FN cardan fiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
RonnieBee
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 jan 2022, 10.23

FN cardan fiets

Bericht door RonnieBee »

Hallo, graag wou ik bij deze eens informeren hoe je FN cardan fietsen dateert. Ik hoor veel over een lijst die er zou zijn en indien die er is zou ik die graag eens raadplegen. Ik denk echter (maar weet dat niet zeker) dat men eerder refereert naar de bestaande lijst van de motorfietsen. Of de nummers van de cardan fietsen daarin passen weet ik natuurlijk niet. Dus graag info over hoe je een FN cardan fiets dateert. Dank U 8
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: FN cardan fiets

Bericht door pfcvos »

ik dacht dat deze in de bijlage wel de juiste is.
zie verder via de koppeling
Piet
Bijlagen
framenummers 2.docx
(45.58 KiB) 110 keer gedownload
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: FN cardan fiets

Bericht door maartenB »

Goeie vraag. Ik heb weleens gehoord dat de eerste 2 cijfers van framenummer staan voor het bouwjaar, maar ik hoorde ook dat dat juist weer niet klopt.

Piet: jouw lijst gaat toch over de motorfietsen? Zie http://users.telenet.be/FN.oldtimers/fn%20data.htm
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: FN cardan fiets

Bericht door pfcvos »

De hoofdtitel slaat wel op “bicycles”.
Misschien dan in die eerst periode zowel fietsen als motoren.
Ik heb een FN en alle kenmerken zijn in overeenstemming met framenummer en geboortejaar.
Geen garantie maar toch….
RonnieBee
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 jan 2022, 10.23

Re: FN cardan fiets

Bericht door RonnieBee »

Dank jullie voor de bijdragen. De lijst van the old bicycle museum is dezelfde als die van de motoren dus kunnen we misschien besluiten dat in den beginne fietsen en motoren in dezelfde serie van nummers zaten. De eerste twee cijfers van een nummer klopt niet als jaartal.
RonnieBee
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 jan 2022, 10.23

Re: FN cardan fiets

Bericht door RonnieBee »

Ik ga besluiten dat niemand het exact weet ;-)
RonnieBee
Berichten: 4
Lid geworden op: 4 jan 2022, 10.23

Re: FN cardan fiets

Bericht door RonnieBee »

Na onderzoek deel ik de leeftijd van een FN fiets in twee delen in. Cardan fietsen met de afgeronde voorvork en de oude Aluminium kopplaat dateer ik vóór 1918. Fietsen met de blauwe emaille kopplaat : na 1918. Tot iemand met een lijst komt die het tegendeel bewijst natuurlijk.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: FN cardan fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik denk dat dat al een hele goede richting is.
Niet dat ik zo veel van F.N. weet maar er zijn meer dan voldoende F.N. fietsen overgebleven om tot een vergelijkbare maar nog veel gedetailleerdere
vergelijking te komen.
Ongetwijfeld zijn er in België mensen die dat al gedaan hebben.
Denk bijvoorbeeld aan Paul Guldentops van Velocycle Ranst maar ook een aantal mensen uit zijn kennissen omgeving zijn behoorlijk op de hoogte van bouwjaren en uitvoeringen.

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: FN cardan fiets

Bericht door arnoldus »

IMG_3021.JPG
Er is mij verteld dat deze FN van 1906 is
velootje
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: FN cardan fiets

Bericht door velootje »

dit is een heel oude FN , zo rond 1910, met het grote Alu kopmerk en de ronde vorkkroon

stuur, pedalen, en zadel niet zijn correct

spatborden is moeilijk te zien
Plaats reactie