trapashumor

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

trapashumor

Bericht door m-gineering »

Als je aan oude fietsen sleutelt kom je altijd weer verrassingen tegen.

Verrassing 1: wat is dat voor een idioot grote borgring. Geen fietssleutel paste er op, maar ik had nog iets voor de draaibank achter de hand ;)
Verassing 2: Het blijkt een complete Boehm Super Leger te zijn, wel een aparte manier om de boel super licht te maken!

(Zat trouwens in een Rih ~ '52)
Bijlagen
boehm.jpg
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: trapashumor

Bericht door Enfield »

:D
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: trapashumor

Bericht door non-fixie »

Leuke vondst! Ik vind het wel een cool ding, eigenlijk. Zat de originele holle as er ook nog in?

En mocht je een foto van die RIH hebben, dan zou ik die ook wel leuk vinden om te zien. :)
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: trapashumor

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 14 jan 2022, 01.17 Leuke vondst! Ik vind het wel een cool ding, eigenlijk. Zat de originele holle as er ook nog in?

En mocht je een foto van die RIH hebben, dan zou ik die ook wel leuk vinden om te zien. :)
Rih is niet compleet, de reynolds pen is '52, maar het framenummeer is afaik niet terug te vinden bij RIH. En het is meer patina dan fiets. As is nog perfect, een vorige eigenaar had hem ook helemaal vol met vet gespoten! ;) Verder Titan-Klint, FB baannaven, remmen zijn verdwenen
Bijlagen
IMG_1067.JPG
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: trapashumor

Bericht door marco verbaant »

hoe dan ook, blijft mooi, oud stael... :P
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: trapashumor

Bericht door Cyclissimo »

m-gineering schreef: 13 jan 2022, 17.34 Verrassing 1: wat is dat voor een idioot grote borgring. Geen fietssleutel paste er op, maar ik had nog iets voor de draaibank achter de hand ;)
Verassing 2: Het blijkt een complete Boehm Super Leger te zijn, wel een aparte manier om de boel super licht te maken!
Leuk :) Blijft denk ik wel de lichtste en misschien wel beste trapas met spie die er is :)
Ik had vandaag toevallig nog precies deze cups in m'n hand uit een Frans sportfietsje van 1939. Ook met FB naven, overigens. Op een andere fiets heb ik deze cup waarbij de borgring ook nog eens van aluminium is. Toch weer een paar gram bespaard :)

Als je de RIH niks vind help ik je er graag van af hoor :lol:
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: trapashumor

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 14 jan 2022, 09.28 Rih is niet compleet, de reynolds pen is '52, maar het framenummeer is afaik niet terug te vinden bij RIH. En het is meer patina dan fiets. As is nog perfect, een vorige eigenaar had hem ook helemaal vol met vet gespoten! ;) Verder Titan-Klint, FB baannaven, remmen zijn verdwenen
Dank je! Leuk! Restauratieproject? Met spullen van Titan en de Brivio-broers heb je alvast een heel mooi startpunt. :)

Een RIH uit begin jaren '50 zou trouwens een framenummer op de onderste balhoofdlug moeten hebben.

Het voorbeeld hieronder is van mij, en volgens wijlen Wim vd Kaaij, die ik er eens naar gevraagd heb, zou dat nummer (4749) van eind jaren '40 moeten zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: trapashumor

Bericht door non-fixie »

Zit nog even naar die foto te kijken. Crankstel lijkt me een Stronglight 54. Tank pedalen?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: trapashumor

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 15 jan 2022, 00.03 Zit nog even naar die foto te kijken. Crankstel lijkt me een Stronglight 54. Tank pedalen?
Wat heefy dat chroom van jou een rare kleur :D
5244, Lyotard pedalen type Fe2O3, cranks/blad VP/ VP502
/Marten
Plaats reactie