Joco ronde van Nederland gekregen.

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Dacorno
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12.26

Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door Dacorno »

Goedemorgen, soms overkomt je wat leuks, zoals het krijgen van een Joco. Het merk is bekend, de datering niet.
Mooi rood, met witte lijnen om de lugs. Uitgerust met Nervex bracket en Huret derailleur. Opgebouwd met een allegaartje. Wel een stronglight as en hermesse cranks en lyotard pedalen.
Inmiddels uit elkaar, schoongemaakt en in de was gezet.
Graag assistentie bij het dateren. Reynolds stickers 531 met schuine overlopende belettering. Oud dus.
Framenummer 72789
0765010F-D189-43B9-A4E9-54002EDEB15B.jpeg
Bijlagen
595E5164-745D-44BE-BF42-90FB1B8C1037.jpeg
F12232D3-27E9-4768-9B68-6B5E73EBDF07.jpeg
19350FFF-ACF2-40C1-869D-017A1667D4C3.jpeg
A669F19A-E0C4-45A5-AA8E-E96A367BCA5C.jpeg
AE679A4A-58B4-4B51-A767-8DDB76EB4A05.jpeg
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door m-gineering »

Dacorno schreef: 24 dec 2021, 10.23 Goedemorgen, soms overkomt je wat leuks, zoals het krijgen van een Joco. Het merk is bekend, de datering niet.
Mooi rood, met witte lijnen om de lugs. Uitgerust met Nervex bracket en Huret derailleur. Opgebouwd met een allegaartje. Wel een stronglight as en hermesse cranks en lyotard pedalen.
Inmiddels uit elkaar, schoongemaakt en in de was gezet.
Graag assistentie bij het dateren. Reynolds stickers 531 met schuine overlopende belettering. Oud dus.
Framenummer 72789 0765010F-D189-43B9-A4E9-54002EDEB15B.jpeg
Geen idee hoe modern of conservatief Joco was, maar puur op het frame afgaand gok ik '60-'65
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door non-fixie »

Mooi kado! Ziet er goed uit.

De framenummers van Joco heb ik nooit begrepen, zelfs niet of ze op numerieke volgorde werden uitgegeven.

Hermesse en Huret klinkt als mogelijk origineel, die heb ik vaker op Joco's gezien. Allvit op de Ronde van Europa toermodellen.

Wellicht zijn er datumcodes op de onderdelen te vinden? "Jaren 60" is mijn beste schatting.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door velofilie »

De Huret Svelto is in 1963 op de markt gekomen en zal origineel zijn.
Verder was JOCO qua onderdelen conservatief.
Een bouwjaar rond 1965 past goed in alle commentaren.

Groet, Wiel (die een fles likeur voor kerstmis kreeg......)
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door Cyclissimo »

Leuke fiets. Mooie staat ook nog. Leuk cadeau :)
Als ik het goed zie heeft hij Simplex achterpatten die bedoelt zijn voor een Simplex Tour de France derailleur. Daar past een Huret niet op, dus die zal niet origineel zijn. Hopelijk hebben ze de schroefdraad niet gemolesteerd...
Gezien dit type achterpatten en deze derailleur zou ik hem iets vroeger schatten, zo rond 1960.
De shifter heeft origineel op de bovenbuis gezeten, gezien de kabelnokjes. Dat heeft mijn Bontekoe Super Sport ook uit ongeveer dezelfde periode.
De Stronglight trapas met Hermesse cranks zie je veel op Joco's, dus die zullen wel kloppen.
Heb je de spatborden, kettingkast en bagagedrager er ook bij gekregen? Dat zijn niet de makkelijkste onderdelen om te vinden..
Veel plezier met bouwen :)
remurk
Berichten: 381
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door remurk »

