Veeno Populair 3v 1965

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Veeno Populair 3v 1965

Bericht door veenofiets »

Veeno fiets torpedo 3v die ooit van mijn opa geweest is aan het opknappen t is nogal een roestbak. Wil liefst zo weinig mogelijk overschilderen om m authentiek te houdem. Klassiek zwart rijwiel. Dacht dat ie ouder was maar type 7 achterlicht van spanninga is sinds 1959. Fiets moet dus van 1959-1967 zijn. Fiets heeft meer last van roest dan van slijtage schat ik de assen en trapas zijn strak en geen speling. Ontkom denk ik niet aan overschilderen wielen en bagagedrager want roestbonk. Wielen en spaken nog wel ok. Wil voor nieuwe as inspaken want een spaak door de naaf getrokken. Heb al een juiste as van 36 gaats. Benieuwd wat jullie ervan vinden
Bijlagen
E75988E8-F710-4241-9EC4-6D8EE05DDBD2.jpeg
60B0629F-A7BA-4F05-A22E-071BE9B3CC53.jpeg
Laatst gewijzigd door veenofiets op 26 mar 2022, 16.04, 2 keer totaal gewijzigd.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door Cyclissimo »

Ik moet zeggen dat de fiets er bepaald niet als een roestbak uitziet op de foto's.. Eerder bovengemiddeld goed. Maar dat kan ook aan de foto's liggen ;)

Maar zoals hij op de foto's staat is hij met poetsen en invetten al tot een heel mooie fiets te maken. Zou nog even wachten met dingen kaalmaken en overschilderen tot je met poetsen er niet komt :)

Dan nog mooie pedalen, bel en koplamp erop, reflector eraf en je hebt een mooie klassieker.. Maar dat is natuurlijk mijn mening :lol:

Ik zou verwachten dat hij van eind jaren 50 is. Heb je al op de achternaaf gekeken? Vaak is daar nog wel een datering aan te koppelen.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door ReinvB »

Ik vind de lak er op de foto tenminate nog erg goed uitzien ! Schoonmaken en poetsen met olie (poetsolie of lijnolie, daar zijn verschillende meningen over) doet vaak al veel ook op erg roestige delen. Een plek die je in de gaten moet houden is vaak de liggende achtervork tussen de trapas en het achterwiel, dat is een kwetsbare plek die je echt moet conserveren. De velgen kun je mischien ook nog met olie conserveren, roestige velgen kun je lekke banden van krijgen, en niet te veel door de pekel rijden. Maar ik vind het een mooie fiets die mischien met weinig moeite nog mooier wordt, de kronkels die oudere jasbeschermers en kettingkasten krijgen en ook op jouw jasbeschermers te zien zijn, vind ik zelf vaak erg mooi.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door ReinvB »

dat was dus tegelijkertijd gepost, ikzelf vind de pedalen trouwens prima passend.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door veenofiets »

Reinvb schreef
dat was dus tegelijkertijd gepost, ikzelf vind de pedalen trouwens prima passend
De originele trapas cranks en pedalen zitten er nog op. Er zit ook nog een origineel handvat op jammer genoeg is een handvat vervangen. Stuur is niet verchroomd maar vernikkeld.
De velgen zijn nog goed maar er is aan de buitenkant veel verf afgeroest zou bijgewerkt moeten of met fertan. Ik heb het frame in de zwarte schoenpoets staan

Freek
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik vind het een mooie fiets zo als het is. Poets olie b.v Owatrol kruipt onder roest en niet hele goed gehecht verf en ook in b.v de scharnier punten van de bagagedrager. Het geeft een zijdeglans resultaat.
Gr
Jon
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door fietshobbyist »

