel, want dat moet misschien weer snel vervangen worden. Een nieuw wiel is toch het beste.
Ik vond het merk Alpina fietsen. Zij hebben nog wel 22 inch wielen. Maar ik vond nergens hoe breed die wielen zijn. Ik heb daar een dealer over gemaild.

Mijn overweging is op het moment:
Als ik een andere maat wiel moet nemen, dan kan ik een 22 inch wiel nemen dat iets breder is, maar nog wel past. Of een iets kleiner wiel. Dat maakt de fiets iets instabieler, maar ook wendbaarder, dus dat is niet zo erg. Ik heb gelezen dat ze bij mountainbikes weleens expres een kleiner voorwiel dan het achterwiel in de fiets zetten zodat de fiets wendbaarder wordt.

Als ik voor een breder wiel ga, hoe weet ik dan of het past? Mochten sommigen van die Alpina wielen 40-489 zijn, dan scheelt dat 3mm. Dat zou toch moeten passen? Hoe ver kun je hierin gaan?

Overschat ik het idee dat een kleiner voorwiel wel kan? Een vouwfiets is geen mountainbike...

Het is een zoektocht, maar wel een leuke zoektocht. Ik zou heel blij zijn zodra ik deze fiets weer opgeknapt heb en het goed rijdt.

Groeten,
Mariska
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door velofilie »

Dag Marisca,

De ETRTO maten hebben betrekking op de band; alleen de velgmaat 489 is belangrijk.
De binnen breedte van de velg zal liggen tussen 20-25mm; daar kan zonder probleem een 40 of 37mm band op.
De eventuele velgrem en de spatborden moeten wel ruimte hebben.

Groet, Wiel
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Beste Wiel,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het dan waarschijnlijk nog niet helemaal goed door. Waar het me eigenlijk om gaat, is dat ik een nieuw wiel op deze fiets moet zetten, maar dat 22 inch wielen haast niet meer gemaakt worden. Alpina maakt wel 22 inch wielen, maar ik denk dat die wat breder zijn mijn huidige wiel. Ik vraag me af hoe ik kan zien welke breedte wiel in mijn frame past. Zou ik bijvoorbeeld de breedte van de vork moeten opmeten? En zo ja, hoeveel ruimte is er dan nog minstens voor een wiel nodig? Zo kan ik erachter proberen te komen of zo'n Alpina wiel zou passen.

Een andere optie zou zijn om een 20 inch wiel te nemen. Misschien met dikke banden komt die in de buurt van wat ik nu heb. Maar misschien denk ik nu wat te creatief...

Het gaat om het voorwiel, dus geen probleem qua remmen of spatborden.

Groeten,
Mariska
Plaats reactie