Spatborden zijn wat een compromis. De binnenkant zoveel mogelijk van roest ontdaan. Gaar owatrol op met hammerite er over. De buitenkant is even de witte flap (die maak ik van binnen ook wit) in de radiator lak spuiten dan is die weer mooi fris. Daar erg veel roest dat haalde de fiets naar beneden vond ik. De bovenkant werk ik paar kleine plekjes bij waar ik lastig bij kan maar laat ik verder zoveel mogelijk zoals ze was. Dus de biezen en ook enige roestvlekken blijven daar zichtbaar. Maar omdat de binnenkant goed beschermd is zal ie wel tegen een regenbui kunnen.
Na een mislukking nu toch het achterwiel weten te spaken. Eerste keer geen rekening gehouden met vroege en late gaten en dan lukt het niet, je komt dan niet uit met de spaaklengte. Toen ik daar achter was dat het probleem daarin zat kon ik via de site van m-gineering zo vinden hoe te spaken, hij zit erin die Torpedo.
Freek
Ik heb de andere marktplaats velg met bies ook ingespaakt het geheel ziet eruit als op de foto en ziet er nogal uit als “nieuwe wielen” misschien wat aan de nieuwe kant. Ik heb ze maar naar de fietsenmaker gebracht om te richten en te spannen ik heb geen juist gereedschap voor het richten.
Ik kon ze vandaag gespannen en gericht weer halen en heb de banden die ik er al voor had liggen (Toon Mensink denk zelfde als Jasper Fongers ook verkoopt) erom gezet.
Zit nou vrij hard aan het fietsje te werken nog paar avonden geschuurd aan kleine onderdelen als spatbordstangen en binnenkant spatborden. Alles staat nou in de owatrol. Alles wat zwart moet als die spatbord stangen en de bagage drager gaat in de hammerite de bovenkant van de spatborden blijft zo. Enkel de witte flap spuit ik nog even over.
Misschien goed om voor het opbouwen eens te kijken of de naven in het midden zijn gespaakt en de vorken cymmetrisch zijn.
Ik merk bij mij kruisframe dat het sporen nog niet goed is . Het frame klopt maar mogelijk is het achterwiel uit het midden gespaakt.
Altijd jammer om dat na de hand te merken als alles weer in elkaar zit.
Ik denk dat het wel goed zit. Ik heb de zelfgespaakte wielen even weg gehad naar de locale fietsenmaker om te richten. Dus die naven moeten goed zitten. Verder heeft die fiets niet veel mee gemaakt. Nauwelijks slijtage aan lagers. Enkel veel roest door slechte opslag.Er is enkel een keer iets van schade aan geweest de fiets is na mijn opa bij een oom geweest waar een van de kinderen hem denk ik even als school fiets gebruikt heeft. Er is daar er wat mee gebeurd das te zien. Een spaak was uit de voornaaf gerukt, de originele lamp en dynamo zijn toen ook gesneuveld en er is even met een slag door gefietst das duidelijk te zien aan de binnenkant van de voorvork. De fiets is daarna weer door iemand hersteld met een jaren zeventig a tachtig koplamp en dynamo. Ik heb een echte Veeno lamp weten te kopen. Die gaat erop.
Naar Berlicum geweest enige clubleden oa Jasper ontmoet, en daar aardig geïnvesteerd . Een nieuw nos chroom voorvork kapje. Jasbeschermers, nette lamphaak, en een lepper heren zadel. Het huidige vasad zadel is nig goed maar erg geroest.
Staat veel mooier dat nieuwe voorvork kapje!
En dan loop ik toch in de door Maarten genoemde problemen. Ik denk de hele tijd dat ik de voorvork conus niet goed gemonteerd Met verhitten in de oven geprobeerd dan valt ie er zo om. Maar de vork blijft hobbelen in de fiets.De fiets blijkt een hardere smak te hebben gemaakt dan ik had gedacht. Ik ontdek dat de vorkbuis krom is. Daarop staat het projectje nu stil. Dit is iets dat enkel met verhitten en de juiste gereedschappen gerepareerd kan. Dan moet hij naar mijn broer. Nooit gedacht de vorken op Berlicum zien liggen maar dacht dat ik niet nodig had. Bovendien past mijn conus dan niet. Een nieuw stalen omafiets vorkje met conus lijkt ook een manier om hem rijdend te krijgen.