Pagina 2 van 2

Re: Watson seat posts

Geplaatst: 26 dec 2021, 20.49
door BeundeHaastweewieler
non-fixie schreef: 26 dec 2021, 15.48 Wie wat bewaart die heeft wat. :)

Uit de doos "Pennen, zadel-, stalen":

Afbeelding
da's een zadelpen van een Bridgestone submariner.

Re: Watson seat posts

Geplaatst: 11 mar 2022, 13.16
door bridgestone
Hallo Beun,ik bezit een Bridgestone Diamond Formula uit 1978 in de kleur mintgroen.

Re: Watson seat posts

Geplaatst: 12 mar 2022, 08.55
door Bandenplakker
Werner schreef: 26 dec 2021, 17.56
non-fixie schreef: 26 dec 2021, 15.48 Uit de doos "Pennen, zadel-, stalen":
Moderne sturen kennen dat principe ook. En mocht dat ding vast zitten onderin de balhoofdbuis, dan kun je die - dat heeft iemand anders verzonnen - er zó weer uit krijgen, met wat massa om mee omhoog te slaan:
Vastzittende 'conus' losgemaakt.JPG
Het elastiekje was ervoor dat de moeren niet telkens in de buis vallen als je het eens los laat.
Er bestaat ook een professionele variant; dan heet het een "glijhamer".

Dirk

Re: Watson seat posts

Geplaatst: 13 mar 2022, 09.49
door arnoldus
Ook leuk een 1889 Amerikaanse verende zadelpen van JM Smith & Co ,
daar waren ze ook vroeg mee.

Re: Watson seat posts

Geplaatst: 13 mar 2022, 10.35
door m-gineering
arnoldus schreef: 13 mar 2022, 09.49 Ook leuk een 1889 Amerikaanse verende zadelpen van JM Smith & Co ,
daar waren ze ook vroeg mee.
De luchtband is 1890, dus voor die tijd zie je heel veel constructies om het gehobbel op de massieve banden van de veiligheidswieler wat dragelijker te maken. De luchtband is zo'n verbetering dat de extra complicaties snel ophouden

Re: Watson seat posts

Geplaatst: 13 mar 2022, 19.04
door veenofiets
Ja en toch ging er in het begin nog veel mis met luctbanden. Paardentractie zorgde voor nu en dan een hoefijzernagel op de weg, weer een lekke band (zie het Donald Duck filmpje tyre trouble)

Freek