S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Jorisoudefiets »

De fiets op de foto heb ik in 2021 gerestaureerd. Gekocht bij een Brocante handelaar. De leuke bagagedrager en de koplamp-spatbord-kleur combinatie gaf de doorslag voor de aankoop.

S.I.F (Simon F.) uit het Franse plaatsje Troyens. Dat ligt tussen Parijs en Nancy. De Seine loopt ook door deze stad.
Simplex Juy 1954-1958 (metaal, chroom) zodat ik de fiets voorlopig in deze periode dateer. Er is nauwelijks wat over S.I.F. te vinden. Ze hebben blijkbaar wel lang bestaan en veel fietsen gemaakt + een periode met brommers en motoren. (sinds 1927 werd het een samenwerking van A. Jacolliot en F. Simon).

Frame nummer 98075 (en onder de bottom bracket staat nog een lang ander nummer).
Op het aluminium spatbord staat "Le Pratique" (zoals Lefol). Verlichting bekabeling is keurig geïntegreerd in de spatborden. Het frame heeft ook veel oogjes voor verlichting bekabeling.
Als je je voeten te ver naar voren op de pedalen zet dan raken ze het voorspatbord in een bocht.
Alle onderdelen zijn van staal-chroom, dus geen licht gewicht aluminium.
Ik heb de lak origineel gehouden. Wel wat onderdelen moeten vernieuwen (kabels, pedalen, achterlicht [er zat een JOS op maar het glaasje was stuk], zadel, handvaten, bel).
A-head heb ik met verf ingekleurd.

Als je op de foto's klikt dan staan ze recht :-) :?:
Bijlagen
1956 S.I.F.20.JPG
1956 S.I.F.18.JPG
1956 S.I.F.16.JPG
1956 S.I.F.14.JPG
1956 S.I.F.12.JPG
1956 S.I.F.11.JPG
1956 S.I.F.9.JPG
1956 S.I.F.13.JPG
1956 S.I.F.6.JPG
1956 S.I.F.2.jpeg
1956 S.I.F.1.jpeg
Laatst gewijzigd door Jorisoudefiets op 4 jan 2022, 09.37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: S.I.F. jaren eind '50 Franse charme

Bericht door non-fixie »

Leuke fiets! Dank voor het delen van de foto's.

Ik heb er ook wel naar gekeken, maar jammer genoeg zijn ze vrijwel allemaal veel te klein voor mij. :(
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: S.I.F. jaren eind '50 Franse charme

Bericht door maartenB »

prachtig, wat maakten ze toch een leuke en mooie fietsen daar. Goed gerestaureerd ook.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: S.I.F. jaren eind '50 Franse charme

Bericht door non-fixie »

Nu we het er toch over hebben: deze staat al jaren bij mij in de gang te wachten tot mijn vrouw hem leuk gaat vinden. Wil nog niet erg vlotten. :(

Afbeelding
Beau-Velo
Berichten: 319
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Beau-Velo »

Geweldig die Franse fietsjes!
Inderdaad vaak wat klein voor onze lange lijven of is dat maar zo omdat we gewent zijn op hoge frames te rijden?
Op mijn porteur heb ik afgelopen jaar misschien wel corona 1000km gereden. Rijdt heerlijk. Maar bij het voorbij rijden van een etalage dacht ik wel eens dat hij te klein voor me was. Met een paar Dr. Martens kistjes raak ik wel eens in de knoop met de forse spatborden. Maar kan hem nog niet missen.
Dit was een barrel van een Franse brocante maar dan waard om te restaureren.

Erg leuk fietsje Joris! Een beetje kleur tussen al dat zwarte geweld hier kan geen kwaad.
Bijlagen
8E8104F5-0D3C-4DF3-B5F3-486BD7A9A151.jpeg
Beau-Velo
Berichten: 319
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Beau-Velo »

En één voor het Meisje.

Groeten Martijn
Bijlagen
A67837D3-3DF0-40EC-A2BB-27C108F63223.jpeg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 4 jan 2022, 22.07

Erg leuk fietsje Joris! Een beetje kleur tussen al dat zwarte geweld hier kan geen kwaad.
Helaas ook zwart, maar deze fiets heb ik tijdens de kerst weer rijklaar gemaakt. Oud Frans gelast frame, achternaaf DRP '34, maar wat het ooit geweest is niet kunnen achterhalen. Dus ook maar niet erg druk gemaakt over originaliteit met 'verkeerde' spatborden en een wat modern uitgevallen zadeldek (getransplanteerd van een gesneuvelde Lepper)
Bijlagen
porteur.jpg
/Marten
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door theodorus »

Als we dan toch op de Franse tour zijn.
Mijn Peugeot randonneur uit 1953
Een heerlijke fiets
Bijlagen
IMG_7272.JPG
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Jorisoudefiets »

Kom maar door met jullie Fransozen. Het zijn soms ware kunstwerken. Erg leuk om naar te kijken. Doorgaans met mooie details en slimme oplossingen.
Omdat ze daar heuvelachtig/alpine terrein hebben zijn ze licht van gewicht. Vandaar dat ze al vroeg begonnen met aluminium spatborden en versnellingen.
De brede (balloon) banden vlakken de kasseien mooi uit. Sommige fietsen daardoor als een Rolls Royce. De 650B banden zijn nog goed verkrijgbaar, bijvoorbeeld van Panaracer en Michelin.
Boek tip o.a.: The Golden Age of Handbuilt Bicycles

En dit is een 1954 Nancia die nog aangepakt moet worden, het Frame is aan de krappe kant (wederom, op de foto klikken en dan staat het rechtop..??):
Bijlagen
1 - 9.JPG
1 - 31.JPG
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gammal_Cykel
Berichten: 9
Lid geworden op: 5 jan 2022, 08.50

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Gammal_Cykel »

Prachtige fietsen! Supermooie blauw/paars patina overgang bij de eerste post. Wat iemand al aangaf: ze zijn voor mij ook te klein. Ik vind die kettingkasten zo mooi ontworpen 8-)

Ik zou zo'n fiets kopen voor de heb en de poets, maar niet voor het fietsen wat formaat betreft.

Sorry voor het kapen, maar ik heb momenteel een 1964? "Crescent" gepoetst en voorzien van nieuwe banden. (staat nu op Marktplaats)

Een Zweedse fiets met Amerikaanse invloeden (qua onderdelen: standaard en "one piece" trapas). Maar een Frans uiterlijk lijkt mij.

Afbeelding
Plaats reactie