Nog een aanmelding van een fietsliefhebber
Geplaatst: 5 jan 2022, 13.57
Hey hallo,
Bij deze nog een aanmelding!
Ik lees al enige jaren mee op dit forum, maar me nooit aangemeld.
Momenteel zit ik met een paar korte vragen omtrent jaartallen en onderdelen die ik hier kort belicht en, indien nodig, in een correct topic nog wel vraag.
Mijn naam is Bart, 36 jaar. Op het moment werk ik als ontwerper in de techniek, waarbij ik nog regelmatig mag verspanen, klinken, lijmen etcetera. Ik ben al jaren fiets liefhebber.
Dit was al in mijn jonge jaren als BMXer waarbij ik mee reed aan wedstrijden.
Na een lange pauze (werk, studie) heb ik de fietshobby weer opgepakt.
Door de wisseling naar een kantoorbaan ben ik 4 jaar geleden dagelijks naar mijn werk gaan fietsen, 24km (heen en terug) per dag.
Dit is me zo goed bevallen dat ik meer ben gaan proberen op fiets- en onderdelen gebied.
Dit resulteerde in diverse projecten maar pas de laatste jaren ben ik oude en/of historische fietsen echt gaan waarderen. Met name de aandacht en kwaliteit waarmee deze gebouwd zijn.
Zelfbouw
Vorig jaar heb ik mijn eigen chroom-molybdeen kruisframe ontworpen en gebouwd op basis van mijn ervaringen met nu verkrijgbare onderdelen. Initieel wilde ik deze Solderen, maar met toegang tot een MIG/MAG lasapparaat het toch zelf gedaan. Deze fiets gebruik ik nu dagelijks:
Inmiddels zitten er zwarte pedalen en houten handvatten op!
KLUNKER
Daarnaast mag ik graag mountainbiken met het type fietsen waarmee de mountainbike sport begonnen is. Deze worden ook wel "Klunkers" genoemd.
Inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=R94q76ym9l0
Deze (replica) is net afgerond en er is een testrit mee gedaan:
Plezier gegarandeerd!
BOARDTRACKER
Op het moment werk ik onder andere aan een "Boardtracker" achtige fiets. Dit is geen historische fiets, maar krijgt wel de oude 1910's (Indian, Flying Merkel, Harley Davidson) looks. Indien geïnteresseerd kan ik wel wat foto's plaatsen. (ik begrijp dat dit forum meer waarde hecht aan origineel )
Op het moment maak ik een batch brede houten spatborden voor deze fiets. De spatborden wordt van Mahoniehout. Om de kosten te drukken ga ik wat sets verkopen straks.
Onderstaande foto is mijn buigmal. Voorzover werkt ie perfect en het kostte mij een tientje
UNION SALVAGE
Enige jaren geleden heb ik een doorgeslepen Union frame uit de vuilniscontainer geplukt. Aan de soldeerverbindingen en de vorm te zien kon deze wel eens vrij oud zijn. Weet iemand hoe oud deze is?
Frame nummer: 405020.
Foto na het poetsen:
Momenteel wil ik dit frame "redden" door er een houten fiets (op de zadelpen, chainstay en trapas na) van te maken. Geen houten fiets op de moderne wijze met triplex op elkaar gelijmd, maar op de oude manier, zoals men rond de eerste wereldoorlog werkte met vliegtuigen (ik heb een boek)
Voor deze Union heb ik al een stuurpen met vleugelmoer gevonden en een oude kaarslamp: (wat is het jaar dat deze kaarslampen gemaakt werden?)
En nog één vraag: Momenteel heb ik een 1952? Torpedo remnaaf gereviseerd (was eigenlijk alleen schoonmaken en opnieuw invetten).
Weet iemand wat de schroefdraad van het tandwiel is? Is dit gelijk aan de moderne fixed gear tandwielen? (ook daar zit nog verschil in).
Ter informatie: Als ik een fiets in originele staat kan herstellen streef ik dat na. Dit lukt helaas niet altijd en dan vind ik eigen invulling ook wel erg leuk.
EMPO
Nog een laatste schrootvondst die ik heb aangepakt als "Pathracer":
Het frame was krom en ik heb toevallig via marktplaats een EMPO lamp kunnen vinden.
Toen heb ik besloten om met deze fiets aan een bouwwedstrijd mee te doen waarbij ik als 12e van de 64 bouwers ben gekozen Vlak voor de stemming ben ik met deze fiets naar de locatie van de EMPO fabriek in Vorden gereden, waar onderstaand filmpje is gemaakt.
Uiteindelijk ben ik naar Zutphen en terug naar mijn slaperige dorp gereden, een totaal van 143km op één dag. Daarna kon ik niet meer zitten, maar ik grijns nog steeds van plezier!
Hopelijk kunnen jullie het filmpje waarderen. Deze fiets staat inmiddels in een collectie (mijn schuur is niet zo heel groot).
https://www.youtube.com/watch?v=h1vyXjECtOs
Alvast bedankt voor de reacties en hopelijk kunnen we in de toekomst veel informatie en enthousiasme uitwisselen!
