Velg ETRTO 489

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door velofilie »

Hallo Mariska,

Op deze pagina van mijn website probeer ik het uit te leggen.
https://fietssite.jouwweb.nl/02
Het grote overzicht van Schwalbe laat zien wat er ooit allemaal was.
De meeste bandenmaten (en velgen) zijn dus uit de oude doos.
Er staat een klein (grijs) overzichtje met de maten die Schwalbe in 2020 maakte.
Maar ook hier is een deel niet of nauwelijks verkrijgbaar.

Groet, Wiel
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

Beste Wiel,

Boeiend, goede uitleg. Dit betekent dus dat (als de Alpinawielen te breed blijken) wanneer ik een 20-inch wiel bestel met dezelfde breedte als het wiel wat ik heb, ik kan uitrekenen hoe dik de band moet zijn om het wiel wat ik heb incl banden (dat kan ik opmeten) na te bootsen (of in ieder geval dicht in de buurt te komen). Dan kan ik een band zoeken met de juiste ETRTO maat.

Super!

Groeten,
Mariska
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Paul 3wheels »

Ik wil het je vanavond na het eten wel een keer opmeten,hoe breed de velg van alpina is,
ik heb een alpina 22 inch voorwiel hier liggen ,
wat helaas iets kleiner is in diameter als het 22inch van raam maxi 2 wiel wat ik nodig heb. :lol:
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door veenofiets »

Is het niet mogelijk een velg van 24 of 26” door te zagen en weer aan elkaar te lassen of komen we dan niet uit met de spaakgaten? Enfin zomaar een gedachte.

Freek
BeundeHaastweewieler

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door BeundeHaastweewieler »

ik heb 2 velgjes die je gratis mag hebben omdat ze niet zo knap zijn.
Bijlagen
P1140707.JPG
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door velofilie »

Hallo Mariska,

Bij Holland bikeshop zitten 489 wielen (voor en achter, Shimano naaf) in het assortiment.
Maar helaas nu niet direct leverbaar. Zoek op filters "voor" en 22".
https://hollandbikeshop.com/fietswielen/wielen/?page=1
Een band zoals de grijze rolstoelband, past op die velg maar is mogelijk niet echt geschikt als fietsband.
De hier aangeboden Alpina's hebben een velgdiameter van 457mm, de banden zijn dikker en breder 44 of 47mm.
De voorvork moet dus minimaal 50mm breed zijn ter hoogte van de band; het wiel zelf is iets kleiner.
Het stuurgedrag zal nauwelijks verschillen; iets voor fijnproevers/ zeurpieten.

Groet, Wiel
MariskaTh
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 mei 2022, 14.03

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door MariskaTh »

@Freek. Ook een creatief idee, maar ik ben bang dat ze dan zwak zijn en snel kapot gaan.

@Beundehaastweewieler. Bedankt. Op zich goed om oude velgen her te gebruiken, maar ik ben bang dat ik dan al snel weer opzoek ben naar nieuwe velgen. Of denk je dat deze na een opknapbeurt wel een tijd mee kunnen gaan?

@Wiel. Die bij de HBS had ik al gezien inderdaad. Maar omdat ze nergens meer te krijgen zijn, vrees ik dat die bij de HBS ook niet meer terug gaan komen. Ik heb ze wel gemaild. Die Alpina klinkt wel als een goede optie. Ik had al uitgerekend dat het maar 1 cm scheelde met mijn huidige wiel+band. Dat maakt idd niets uit. 50mm redt mijn vork wel. Hoe weet je dat het om 457mm gaat? Ik heb overal gezocht naar die maat, maar zie alleen maar 22 inch.

Bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Mariska
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door Bandenplakker »

Dag Mariska,

Je vertelt dat de naaf ‘stuk’ is. Dat hoeft niet per se te betekenen dat je het hele voorwiel moet vervangen; misschien kun je volstaan met het vervangen van de as, de kogels en de conussen. Kun je uitleggen wat er stuk is, al dan niet met (kleine) foto’s er bij?
Wat ook kan helpen, is als je het merk en het type van de fiets noemt en/of je ongeveer-woonplaats, dan kan misschien een lid van de vereniging in de buurt je met raad of zelfs daad bijstaan nadat deze het gebrek met eigen ogen heeft gezien.

Dirk
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door velofilie »

Hallo Mariska,

De Holland Bikeshop levert naast complete wielen ook velgen.
Het zijn de zelfde gekleurde velgen (ook los verkrijgbaar dus).
Het keuze menu geeft dan aan dat dit de 457 mm maat is.
Bij het bestellen van banden dus kiezen voor 44-457 of 47-457.

Groet, Wiel
BeundeHaastweewieler

Re: Velg ETRTO 489

Bericht door BeundeHaastweewieler »

MariskaTh schreef: 3 mei 2022, 09.30 @Freek. Ook een creatief idee, maar ik ben bang dat ze dan zwak zijn en snel kapot gaan.

@Beundehaastweewieler. Bedankt. Op zich goed om oude velgen her te gebruiken, maar ik ben bang dat ik dan al snel weer opzoek ben naar nieuwe velgen. Of denk je dat deze na een opknapbeurt wel een tijd mee kunnen gaan?

@Wiel. Die bij de HBS had ik al gezien inderdaad. Maar omdat ze nergens meer te krijgen zijn, vrees ik dat die bij de HBS ook niet meer terug gaan komen. Ik heb ze wel gemaild. Die Alpina klinkt wel als een goede optie. Ik had al uitgerekend dat het maar 1 cm scheelde met mijn huidige wiel+band. Dat maakt idd niets uit. 50mm redt mijn vork wel. Hoe weet je dat het om 457mm gaat? Ik heb overal gezocht naar die maat, maar zie alleen maar 22 inch.

Bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Mariska

ze zijn recht en stevig. je zal alleen wel moeten schuren of stralen en zelf spuiten. je mag ze zo hebben, ik zat in dubio om ze weg te pleuren, zijn overbodig en niet knap maar wel goed bruikbaar. dan kijk je zelf maar of je ze gebruikt of doneert aan de ijzerstichting. hoef ik mijn hoofd er niet meer over te breken.
Om wat voor een fiets hebben we het hier eigenlijk? Dit zijn namelijk typisch de wieltjes van de fietsen die ik verzamel.
Plaats reactie