Bijzondere JOCO want:
- sportfietsen van het model Ronde van Nederland hadden niet vaak een frame + vork van Reynolds buizen, maar in principe kan het wel
- ik heb nog nooit een JOCO frame van Reynolds gezien met dergelijke "weggesneden" balhoofdlugs; juist de Reynolds frame hadden altijd mooie lugs met krullen
- ook merkwaardig is het ontbreken van biezen; juist de duurdere JOCO modellen waren altijd heel specifiek op de JOCO manier gebiesd; frame kan overgespoten zijn; de Reynolds sticker op de voorvork zit er ook scheef op; dat zou bij JOCO niet gebeuren
- JOCO kocht ook wel eens een partijtje kale frames in om een goedkope serie te maken; dat zou ook een verklaring kunnen zijn
- het bouwjaar zou mede afgeleid kunnen worden van de voor de afbouw gebruikte onderdelen; JOCO gebruikt voornamelijk Franse onderdelen, zoals Hûret; behalve bij de échte racefietsen, daarop werd ook Campagnolo, Fiamme en Gnutti gebruikt; sturen waren meestal van Titan/ S. Maes; op de onderkant van de stuurbocht is vaak het bouwjaar ingeslagen
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door marco verbaant »

Top Cadeau... Veel plezier ermee... :D
Dacorno
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12.26

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door Dacorno »

Wat een fijne reacties!
Er zitten inderdaad simplex patten op en het schroefdraad is nog intact.
Er was een sportstuur van maes kint gemonteerd, gedateerd 1972. Dat schiet niet op dus.
Voor zover ik weet is de fiets origineel.
Ga nog verder op onderzoek met jullie info.
De Reynolds stickers lijken origineel. Op de andere kant van de vork is deze weg, je ziet de contouren nog.
Interessant zijn de nokken voor de bagagedrager en het kettingscherm.

En inderdaad @remurk, de ontbrekende biezen en het simpele balhoofd waren me ook al opgevallen.
Op de voorvork buis zat wel een andere lakkleur, lijkt op groene grondverf.
Dacorno
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12.26

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door Dacorno »

non-fixie schreef: 24 dec 2021, 14.42 Mooi kado! Ziet er goed uit.

De framenummers van Joco heb ik nooit begrepen, zelfs niet of ze op numerieke volgorde werden uitgegeven.

Hermesse en Huret klinkt als mogelijk origineel, die heb ik vaker op Joco's gezien. Allvit op de Ronde van Europa toermodellen.

Wellicht zijn er datumcodes op de onderdelen te vinden? "Jaren 60" is mijn beste schatting.
Dag non fixie, ben je ook dezelfde die op zoek is naar de herkomst van het frame met de Zeus padden en de vreemde uitsparingen in de lugs? Dan denk ik dat ik de antwoorden wel heb.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Joco ronde van Nederland gekregen.

Bericht door Cyclissimo »

Dacorno schreef: 25 dec 2021, 08.59 Wat een fijne reacties!
Er zitten inderdaad simplex patten op en het schroefdraad is nog intact.
De Reynolds stickers lijken origineel. Op de andere kant van de vork is deze weg, je ziet de contouren nog.
Interessant zijn de nokken voor de bagagedrager en het kettingscherm.

En inderdaad @remurk, de ontbrekende biezen en het simpele balhoofd waren me ook al opgevallen.
Op de voorvork buis zat wel een andere lakkleur, lijkt op groene grondverf.
Wat de schroefdraad in het pat betreft, die moet heel fijn zijn. De bout van de huretderailleur heeft een veel grovere schroefdraad. Vaak werd die fijne draad vervangen door de grovere, of werd de nieuwe derailleur gewoon met geweld gemonteerd zodat er iets van een nieuwe draad ontstond..

De nokken voor de bagagedrager en kettingscherm hebben de meeste tourversies. Als je de folder van rond 1950 in de documentatiebank bekijkt zie je een ronde van Nederland in dezelfde configuratie, met Simplex tour de France derailleur en lang kettingscherm dat tot de nok op de achtervork gaat.

De simpele balhoofdlugs zijn vreemd ja. Bijna zoals bij Locomotief, die ook de wonderlijke combinatie van eenvoudige balhoofdlugs en mooie nervex lugs hebben. Maar verder is het toch wel echt een Joco, vind ik.
Plaats reactie