Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gammal_Cykel
Berichten: 9
Lid geworden op: 5 jan 2022, 08.50

Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Gammal_Cykel »

Hey hallo,

Bij deze nog een aanmelding!

Ik lees al enige jaren mee op dit forum, maar me nooit aangemeld.

Momenteel zit ik met een paar korte vragen omtrent jaartallen en onderdelen die ik hier kort belicht en, indien nodig, in een correct topic nog wel vraag.

Mijn naam is Bart, 36 jaar. Op het moment werk ik als ontwerper in de techniek, waarbij ik nog regelmatig mag verspanen, klinken, lijmen etcetera. Ik ben al jaren fiets liefhebber.


Dit was al in mijn jonge jaren als BMXer waarbij ik mee reed aan wedstrijden.
Na een lange pauze (werk, studie) heb ik de fietshobby weer opgepakt.

Door de wisseling naar een kantoorbaan ben ik 4 jaar geleden dagelijks naar mijn werk gaan fietsen, 24km (heen en terug) per dag.
Dit is me zo goed bevallen dat ik meer ben gaan proberen op fiets- en onderdelen gebied.

Dit resulteerde in diverse projecten maar pas de laatste jaren ben ik oude en/of historische fietsen echt gaan waarderen. Met name de aandacht en kwaliteit waarmee deze gebouwd zijn.

Zelfbouw
Vorig jaar heb ik mijn eigen chroom-molybdeen kruisframe ontworpen en gebouwd op basis van mijn ervaringen met nu verkrijgbare onderdelen. Initieel wilde ik deze Solderen, maar met toegang tot een MIG/MAG lasapparaat het toch zelf gedaan. Deze fiets gebruik ik nu dagelijks:
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels zitten er zwarte pedalen en houten handvatten op!

KLUNKER
Daarnaast mag ik graag mountainbiken met het type fietsen waarmee de mountainbike sport begonnen is. Deze worden ook wel "Klunkers" genoemd.
Inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=R94q76ym9l0
Deze (replica) is net afgerond en er is een testrit mee gedaan:

Afbeelding
Afbeelding
Plezier gegarandeerd!

BOARDTRACKER
Op het moment werk ik onder andere aan een "Boardtracker" achtige fiets. Dit is geen historische fiets, maar krijgt wel de oude 1910's (Indian, Flying Merkel, Harley Davidson) looks. Indien geïnteresseerd kan ik wel wat foto's plaatsen. (ik begrijp dat dit forum meer waarde hecht aan origineel ;) )
Afbeelding

Op het moment maak ik een batch brede houten spatborden voor deze fiets. De spatborden wordt van Mahoniehout. Om de kosten te drukken ga ik wat sets verkopen straks.
Onderstaande foto is mijn buigmal. Voorzover werkt ie perfect en het kostte mij een tientje :D
Afbeelding

UNION SALVAGE
Enige jaren geleden heb ik een doorgeslepen Union frame uit de vuilniscontainer geplukt. Aan de soldeerverbindingen en de vorm te zien kon deze wel eens vrij oud zijn. Weet iemand hoe oud deze is?
Frame nummer: 405020.
Foto na het poetsen:
Afbeelding
Afbeelding

Momenteel wil ik dit frame "redden" door er een houten fiets (op de zadelpen, chainstay en trapas na) van te maken. Geen houten fiets op de moderne wijze met triplex op elkaar gelijmd, maar op de oude manier, zoals men rond de eerste wereldoorlog werkte met vliegtuigen (ik heb een boek) :mrgreen:

Voor deze Union heb ik al een stuurpen met vleugelmoer gevonden en een oude kaarslamp: (wat is het jaar dat deze kaarslampen gemaakt werden?)
Afbeelding
Afbeelding

En nog één vraag: Momenteel heb ik een 1952? Torpedo remnaaf gereviseerd (was eigenlijk alleen schoonmaken en opnieuw invetten).
Weet iemand wat de schroefdraad van het tandwiel is? Is dit gelijk aan de moderne fixed gear tandwielen? (ook daar zit nog verschil in).
Afbeelding
Afbeelding

Ter informatie: Als ik een fiets in originele staat kan herstellen streef ik dat na. Dit lukt helaas niet altijd en dan vind ik eigen invulling ook wel erg leuk.

