voorvork NERVOR

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

Hallo, kan iemand deze voorvork thuisbrengen, vooral dateren? Er staat NERVOR op, wat een frans merk van fietsonderdelen is begrijp ik. Ik zou de vork willen gebruiken voor de restauratie van een (onvolledige) jaren dertig sportfiets, maar weet niet of de periode correct is...
fourche nervor2.jpg
fourche nervor1.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: voorvork NERVOR

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 10 jan 2022, 16.07 Hallo, kan iemand deze voorvork thuisbrengen, vooral dateren? Er staat NERVOR op, wat een frans merk van fietsonderdelen is begrijp ik. Ik zou de vork willen gebruiken voor de restauratie van een (onvolledige) jaren dertig sportfiets, maar weet niet of de periode correct is...fourche nervor2.jpgfourche nervor1.jpg
IS het geen NervAr? Dat was een producent van Lugs etc

En een twin plate vorkkroon en ronde scheden wijst wel erg in de richting van een baanfiets, ook al is er een remgat geboord. Maar ja. dan zijn de padden ook niet consequent. 60 jaar oud istie zeker, 90 niet uitgesloten.
/Marten
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: voorvork NERVOR

Bericht door velofilie »

Hallo Enfield,

Waar je op moet letten is de diameter van de binnenbalhoofdbuis.
Als de vork Frans is, zou dat 25mm zijn i.p.v. 25,4mm.
De schroefdraad is ook anders en mogelijk past het balhoofdstel dan niet.
Verder is het een leuke vork........

Groet, Wiel
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: voorvork NERVOR

Bericht door m-gineering »

velofilie schreef: 10 jan 2022, 16.39 Hallo Enfield,

Waar je op moet letten is de diameter van de binnenbalhoofdbuis.
Als de vork Frans is, zou dat 25mm zijn i.p.v. 25,4mm.
De schroefdraad is ook anders en mogelijk past het balhoofdstel dan niet.
Verder is het een leuke vork........

Groet, Wiel
En een 7/8" (22.2) stuurpen past ook niet in metrisch 22mm gat.
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

Al bedankt!
Het is idd25 mm op 1, en geen 25,4 op 24tpi... en wel zeker NervOr. Maar ik vermoed dat het ouwe raceframe dat ik wil gebruiken ook frans is, dis dan komt goed uit🙂
Ik dacht ook wel baanvork, maar ook de naloop lijkt me nogal atypisch voor de piste, en idd ook de lugs en het gat in de kroon.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: voorvork NERVOR

Bericht door m-gineering »

m-gineering schreef: 10 jan 2022, 16.26
IS het geen NervAr? Dat was een producent van Lugs etc
nope, Nervor is een franse fabrikant van binnenbalhoofdbuizen, en ik was ook nog in de war met Nervex ;)
/Marten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: voorvork NERVOR

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 10 jan 2022, 17.27 Al bedankt!
Het is idd25 mm op 1, en geen 25,4 op 24tpi... en wel zeker NervOr. Maar ik vermoed dat het ouwe raceframe dat ik wil gebruiken ook frans is, dis dan komt goed uit🙂
Ik dacht ook wel baanvork, maar ook de naloop lijkt me nogal atypisch voor de piste, en idd ook de lugs en het gat in de kroon.
Als de fiets maar oud genoeg is kun je alles verwachten qua geo

Als je een vork wil vervangen let dan op
inbouwhoogte (+hoogte vd rem)
sprong
lengte binnebalhoofdbuis (lengte buitenbalhoofdbuis +23-40mm)
diamter en draad binnebalhoofdbuis
sleufbreedte voor de voornaaf
inbouwbreedte vd voornaaf

en oftie recht is en niet doorgerot (vooral bij chroom) ;) en de schroefdraad niet ingescheurd
Bijlagen
majortaylor.jpg
majortaylor.jpg (41.45 KiB) 930 keer bekeken
/Marten
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Cyclissimo »

Mooie vork is het. Ik zou ook zeggen van een baanfiets, met die ronde poten en plaatjes kroonstuk (fourche à plaquettes, zoals de Fransen zeggen).
Het zal er erg van af hangen of je frame van begin of eind jaren dertig is. Dat is een behoorlijk verschil, qua geometrie, afwerking en details. Begin jaren dertig waren racefietsen nog behoorlijk lui en vrij 'dik' qua achtervorken, eind jaren dertig juist extreem dun en vaak al behoorlijk stijl.
Heb je foto's van je frame? Altijd leuk om te zien :)
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

Bedankt al voor de vele reacties. Ik post een dezer wat foto’s van het frame.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

zoals beloofd enkele foto's van het frame. Ik vermoed dat ik intussen tussen mijn oude rommel de voorvork heb gevonden die erbij hoort (zit er los in, lijkt qua lengte te kloppen, en is eveneens Frans)(zadelbuis is niet correct). In de mannetjes tussen de achtervorken zitten geen gaten maar merkwaardig genoeg in de achterste patten wel, en in de vork ook... Er staat ook nergens enige referentie op het frame... Ik heb redelijk wat oud (vernikkeld) materiaal liggen en zou de fiets afmonteren met omdraaiachterwiel, houten velgen, en een Bowden knijprem vooraan. Zadel en racestuur heb ik ook nog wel ergens liggen. De vorkkroon lijkt me wel nogal breed voor een sportfiets
frame5 (2).jpg
frame3 (2).jpg
frame1 (2).jpg
Plaats reactie