Als je een flink eind inzoomt op de foto, wordt de uiterlijke staat toch wel wat minder en beginnen ook een aantal andere dingen op te vallen - als ik wat opbouwende opmerkingen mag plaatsen.
Zoals: de bel zit op een rare plaats. De versnellingskabel hangt erg slordig. De lengte van de buitenkabel tot aan de klem lijkt me te lang. Daarbij zie ik dat de klem direct achter het balhoofd zit, wat niet bevorderlijk is voor het soepel meebewgen van de kabel wanneer er een bocht gemaakt wordt. Ik zou die klem ongeveer 5 cm naar achteren zetten. En zie ik het goed dat een draadje van de kabel net boven de versteller gebroken is?
De koplamp is erg roestig en lijkt me er ook één van een later decennium.
Ik zou de fiets een keer schoonmaken met petroleum.
De verschijnsel op de jasbeschermers heet craquelé.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 10 jan 2022, 17.01, 1 keer totaal gewijzigd.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door veenofiets »

Werner schreef
Als je een flink eind inzoomt op de foto, wordt de uiterlijke staat toch wel wat minder en beginnen ook een aantal andere dingen op te vallen - als ik wat opbouwende opmerkingen mag plaatsen.
Zoals: de bel zit op een rare plaats. De versnellingskabel hangt erg slordig. De lengte van de buitenkabel tot aan de klem lijkt me te lang. Daarbij zie ik dat de klem direct achter het balhoofd zit, wat niet bevorderlijk is voor het soepel meebewgen van de kabel wanneer er een bocht gemaakt wordt. Ik zou die klem ongeveer minste 5 cm naar achteren zetten. En zie ik het goed dat een draadje van de kabel net boven de versteller gebroken is?
De koplamp is erg roestig en lijkt me er ook één van een later decennium.
Ik zou de fiets een keer schoonmaken met petroleum.
De verschijnsel op de jasbeschermers heet craquelé.
Dit klopt allemaal. M.b.t. de verlichting denk ik dat er een latere dynamo + koplamp gemonteerd is om de verlichting weer werkend te maken, erg jammer. Verder is de fiets naar mijn idee van wat ik zie origineel, zelfs de originele Veeno binnenband zat nog in de Vredestein Doeto buitenband. Omdat ik niet vertrouw op oud rubber en de achterband helemaal verteerd is heb ik 2 witte fietsbanden zonder zijreflectie + binnenbanden + velglinten klaar staan. M.b.t. de koplamp vond ik nog een nette bel en een oude nordlight koplamp niet die dikke maar zon slanke lange ik denk dat die stukken beter bij de fiets past. Dat met die versnellingskabel moet opgelost ik denk een nieuwe buitenkabel in elk geval mogelijk ook dat stukje ketting naar de naaf nieuw. Ik heb de naaf nog niet getest dat bedieningshevel loopt ook niet helemaal lekker en de rol onder het zadel waar de kabel over loopt zit vast.

Ik wil niet teveel vervangen en schilderen om de fiets zo oud en authentiek mogelijk te houden. Echter ik wil er ook mee kunnen fietsen waar heb je anders zo'n fiets voor dus kies ik er wel voor de roestige velgen, de bagagedrager en de bumperstang en de spatbordstang voor en de spatborden van binnen maar opnieuw in de zwarte hammerite verf zonder hamerslag te zetten zodat de banden heel blijven en in te spaken zoveel mogelijk met de oude spaken wel met nieuwe spaakplaatjes, en voorzien van olie of owatrol. Er is een zo'n jasbeschermer stuk dat zal wel een probleem zijn dat te repareren misschien moet die er toch af.

Freek
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door rowejon »

Hi,
Niet te groot gaten in jasbeschermers kan je plakken. Met thinner goed schoon maken & bandplak gebruiken, iets groter stuken zijn te koop.
Gr
Jon
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Veeno 3v jaren zestig

Bericht door veenofiets »

Hi,
Niet te groot gaten groot jasbeschermers kan je plakken. Met thinner goed schoon maken & bandplak gebruiken, iets groter stuken zijn te koop.
Gr
Jon
Probleem is iets anders, een stang, de onderste in de jasbeschermer ligt voor los.

Freek
Plaats reactie