Gazelle damesfiets 62577 (1912)
Geplaatst: 12 feb 2022, 17.36
Het was nog even wachten op een mooie zonnige dag, om een leuke fotoreportage te maken van deze Gazelle.
In April 2018 heb ik deze Gazelle gekocht.
Ze viel me direct op vanwege het stuurslot gat en uiteraard het bekende hertenkop plaatje, dat moest wel een oudje zijn.
De fiets was in dermate slechte staat dat ik nooit had gedacht dat deze ooit nog zou kunnen rijden.
Zoals wellicht veel van jullie weten is Maarten Waarlé een gewaardeerd restaurateur van prachtige antieke fietsen.
Na een bezoek aan zijn collectie kwam deze Gazelle ter sprake.
En was Maarten van mening dat van deze fiets zeker nog een mooi rijdend exemplaar te maken is.
Zo gezegd, zo gedaan.
Vanaf dat moment heb ik alle origineel benodigde onderdelen bij elkaar gezocht, die bij de restauratie nodig waren voor het beste resultaat.
Toen ik dit voor elkaar had, is de fiets in Juni 2021 richting Maarten vertrokken.
Wat ons opviel bij de demontage was het Wippermann tandwielblad en de "G" logo's in de trapas onderdelen.
Dit hadden wij nog niet eerder gezien.
Ook is het originele Lepper zadel met drie veren en het stuurslot in eren hersteld.
En is er weer een échte oude moleskin kettingkast gemonteerd.
In Oktober 2021 heb ik de fiets opgehaald en ze rijdt geweldig!
Het is heel bijzonder om op een Gazelle van 110 jaar oud rond te fietsen!
Het eind resultaat is echt boven mijn verwachting!
Dit is mede mogelijk gemaakt door de enorme kennis en deskundigheid van Maarten Waarlé.
In April 2018 heb ik deze Gazelle gekocht.
Ze viel me direct op vanwege het stuurslot gat en uiteraard het bekende hertenkop plaatje, dat moest wel een oudje zijn.
De fiets was in dermate slechte staat dat ik nooit had gedacht dat deze ooit nog zou kunnen rijden.
Zoals wellicht veel van jullie weten is Maarten Waarlé een gewaardeerd restaurateur van prachtige antieke fietsen.
Na een bezoek aan zijn collectie kwam deze Gazelle ter sprake.
En was Maarten van mening dat van deze fiets zeker nog een mooi rijdend exemplaar te maken is.
Zo gezegd, zo gedaan.
Vanaf dat moment heb ik alle origineel benodigde onderdelen bij elkaar gezocht, die bij de restauratie nodig waren voor het beste resultaat.
Toen ik dit voor elkaar had, is de fiets in Juni 2021 richting Maarten vertrokken.
Wat ons opviel bij de demontage was het Wippermann tandwielblad en de "G" logo's in de trapas onderdelen.
Dit hadden wij nog niet eerder gezien.
Ook is het originele Lepper zadel met drie veren en het stuurslot in eren hersteld.
En is er weer een échte oude moleskin kettingkast gemonteerd.
In Oktober 2021 heb ik de fiets opgehaald en ze rijdt geweldig!
Het is heel bijzonder om op een Gazelle van 110 jaar oud rond te fietsen!
Het eind resultaat is echt boven mijn verwachting!
Dit is mede mogelijk gemaakt door de enorme kennis en deskundigheid van Maarten Waarlé.