EMPO
Nog een laatste schrootvondst die ik heb aangepakt als "Pathracer":
Het frame was krom en ik heb toevallig via marktplaats een EMPO lamp kunnen vinden.
Toen heb ik besloten om met deze fiets aan een bouwwedstrijd mee te doen waarbij ik als 12e van de 64 bouwers ben gekozen :D Vlak voor de stemming ben ik met deze fiets naar de locatie van de EMPO fabriek in Vorden gereden, waar onderstaand filmpje is gemaakt.
Uiteindelijk ben ik naar Zutphen en terug naar mijn slaperige dorp gereden, een totaal van 143km op één dag. Daarna kon ik niet meer zitten, maar ik grijns nog steeds van plezier!
Hopelijk kunnen jullie het filmpje waarderen. Deze fiets staat inmiddels in een collectie (mijn schuur is niet zo heel groot).
https://www.youtube.com/watch?v=h1vyXjECtOs


Alvast bedankt voor de reacties en hopelijk kunnen we in de toekomst veel informatie en enthousiasme uitwisselen!
Laatst gewijzigd door Gammal_Cykel op 5 jan 2022, 17.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Jorisoudefiets »

Welkom ! leuk verhaal.
Probeer de foto's nog eens te uploaden, die willen we graag zien. (bericht bewerken bovenaan)
Ik ga waarschijnlijk ook een Klunker bouwen van een Panasonic MTB die ik 32 jaar geleden nieuw kreeg van mijn ouders toen ik naar de MTS ging, een dorp verderop. De 1e tandwielen zitten er nog op !
Bijlagen
1989.10.04 Panasonic.jpg
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door velofilie »

Welkom Gammal,

Hier hebben ze wel info: https://www.velopedia.online/Search?query=sachs+1952

Groet, Wiel
Gammal_Cykel
Berichten: 9
Lid geworden op: 5 jan 2022, 08.50

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Gammal_Cykel »

Jorisoudefiets schreef: 5 jan 2022, 14.49 Welkom ! leuk verhaal.
Probeer de foto's nog eens te uploaden, die willen we graag zien. (bericht bewerken bovenaan)
Ik ga waarschijnlijk ook een Klunker bouwen van een Panasonic MTB die ik 32 jaar geleden nieuw kreeg van mijn ouders toen ik naar de MTS ging, een dorp verderop. De 1e tandwielen zitten er nog op !
Dank u wel.
Dat is een serieus stoere fiets en kleur! Verticale dropouts, dus dat wordt trommels of de velgremmen. Ik ben zelf niet zo'n fan van velgremmen, maargoed, dat is persoonlijk natuurlijk 8-)
Worden de bouwprojecten ook bijgehouden op dit forum? (ik ben erg benieuwd naar deze).

Ik zal de foto's er bij zetten in mijn initiële post, bedankt voor de aanmoediging!
velofilie schreef: 5 jan 2022, 15.31 Welkom Gammal,

Hier hebben ze wel info: https://www.velopedia.online/Search?query=sachs+1952

Groet, Wiel
Wiel bedankt! Daar kan ik wel wat mee.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Jorisoudefiets »

Bouwprojecten kom je ook tegen op dit forum maar het is beperkt.
Je mag altijd een project aanmaken, er zijn zeker liefhebbers voor die mee willen praten.

Jouw forum naam is Scandinavisch. Heeft dat een reden?
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door non-fixie »

Welkom, @Gammal_Cykel! Lekker bezig! :)

Leuk idee, trouwens, dat van die bouwprojecten. Wellicht enigszins off-topic, maar als de forumleiding geen bezwaar heeft dan kunnen we wellicht een knutselhoekje inrichten in de koffiekamer?

Ik vermoed dat er wel meer liefhebbers zijn van Keepers of the Flame, Retromods, Tribute Bikes en andere fietsen die op een of andere manier een band hebben met het historische rijwielerfgoed.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Cyclissimo »

Welkom!
Ik vind het altijd bijzonder als mensen dingen zelf maken :)
Ik ben benieuwd naar hoe je de houten spatborden gaat buigen. Ga je het hout alleen natmaken? Of echt met stoom/vuur werken?
Om op je vragen terug te komen:
Je Union frame is iets ouder dan mijn Union animo. Zo op het eerste gezicht hetzelfde frame. https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php?t=893
Ook ben ik erg benieuwd naar je idee over een houten fiets. Heb je al bekeken welke houtsoorten geschikt zijn?
Een torpedo-naaf heeft in principe dezelfde schroefdraad als nieuwe tandwielen, maar let wel op de dikte van het tandwiel ter hoogte van de schroefdraad. Fixed gear tandwielen zijn soms aanzienlijk dikker.
Gammal_Cykel
Berichten: 9
Lid geworden op: 5 jan 2022, 08.50

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Gammal_Cykel »

Jorisoudefiets schreef: 5 jan 2022, 18.01 Bouwprojecten kom je ook tegen op dit forum maar het is beperkt.
Je mag altijd een project aanmaken, er zijn zeker liefhebbers voor die mee willen praten.

Jouw forum naam is Scandinavisch. Heeft dat een reden?
In welke sectie zou ik het best een projectje kunnen aanmaken?

