Veeno Populair 3v 1965
Re: Veeno Populair 3v 1965
Goed bezig! Ik volg het met belangstelling. Zou overigens altijd proberen de oude vork te restaureren, een moderne omafiets vork is zo lelijk!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Veeno Populair 3v 1965
Maarten
Op zich kun je nog best een aardige staken voorvork met kroonkap kopen via internet vandaag de dag. Zon aluminium ding moet er niet in. Had ik dit geweten had ik in Berlicum een oude vork mee gebracht had ze zien liggen. Nou wordt het de originele vork heet laten stoken en laten richten door mijn broer ik denk dat het wel goed komt.
Freek
Op zich kun je nog best een aardige staken voorvork met kroonkap kopen via internet vandaag de dag. Zon aluminium ding moet er niet in. Had ik dit geweten had ik in Berlicum een oude vork mee gebracht had ze zien liggen. Nou wordt het de originele vork heet laten stoken en laten richten door mijn broer ik denk dat het wel goed komt.
Freek
-
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Veeno Populair 3v 1965
Ik zou het gewoon koud doenveenofiets schreef: ↑13 apr 2022, 18.22 Nou wordt het de originele vork heet laten stoken en laten richten door mijn broer ik denk dat het wel goed komt.
Freek
/Marten
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Veeno Populair 3v 1965
Ik zou het gewoon koud doen
Nou misschien dat het met een pers ook koud kan. Maar moet wel heel veel kracht op koud. Het zijn zoals je ziet niet de poten die gebogen zijn maar de duims pijp die in het balhoofd schuift.
Freek
Nou misschien dat het met een pers ook koud kan. Maar moet wel heel veel kracht op koud. Het zijn zoals je ziet niet de poten die gebogen zijn maar de duims pijp die in het balhoofd schuift.
Freek
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Veeno Populair 3v 1965
Mijn achter spatbord is dankzij owatrol, zwarte hammerite en radiator spuitbus wit nu zo.
Freek
Freek
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Veeno Populair 3v 1965
De voorvork is vandaag door mijn broer gericht. Ik had het balhoofd nu zomaar in elkaar. Met het mooie weer de fiets even terug op de wielen gezet. De veeno lamp en de bel en voorspatbord ook even geplaatst. Ik vind de lamp wat klein het is best een forse fiets.
Freek.
Freek.
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Veeno Populair 3v 1965
Deze avond de fiets even fietsend gemaakt. Was nog even prutsen met de crank spietjes. Die heb ik er nadat ze op maat waren geslepen vrij strevig met de hamer in geklopt. De fiets rijdt nieg onaardig maar blijkt voor mij feitelijk te klein een 70 cm toerfiets zal meer passend zijn. Ik heb zo een maar die is uit de jaren tachtig en al niet helemaal model toerfiets meer Peerless 28 x 1 5/8 x 1 3/8 banden.
Freek
Freek
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Veeno Populair 3v 1965
Freek,
Omdat “vrij stevig” en “kloppen” mij wat tegenstrijdig klinkt:
(mogelijk ten overvloede) mijn methode om spieen te plaatsen:
1 schoonmaken van de contactoppervlakken
A trapas rondom inclusief spievlak
B spie
C asgat en spiegat van de crank
2 passen met de achterkant van de spie aan beide zijden van de crank (sommige cranks hebben aan de ene kant een groter gat dan aan de andere)
3 alle contactoppervlakken invetten
4 de spie zo ver mogelijk met de hand plaatsen (dan voel ik beter of het soepel gaat)
5 als het draadeinde niet (ver genoeg) uitsteekt, spie verwijderen en vijlen en opnieuw passen
6 als het draadeinde uitsteekt, de ring + moer er handvast op draaien
7 spie zachtjes aantikken terwijl ik de moer met een moersleutel handvast iedere keer zonder kracht een slagje geef als die meegeeft, tot die niet meer meegeeft.
8 Een heel klein beetje natrekken
Dirk
Omdat “vrij stevig” en “kloppen” mij wat tegenstrijdig klinkt:
(mogelijk ten overvloede) mijn methode om spieen te plaatsen:
1 schoonmaken van de contactoppervlakken
A trapas rondom inclusief spievlak
B spie
C asgat en spiegat van de crank
2 passen met de achterkant van de spie aan beide zijden van de crank (sommige cranks hebben aan de ene kant een groter gat dan aan de andere)
3 alle contactoppervlakken invetten
4 de spie zo ver mogelijk met de hand plaatsen (dan voel ik beter of het soepel gaat)
5 als het draadeinde niet (ver genoeg) uitsteekt, spie verwijderen en vijlen en opnieuw passen
6 als het draadeinde uitsteekt, de ring + moer er handvast op draaien
7 spie zachtjes aantikken terwijl ik de moer met een moersleutel handvast iedere keer zonder kracht een slagje geef als die meegeeft, tot die niet meer meegeeft.
8 Een heel klein beetje natrekken
Dirk
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Veeno Populair 3v 1965
Dan zit ie misschien iets aan de stevige kant . Het is nou ook weer niet zo dat ik er lomp op ben gaan meppen of aan het moertje met mijn volle gewicht ben gaan hangen. Ik heb ze zo goed mogelijk pas gemaakt op een slijpsteen en nog wat na geschuurd op één schuurpapier korrel 80 de spie heen en weer bewegen om nog wat te vlakken. en had er wat kruipolie om voor het glijden.
Freek
Freek
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Veeno Populair 3v 1965
Achterspatbord met sier Veeno logo en spanninga 7 achterlicht en bagagedrager zijn er vandaag aan gegroeid. Verder ruzie gehad met de achterlicht kabel die bleek oud en de kunststof bros. Een nieuwe met de oude de oor trekken lukte net niet balen. Uiteindelijk rechter trapper eraf gehaald en hele trapas even in een plastic bakje gedaan. Kabel getrokken door dun ijzerdraad te trekken en daarmee de kabel door te halen. Verder de versnellingskabel gelegd. Werner zijn advies ter harte genomen en de eerste geleider vijf cm achter balhoofd geplaatst. Echt een lekker systeem vind ik het niet met die oude rood / chrome torpedo versteller wil de kabel makkelijk wat zwiebelen en schavielen in die versteller slecht voor mijn nieuwe binnenkabel. Ik denn dat maar te verhelpen door de kabel losjes aan de lamphaak vast te maken
Freek
Freek