Matchless hoge bi 1881

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Een jaar of twee terug is deze Matchless bij mij terecht gekomen.
verkeerde onderdelen zijn er al af
verkeerde onderdelen zijn er al af
DSC05583.JPG
DSC05597 1.JPG
DSC05593 1.JPG
DSC05582.JPG
DSC05580 1.JPG
Ik kreeg `m aangeboden van een kennis waar ik wel eens hobbymatig wat voor restaureer.
De fiets kwam van een Engelse veiling en ik denk van die van Peter Cart. De transport collector auction.
Mij was de fiets niet opgevallen maar er staan ook altijd wat items in de lijst zonder foto.
Dat zal hier ook wel het geval zijn geweest .De fiets was niet erg aantrekkelijk op dat moment.
De begin situatie nog bij de oude eigenaar
De begin situatie nog bij de oude eigenaar
Voor mij was het toch meteen een ''Yes , die wil ik wel gevalletje''. De staat was erg beroerd ,er miste nog al wat onderdelen en over alles zat een dikke laag verf. O ja en de wielmaat was ook nog eens onder een voor mij te berijden grootte, 50 inch. Zeker met recht stuur niet te doen. Kom gewoon klem te zitten met m`n benen.

Deze Matchless is de aller vroegste die nu bekend is en dat vond ik aantrekkelijk.
Maarten B en ik hebben een flinke studie gemaakt van het merk, de fabrikant en de versies en wijzigingen in de loop der jaren.
Dit is terug te vinden in de Engelse bibliotheek. Deze fiets is dus een hele vroege en heeft gelukkig nog de originele kenmerken van het eerste type.

De wijzigingen in het model zijn niet spectaculair al is de laatste gedaanteverwisseling van Singer basis naar CMC basis wel een flinke stap.
Deze eerste vorm Matchless heeft van achter naar voor een andere achterwielophanging, een andere opstap en een andere stuurboutfixatie.
Al met al niet ''oh wow zeg'' maar als je met het merk bezig bent geweest is het opeens wel betekenisvol (nou ja...)

Daarnaast heeft dit kleine model een relatief schuin staande voorvork en dat maakt het een parmantig fietsje naar mij idee.
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door arnoldus »