Wat de naam betreft: Ik vond "oude fiets" in het Zweeds wel erg grappig klinken, het doet me denken aan "gammele fiets" als je het zou vertalen.
Bijkomende reden is dat we met ons gezin zouden emigreren naar Scandinavië dit jaar. Een droom om met nieuwe inzichten in dat vak, te gaan boeren.
non-fixie schreef: 5 jan 2022, 18.33 Welkom, @Gammal_Cykel! Lekker bezig! :)

Leuk idee, trouwens, dat van die bouwprojecten. Wellicht enigszins off-topic, maar als de forumleiding geen bezwaar heeft dan kunnen we wellicht een knutselhoekje inrichten in de koffiekamer?

Ik vermoed dat er wel meer liefhebbers zijn van Keepers of the Flame, Retromods, Tribute Bikes en andere fietsen die op een of andere manier een band hebben met het historische rijwielerfgoed.
Bedankt voor de verwelkoming! Zo'n knutselhoekje spreekt mij wel aan.

Als een oude fiets op deze wijze gered kan worden van de sloop (bijvoorbeeld) dan doe ik er graag aan mee. Op het kruisframe en de boardtracker na, zijn al mijn startpunten een oude sloopfiets die wat redding kon gebruiken. Bij bepaalde fietsen is dat niet volledig origineel meer, maar ik probeer details van die periode te behouden. Niet iedereen kan dat waarderen. Het belangrijkst is het plezier in mijn ogen.
Cyclissimo schreef: 5 jan 2022, 18.48 Welkom!
Ik vind het altijd bijzonder als mensen dingen zelf maken :)
Ik ben benieuwd naar hoe je de houten spatborden gaat buigen. Ga je het hout alleen natmaken? Of echt met stoom/vuur werken?
Om op je vragen terug te komen:
Je Union frame is iets ouder dan mijn Union animo. Zo op het eerste gezicht hetzelfde frame. https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php?t=893
Ook ben ik erg benieuwd naar je idee over een houten fiets. Heb je al bekeken welke houtsoorten geschikt zijn?
Een torpedo-naaf heeft in principe dezelfde schroefdraad als nieuwe tandwielen, maar let wel op de dikte van het tandwiel ter hoogte van de schroefdraad. Fixed gear tandwielen zijn soms aanzienlijk dikker.
Bedankt voor het warme welkom! Erg mooi Union frame en fiets! Bedankt voor het voorbeeld, dat geeft mij een idee hoe de fiets origineel was.

Het hout wat ik gebruik is afkomstig van naaldbomen, eigenlijk een betere kwaliteit vurenhout. Rift sawn is hoe het gezaagd is. Rift sawn is van buiten naar binnen ofwel radiaal.
Verder ben ik geen houtbewerkings-expert, ik ben net deze dingen aan het leren. En ik heb beperkte tools.

De lijm die ik ga gebruiken is Titebond 3.

De spatborden is mijn eerste hout-buig project.
Deze zijn van geschaafd 1400x70x3mm stukken Mahonie hout.

Ik leg het Mahonie hout in bad (3 tot 4 uur) en aan het eind nog 10 minuten in erg heet water.
Daarna kan ik het zo ver buigen zonder dat het scheurt.

Het gebogen hout springt ook nog wel terug.

Voorbeeldje na het 'nat' buigen: De volgende stap is lamineren in dezelfde mal met lijm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Jorisoudefiets »

Foto's in een bericht plakken is je nog niet gelukt ;)
Onder de tekst zie je en tab "bijlagen", dat werkt bij mij goed.

Een project posten... ik zou dit bij het type fiets doen, toer, sport, transport..
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Nog een aanmelding van een fietsliefhebber

Bericht door Beau-Velo »

Lekker bezig Gammal Cykel.
Ik hou daar wel van om die oude frames te redden die al half in de schrootbak staan.
Wordt niet altijd gewaardeerd als zijnde niet origineel. Maar zo zijn ze er nog. En heerlijk om creatief bezig te zijn net effe wat anders maken als de rest heeft.
Er zijn zoveel mooie frames gemaakt die zoveel mooier uit de verf komen in een nieuw jasje.
Ik ben voor een eigen rubriek van eigen bouw/verbouw fietsen.
Met gebruik van oude frames zijn het nog steeds oude fietsen.
Het zou volgens mij de club ook wat breder maken.
Ben een jaar of 15 geleden met oude Simplex begonnen om vervolgens zelf fietsen te bouwen van oude frames.
Waarop restauraties van oude fietsen volgden om er uiteindelijk ook nog eens op te gaan fietsen.
Maar het meeste plezier zit toch in die eigenbouw projecten. En dat zie ik in jou projecten ook wel terug.
Veel bouw plezier gewenst.

Groeten Martijn
Bijlagen
Batavus supersport met Humber voorvork 28 x 1 1/2”
Batavus supersport met Humber voorvork 28 x 1 1/2”
Panter Transport Eindhoven
Panter Transport Eindhoven
Plaats reactie