Matchless hoge bi 1881

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door maartenB »

ja vreemd dat de Duitsers niet reageren. Maar ja, hier op het forum gebeurt dat soms ook niet, is dan meestal gewoon een kwestie van toeval, niet van kwade wil. Bericht ondergesneeuwd onder andere berichten ofzo.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door tredmolen »

Hoi Maarten,

Ik ben zo vrij geweest om je post op het Duitse forum een ​​beetje te pushen ;)

Zoals ik daar al schrijf, kan het uitblijven van een reactie ook komen doordat je vragen in een nogal lange - en inmiddels jaren oude - tekst verborgen zitten.

Er zit in ieder geval zeker geen slechte bedoeling achter ;)
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten en Richard, Dank voor de hulp
Ah , kwade wil geloof ik ook niet in. Het is zoals hier een groep individuele mensen met eigen keuzes en interesse.
Daar stuurt het zich op eventueel versterkt door de juiste presentatie. Marketing mensen weten daar de details van ,Ik niet.
Ik ben wel wat gehandicapt met mijn Google-vertaal-Duits en om reden dat we nog een stuk over Matchless in de Knochenschüttler
wilden krijgen liet ik niet alles zien in mijn eerste schrijven over de fiets.
Altijd jammer om info voor een artikeltje al prijs te hebben gegeven.

Maar het verloop van Matchless en de overname van de patenten door Carl Rissmann van Singer is wel een interessante geschiedenis van Europese samenwerking in 1887 ! Leek me ook zeker interessant voor de Duitse liefhebbers

Het is ook wel raar gegaan met onze onderzoekingen. De eerste Rissmann Matchless kwam ik tegen op de copake veiling in Amerika.
Voorste fiets op de foto:
Matchless 1887 en 1882
Matchless 1887 en 1882

De fiets viel op door dat ze anders was dan de bekende Singer gebouwde Matchless. Ik had niet het hoogste bod maar een paar jaar later kon ik wel de eigenaar aanbieden om de fiets te restaureren. Daarmee kon Maarten Bokslag en ik zelf een beter beeld krijgen van deze fiets en kwamen we er achter dat het een Coventry Machinist fiets was. Nadat Singer er mee gestopt was is Carl Rissmann dus verder gegaan met het concept van rubber vering en met de naam Matchless maar dan op een CMC product dus in samenwerking met Coventry Machinist Co.

Velorama had de juiste catalogi en verdere informatie om het verhaal compleet te krijgen.

Overigens heb ik twee van de drie Matchless fietsen via een Duitse vriend bemachtigd. De ''Rissmann'' Matchless komt van Heinz Vingerhut.
twee maal Rissmann Matchless
twee maal Rissmann Matchless
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door tredmolen »

Maarten Waarlé schreef: 15 feb 2022, 18.36 Dank voor de hulp
Graag gedaan; en ziedaar: ondertussen zit er weer wat leven in het draadje op het naburige forum ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Intussen heb ik het grote wiel van de Matchless weer compleet weten te krijgen.
Zo was het gesteld met de spaken:
oude spaken
oude spaken
Een hele klus met die spaken. deze keer heb ik gewerkt met messing spaak koppen en schroefdraad.
De schroefdraad is M 2,5 mm en de kopjes heb ik kunnen draaien door een wisselplaatje met schuine kant op de draaibank te gebruiken als afsteekbeiteltje.
Daarmee ontstond telkens een kegeltje en hield ik een plat vlak aan de staf voor het volgende kegeltje.
Natuurlijk wel steeds M2,5 er in gemaakt voor het afsteken. En dat 60 X...
met de schroefdraad en de kopjes
met de schroefdraad en de kopjes
op lengte maken
op lengte maken
wieltje spaken
wieltje spaken
wiel klaar
wiel klaar
Uiteraard ging het niet in een keer goed en bleken de spaken net te lang. Ik heb er per spaak wat draad bij gesneden.
Ik wil de draad niet meer zien uitsteken uit de naaf en dan komt het precies. Dus niet zoals bij deze fiets:
foto Maarten Bokslag
foto Maarten Bokslag
Singers en de vroege Matchless fietsen hebben altijd de crankspieën aan de zelfde kant er in gestoken zitten.
spieën vanuit een kant
spieën vanuit een kant
Ik vond dat altijd vreemd maar nu blijkt dat de cranks gewoon het zelfde van vorm zijn zoals de vroegere cranks met kopse spie.
Dus gewoon één soort crank (niet een rechtse en een linkse dus ) met een haaks op de crank staand spievlak.
Met spievlakken op de as in een vlak staan de cranks gewoon in een lijn. Met een 20e eeuw toerfiets kun je dat niet doen. Dan staan, als je de spieën vanaf een kant er in zet de cranks altijd op ''5 minuten voor 6 '' (volgens de wijzers van de klok) of wel: niet in een lijn.
Belangrijk verschil is dat daar de de spievlakken niet haaks op de crank staan waardoor je dat krijgt.

