Pagina 1 van 1

feedback voor nieuwe pagina op mijn site

Geplaatst: 14 jan 2022, 17.50
door velofilie
Hallo techneuten,

Ik heb een nieuwe pagina aan mijn site toegevoegd, over remmen.
https://fietssite.jouwweb.nl/32
Mochten er fouten in staan, of belangrijke zaken niet zijn vermeld, geef dat dan even door.

Groet, Wiel

Re: feedback voor nieuwe pagina op mijn site

Geplaatst: 14 jan 2022, 22.38
door HJvMontfort
Wat leuk!
Ik zal er eens naar kijken van de week!

Re: feedback voor nieuwe pagina op mijn site

Geplaatst: 14 jan 2022, 23.25
door Cyclissimo
Ha Wiel,
Leuke pagina om te lezen. Mijn enige toevoeging is dat de centerpull pas half tot eind jaren 50 echt de standaard werd (in de vorm van de Mafac Dural Forge/Racer). Voor die tijd reed men nog vaak met LAM Super Dural, Beborex, Universal en Weinmann sidepull remmen. Universal stapte bijv. pas met het model 61 over op centerpull (in 1961).
Leuk is dat je in Frankrijk al half jaren 30 aluminium sidepull remmen had voor racefietsen. Waarvan de Rota Super Record wel model lijkt te hebben gestaan voor de latere Campagnolo Record remmen.

Re: feedback voor nieuwe pagina op mijn site

Geplaatst: 15 jan 2022, 08.46
door m-gineering
Cyclissimo schreef: 14 jan 2022, 23.25 Ha Wiel,
Leuke pagina om te lezen. Mijn enige toevoeging is dat de centerpull pas half tot eind jaren 50 echt de standaard werd (in de vorm van de Mafac Dural Forge/Racer). Voor die tijd reed men nog vaak met LAM Super Dural, Beborex, Universal en Weinmann sidepull remmen. Universal stapte bijv. pas met het model 61 over op centerpull (in 1961).
Leuk is dat je in Frankrijk al half jaren 30 aluminium sidepull remmen had voor racefietsen. Waarvan de Rota Super Record wel model lijkt te hebben gestaan voor de latere Campagnolo Record remmen.
record remmen waren prachtig, behalve om hard meee te remmen
Schijfremmen met open systeem zijn gelukkig heeel snel in onbruik geraakt, het is allemaal open

Re: feedback voor nieuwe pagina op mijn site

Geplaatst: 15 jan 2022, 12.09
door marco verbaant
m-gineering schreef: 15 jan 2022, 08.46 record remmen waren prachtig, behalve om hard meee te remmen
Schijfremmen met open systeem zijn gelukkig heeel snel in onbruik geraakt, het is allemaal open
En toen (1968) is de Campagnolo-gekte pas goed begonnen. Ik weet nog dat een stel remgrepen van Campagnolo record destijds 150 Hollandschem Florijnen kostten. De gekte is nooit meer opgehouden. Althans tot de Japanners ons in 1974 hier in Europa "bevrijdde" met hun spoeleboel. :D

Re: feedback voor nieuwe pagina op mijn site

Geplaatst: 18 jan 2022, 20.07
door Maarten Waarlé
Super leuke site Wiel!
Gaaf als je zo een en ander bij elkaar kan brengen.

Ik zou als feedback het volgende willen geven,
De rem die omschreven wordt als plunjer rem (fig 3 ) is in feite al de meest voorkomende rem vanaf 1880 als de hoge bi niet langer meer de rem op het kleine achterwieltje heeft En dat zonder onderbreking tot plm 1900 .Ook zo`n 10 jaar dus op luchtband fietsen.
In feite was het een ''bij remmetje'' van het doortrap systeem waarmee de grote snelheid vermindering mee werd bewerkstelligd.
Met de komst van het freewheel rond 1898 was de noodzaak van méér dan een lepel (plunjer) op de band geboren.
Meteen dat jaar kwamen fietsen uit met velg optrekremmen voor aangedreven door een stang en hevel gelijk maar omgekeerd werkend aan de plunjer rem en achter( in vele vormen) een velgrem aangedreven door de trapas. (Ariel, Sunbeam, bijvoorbeeld). Wat dus later (rond 1905) BSA ook ging maken. Plunjer rem door middel van kabel en katrollen naar het achterwiel zie ik op jouw site maar heb ik nog niet eerder gezien.
De remmen zo als Raleigh en de Oosterse klonen zie je vanaf 1906 (roterende remhendels aan het stuur, patent Sunbeam 1901) op alle Engelse en Nederlandse toerfietsen van de duurste soort tot de opkomst van de trommelrem begin tot midden jaren 30.
In Nederland kan je tot plm 1940 ook nog fietsen kopen met freewheel en band (plunjer)rem. Totaal onverantwoord wat mij betreft en waarschijnlijk vooral geschikt voor platte land en dorpsverkeer.

Voor mij is dus het freewheel de omslag reden geweest van de voorheen tevreden stellende plunjer rem (voor of achter ) als ''hulp-rem'' naar de ontwikkeling van sterkere en meerdere remmen. zowel velg als naaf en stang of Bowden kabel en vooral uitgewerkt in de 20e eeuw.

Groeten,
Maarten

Re: feedback voor nieuwe pagina op mijn site

Geplaatst: 20 jan 2022, 10.51
door Enfield
fijne toevoeging aan je site!