Bij deze nog een aanmelding!
Ik lees al enige jaren mee op dit forum, maar me nooit aangemeld.
Momenteel zit ik met een paar korte vragen omtrent jaartallen en onderdelen die ik hier kort belicht en, indien nodig, in een correct topic nog wel vraag.
Mijn naam is Bart, 36 jaar. Op het moment werk ik als ontwerper in de techniek, waarbij ik nog regelmatig mag verspanen, klinken, lijmen etcetera. Ik ben al jaren fiets liefhebber.
Dit was al in mijn jonge jaren als BMXer waarbij ik mee reed aan wedstrijden.
Na een lange pauze (werk, studie) heb ik de fietshobby weer opgepakt.
Door de wisseling naar een kantoorbaan ben ik 4 jaar geleden dagelijks naar mijn werk gaan fietsen, 24km (heen en terug) per dag.
Dit is me zo goed bevallen dat ik meer ben gaan proberen op fiets- en onderdelen gebied.
Dit resulteerde in diverse projecten maar pas de laatste jaren ben ik oude en/of historische fietsen echt gaan waarderen. Met name de aandacht en kwaliteit waarmee deze gebouwd zijn.
Zelfbouw
Vorig jaar heb ik mijn eigen chroom-molybdeen kruisframe ontworpen en gebouwd op basis van mijn ervaringen met nu verkrijgbare onderdelen. Initieel wilde ik deze Solderen, maar met toegang tot een MIG/MAG lasapparaat het toch zelf gedaan. Deze fiets gebruik ik nu dagelijks:
Inmiddels zitten er zwarte pedalen en houten handvatten op!
KLUNKER
Daarnaast mag ik graag mountainbiken met het type fietsen waarmee de mountainbike sport begonnen is. Deze worden ook wel "Klunkers" genoemd.
Inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=R94q76ym9l0
Deze (replica) is net afgerond en er is een testrit mee gedaan:
Plezier gegarandeerd!
BOARDTRACKER
Op het moment werk ik onder andere aan een "Boardtracker" achtige fiets. Dit is geen historische fiets, maar krijgt wel de oude 1910's (Indian, Flying Merkel, Harley Davidson) looks. Indien geïnteresseerd kan ik wel wat foto's plaatsen. (ik begrijp dat dit forum meer waarde hecht aan origineel )
Op het moment maak ik een batch brede houten spatborden voor deze fiets. De spatborden wordt van Mahoniehout. Om de kosten te drukken ga ik wat sets verkopen straks.
Onderstaande foto is mijn buigmal. Voorzover werkt ie perfect en het kostte mij een tientje
UNION SALVAGE
Enige jaren geleden heb ik een doorgeslepen Union frame uit de vuilniscontainer geplukt. Aan de soldeerverbindingen en de vorm te zien kon deze wel eens vrij oud zijn. Weet iemand hoe oud deze is?
Frame nummer: 405020.
Foto na het poetsen:
Momenteel wil ik dit frame "redden" door er een houten fiets (op de zadelpen, chainstay en trapas na) van te maken. Geen houten fiets op de moderne wijze met triplex op elkaar gelijmd, maar op de oude manier, zoals men rond de eerste wereldoorlog werkte met vliegtuigen (ik heb een boek)
Voor deze Union heb ik al een stuurpen met vleugelmoer gevonden en een oude kaarslamp: (wat is het jaar dat deze kaarslampen gemaakt werden?)
En nog één vraag: Momenteel heb ik een 1952? Torpedo remnaaf gereviseerd (was eigenlijk alleen schoonmaken en opnieuw invetten).
Weet iemand wat de schroefdraad van het tandwiel is? Is dit gelijk aan de moderne fixed gear tandwielen? (ook daar zit nog verschil in).
Ter informatie: Als ik een fiets in originele staat kan herstellen streef ik dat na. Dit lukt helaas niet altijd en dan vind ik eigen invulling ook wel erg leuk.
EMPO
Nog een laatste schrootvondst die ik heb aangepakt als "Pathracer":
Het frame was krom en ik heb toevallig via marktplaats een EMPO lamp kunnen vinden.
Toen heb ik besloten om met deze fiets aan een bouwwedstrijd mee te doen waarbij ik als 12e van de 64 bouwers ben gekozen Vlak voor de stemming ben ik met deze fiets naar de locatie van de EMPO fabriek in Vorden gereden, waar onderstaand filmpje is gemaakt.
Uiteindelijk ben ik naar Zutphen en terug naar mijn slaperige dorp gereden, een totaal van 143km op één dag. Daarna kon ik niet meer zitten, maar ik grijns nog steeds van plezier!
Hopelijk kunnen jullie het filmpje waarderen. Deze fiets staat inmiddels in een collectie (mijn schuur is niet zo heel groot).
https://www.youtube.com/watch?v=h1vyXjECtOs
Alvast bedankt voor de reacties en hopelijk kunnen we in de toekomst veel informatie en enthousiasme uitwisselen!