Na het uitlijnen heb ik nog even gekeken of een rode band beter zou staan.
rood
rood
creme
creme
Uiteindelijk maar gekozen voor een witte. Ik weet gewoon niet wat origineel de uitvoering was.
Coventry Machinist Co had in die jaren rode banden en een oud rubbertje op de Matchless was ook rood maar ja of dat voldoende bewijs is..
Voorlopig maar even zo dus.

Wel aardig om de verschillende Matchless fietsen bij elkaar te zien. Het verschil in maatvoering valt op (54 inch naast 50 inch) . Meer dan bij een lage en hoge toerfiets . Eigenlijk zou je ze in alle maten moeten verzamelen... Dat zou er raar uitzien.
54 inch en 50 inch
54 inch en 50 inch
Wat ook op valt is dat de vorkhoek van de kleine wat groter is. Mogelijk een wijziging in het eerste jaar?
DSC09025.JPG
Groeten,
Maarten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door veenofiets »

Blijft erg mooi echt schitterend :!: complimenten voor het vakwerk, en toch, wat ongewoon zon volgens die Eilandbewoners gewone ordinaire fiets :D

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja leuk hè.
Het zijn en blijven rare fietsen die Ordinary`s.
Maar in Engeland en overal in Europa trouwens was het een jaar of 15 (plm tot 1885) ongeveer het enige model wat er aan fietsen was.
Toen er daarna allerlei nieuwe vormen kwamen met afwijkende frames en een of meerdere kettingen werd de ''gewone'' hoge bi al snel de ''gewone fiets''
De benaming Ordinary is gelukkig overeind gebleven in de afgelopen 120 jaar al zal een gemiddelde mens op straat niet weten waar je het over hebt als je zegt ik heb een Ordinary waar ik wel eens op fiets.
Het zelfde voor Safety De fiets die de Ordinary verdrong en al snel eigenlijk de gewone fiets werd , de Ordinary dus eigenlijk en de Ordinary een Unsafety zou kunnen worden genoemd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Dit is nog een foto van een Matchless in de USA.
Gefotografeerd op een carnevalesk bal.
DSC09045.JPG
Het is ook een hele vroege net zo as mijn 50 inch Mtachless en waarschijnlijk ook de zelfde maat.
De Amerikaan heeft nog de originele biezen zo lijkt het. Een erg fraaie fiets waarvan momenteel niet bekend is waar ze gebleven is.
Matchless fietsen hebben origineel Ebonite handgrips en deze fiets heeft dat nog er op zitten.
Op mijn fiets is ook een handvat van Eboniet maar origineel zat daar ook weer rubber in .Dat heeft mijn handvat niet .Dat zit er op geschroefd.
Ook de reden dat ze er nog op zat. Ze hadden duidelijk met een hamer geprobeerd het er af te slaan maar het bleef stand houden.
DSC05547.JPG
De ander kant had geen schroefdraad en was dus verdwenen.
Als ik terug kijk naar de staat van de fiets dan voel ik wel een opluchting .Wat was dat ding er slecht aan toe!
DSC05593 1.JPG
DSC05594 1.JPG
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door maartenB »

wat zou het leuk zijn nog eens een handvat met rubber binnenin tegen te komen. Dat jij er nu een van ebonite hebt die geen rubber heeft, doet denken dat ze gewoon niet (of nauwelijks) met rubber gemaakt zijn. Dat het enkel het patent en de marketing was, maar in de praktijk niet werkte. Met auto's zie je ook vaak dat een bijzonder idee maar even wordt toegepast en dan vervalt omdat het niet deugt. Bij de Citroen DS bijvoorbeeld, die het eerste productiejaar (1955-56) diverse zaken had die al heel snel vervielen omdat ze te snel kapot gingen.

Hé, dit is een geweldige fiets geworden Maarten! En een unieke vroege. Heel mooi!

groet! M
uit het patent
uit het patent
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Matchless hoge bi 1881

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten, Ja dat zou top zijn om die nog eens echt te zien.
Net als of nog meer misschien de light versie met tangentiale spaken.
Over het handvat op mijn fiets , het stuur was een opgebogen stuur van een andere hoge bi die ze aangepast hadden voor deze Matchless.
Dus waarschijnlijk heeft het handvat niets met de oorspronkelijke fiets te maken.
De fiets van de foto op het Amerikaanse bal daarvan heeft de eigenaar verteld dat het handvat gebroken was bij een valpartij kort na deze foto.
Op een andere foto is dat ook te zien ;afgeboken handvat aan de rechter kant.
Een vol ebonite handvat krijg je niet zomaar gebroken (op die van mij hebben ze zitten rammen met een hamer of zo) maar zo`n holle met rubber er in is veel makkelijker te breken denk ik.
Ik heb het vermoeden dat derhalve die handvatten idd met rubber binnenin was uitgevoerd.
Overigens helemaal met je eens dat er altijd zaken in een ontwerp de eindstreep niet halen. Zeker als het wat gewaagd is zo als bij de DS destijds.
Mooi die patent tekening!
Plaats reactie