Dat wordt weer een mooie klus Maarten, ik zie er naar het verslag uit!
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Nol, Inmiddels ben ik wat verder met restauratie!
DSC08834.JPG
Mal voor zadelframe
Mal voor zadelframe
DSC06686.JPG
DSC08829.JPG
DSC08831.JPG
Het stuur dat op de fiets zat bij aankoop was een opgebogen model. dat hoorde er niet op en heb ik vervangen door een recht model.
De gebogen sturen kwamen pas rond 1885 in de mode en dat is zo`n vier jaar na dit exemplaar.
Er moest van alles aan de fiets geburen en ook de pitting was behoorlijk.
Omdat ik de head weer in nette staat wilde hebben heb ik het plan gemaakt om de gehele vork in de draaibank te plaatsen.
DSC06750.JPG
DSC06197.JPG
Op die manier kon ik de head afdraaien en ook weer voorzien van sier karteltjes net boven de ophanging van de backbone.
De gekartelde randjes zie je bij Matchless op verschillende plekken terug. Zo ook op de doppen waar het stuur mee vast zit.
Je begrijpt dat daar wel eens een tang op gezet is en dan zijn deze ribbeltjes direct kapot.
De stuurdoppen waren overigens ook uitgedraaid voor het dikkere stuur. Dat heb ik terg gebracht naar de originele vorm.
Matchless 13462 stuurboutfixatie eerste model.JPG
Rem , stuur, linker handvat ,de dop boven op de head en de afdekkap van de backbone/head heb ik na moeten maken.
Gelukkig waren een aantal onderdelen van het zadelophangsysteem nog aanwezig. Hier is het rubber vering systeem het best te zien.
Overigens zit het door de hele fiets heen dat rubber. In het stuur, de handvatten, rond de voorlagers en bij de achteras.
Overal is rubber toegepast. Een hele inventieve toepassing die waarschijnlijk wel wat voor zorgt dat de fiets langer heel blijft.
DSC08837.JPG
Comfort verhoging door dit toegepaste rubber hebben Maarten B en ik niet echt ervaren. De banden en het zadel van iedere conventionele hoge bi nemen al zo veel van de vering voor hun rekening dat moeilijk te ontdekken valt wat de overige Matchless rubbers nog toevoegen.
Er moest ook nog een nieuw achterwiel gebouwd worden. Ik had wel een wieltje van een latere Matchless bij de fiets mee gekregen maar dat had een Singer kogelgelager naafje en dat is pas vanaf 1884 toegepast.
In deze fiets moet een Aeolus kogel gelagerd naafje zitten. Dit is zo`n beetje de eerste achternaaf op de markt met kogels.
Bij hoge bi`s zijn achterwielen met glijlagers nog enige tijd de standaard geweest. Die kunnen overigens ook heel netjes en soepel lopen.
DSC08764.JPG
DSC08768.JPG
DSC08822.JPG
Inmiddels begint de fiets weer ergens op te lijken en de overeenkomst met mijn 1882 Matchless is opvallend.
Natuurlijk door de overeenkomstige onderdelen maar zeker ook dor het type sausje dat ik over mijn fietsen giet.
Beetje verf, beetje nikkel ,beetje roest en je krijgt een heerlijke melange!
DSC08838.JPG
DSC08840.JPG
Nu zijn het de spaken die voor de eindstreep dwars liggen. In Matchless fietsen zitten de Singer butted spaken.
De stelen zijn zo`n 2,7 mm dik en de uiteinden bij de naaf gaan naar 4 mm (5/32 inch).
Daar ga ik opnieuw m`n hoof maar eens breken.
DSC08843.JPG
Punt is dat ze bij diverse oude fietsen voorkomen en dat het reproduceren een lastige zaak is.
Een maal heb ik ze gerold met een speciale tijdelijke machine en later bij een fiets nagebouwd met een soldering tussen dikke en dunne gedeelte.
Ik wil nu nog eens met een frisse blik het onderwerp opnieuw bekijken.
Het zou wat zijn om voor die verdikte spaken een goede oplossing te vinden.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 14 feb 2022, 19.16, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik zag dat ik het voorbeeld zadel had geplaatst .
Hier nog wat foto`s van wat uit de zadelmal tevoorschijn kwam.
DSC06678.JPG
DSC06679.JPG
Ook het klem systeem van het zadel had ik nagemaakt. Dat werkt erg goed.
DSC06685.JPG
Het leder is altijd veel werk bij dit type zadel.
DSC06730.JPG
DSC06731.JPG
DSC06737.JPG
DSC06738.JPG

Het ging een tijd goed maar het lijmen van het topdek op de onderkant daar maakte ik een fout met als gevolg dat het randje van dit zadel niet zo fraai is geworden. Daar moet ik nog eens naar kijken
Wat me bij deze fiets ook weer is opgevallen is dat je van flink verroeste fietsen vaak toch weer iets kan maken.
Zo leken de schroeven van de opstap nagenoeg verdwenen evenals het framenummer op de back bone .
DSC08829.JPG
DSC05597 1.JPG
Maar na schoonmaken blijkt het dan toch weer mee te vallen. De rest is ook zo dik dat doorrotten niet meteen aan de orde is.
Spaken natuurlijk wel. Maar goed ,die zijn na te maken uiteindelijk.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Het is weer genieten , om een restauratie verslag van je te lezen , had toevallig deze week almijn club bladen door gebladerd en daar ook al het nodige van jou gelezen .
Met bewondering lees ik dan je oplossingen voor de problemen die je tegen komt .
Wat mij betreft mag er wel eens eens special komen ipv een merken special met allemaal restauratie verslagen van jou en andere techneuten .
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door arnoldus »

Imposant Maarten ! het is idd prachtig om te zien wat jij er weer van maakt.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk idee om eens een restauratie special te maken.
Het idee is al eens geopperd in de vorm van een boek zoals ''het Stalen Ros'' wat natuurlijk ook heel leuk zou zijn geweest.
Het was in die periode te veel werk voor mij alleen maar in combinatie met andere techneuten zou het wel te doen zijn lijkt me.
Dan doe je je stuk, maakt de foto`s en schrijft iemand anders het aan elkaar.

Ik ben met de Matchless nu bij de spaken aangekomen. Veel werk steeds omdat het er zoveel zijn.
Toch weer samen gesteld uit een dik kort stuk van 4 mm en een lang gedeelte van 2,5 mm.
In elkaar gesoldeerd met zilver en schuin afgeslepen voor een glooiende overgang.
Binnenkort laat ik er wat van zien. Ik zit nu op spaak 10. Nog 50 te gaan...
Sil Mandjes
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2018, 10.44

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Sil Mandjes »

Hoi Maarten,
Prachtig om te zien dat de Matchless langzaam maar zeker weer tot leven komt.
In vindt het interessant om te lezen hoe je op een kundige wijze de ontbrekende onderdelen namaakt.
Keep on going betreft het maken van de spaken, ik weet wat voor monsterklus dat is ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door maartenB »

heel mooi, dat dit allereerste type Matchless weer tot leven komt. Voorvork in de draaibank vind ik echt wel wat. Dat dat past! (voordeel van een kleinere fiets? )
Ik heb Joop gevraagd om ons stuk over de Matchless fietsen ook in de Nederlandse documentatiebank te zetten.
Ziehier: https://oudefiets.nl/documenten/matchle ... 1881-1888/


En succes met de spaken!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Sil,
ja echt heel leuk is dat spaken maken niet maar het is nu zo`n beetje klaar.
DSC08989.JPG
De rest uit elkaar halen en weer opbouwen is wel heel leuk.
Zo`n 140 jaar oude techniek weer eens bekijken en herstellen is wel bijzonder.
Die lagers en de schroefdraden allemaal net wat anders dan tegenwoordig.
DSC08995 (2).JPG
De oude spaken waren heel slecht zo als de foto wel laat zien .
Heel de fiets moet langere tijd buiten hebben gestaan want er is pitting all over.
DSC08994.JPG
De naaf ligt nu uit elkaar en de lagers blijken aardig gebruikt. Er zitten vier rijen kogels van 5/16 inch in.
DSC09000 (2).JPG
Mooi is dat het framenummer en wielmaat op de naaf staat. Zover ik weet hebben alle Singer -Matchless fietsen
dat er op staan. De Singers niet geloof ik en de latere CMC Matchless fietsen ook niet meer.

Wat ook wel bijzonder is aan deze vroege Matchless fietsen zijn de platte vierkante spieën.
DSC08998 (2).JPG
Het is niet helemaal goed gegaan met die spieën. De schroefdraadgaten voor de lager fixatie lopen net door de spiesleuven van de crank heen.
Er moet dus een holletje gemaakt worden in de spie om het schroefje te laten passeren.
Bij de laatste CMC Matchless fietsen hebben ze dat opgelost door de lagerfixatie aan de kopse kant van de crank te plaatsen.
Zie foto hieronder:
DSC08965.JPG
Maarten, leuk om die Matchless info in de documentatie te (laten )zetten.
Hebben we toch het nodige onderzoek aan gedaan en het is interessante informatie naar mijn idee
Ik heb overigens op de Duitse Altesrad. net een en ander over de Rissmann Matchless gezet maar er wordt niet gereageerd helaas.
Vind ik raar omdat het toch een echt stukje Duitse geschiedenis is dat overgaan van de patenten van Singer naar Carl Rissmann,
Hannover.
DSC08982.JPG
Groeten,
Maarten
Plaats reactie