Gazelle Sport licht stofkap

Plaats reactie
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door Rutger Kappes »

Sindskort ben ik in het bezit van een Gazelle Sport licht uit 1963.
Nu ben ik bezig met de achternaaf, en het is duidelijk dat ik een stofkap mis.
Er zit draad aan de binnenkant van de bus waar de cassette op gemonteerd is.
Weet iemand wat er precies in hoort, of heeft iemand misschien zo'n stofkap over?
Bijlagen
IMG-20210915-WA0012.jpg
IMG-20220304-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door marco verbaant »

Naar mijn idee heb je het binnenwerk van het freewheel hier nog op de naaf laten zitten. De draad is mijns inziens dus de draad waarmee het complete freewheel op de naaf gemonteerd zit. Overigens aan deze kant zit wel een stofkap van de naaf. Mis je die aan de andere (niet aandrijf)zijde..?
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door Rutger Kappes »

Inderdaad, je hebt gelijk!
Nu zie ik het van een andere kant.
Je kijkt inderdaad tegen de stofkap van de naaf.
Dan mis ik dus gelukkig niets.

Aan de niet aandrijf zijde zit ook nog een stofkap, en daar is de conus nog in goede staat.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door m-gineering »

Rutger Kappes schreef: 5 mar 2022, 18.01 Sindskort ben ik in het bezit van een Gazelle Sport licht uit 1963.
Nu ben ik bezig met de achternaaf, en het is duidelijk dat ik een stofkap mis.
Er zit draad aan de binnenkant van de bus waar de cassette op gemonteerd is.
effe zeiken, maar je hebt geen cassette*), maar een freewheel, pignon, pion etc. En omdat je de 'sluitring' losgedraaid hebt als ware het een cassettenaaf kon je dus 100+ kogeltjes opvegen. Normale procedure is het freewheel niet uit elkaar te halen maar het in zijn geheel van de naaf te schroeven met een geschikte afnemer die aangrijpt op het stationaire gedeelte van de vrijloop.


*) een cassette is een samenstelling van tandwielen die je op een naaf met geintegreerde vrijloop steekt, een pignon is een vrijloop met een aantal tandwielen die je op een naaf schroeft.
/Marten
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door Rutger Kappes »

m-gineering schreef: 5 mar 2022, 22.49 effe zeiken, maar je hebt geen cassette*), maar een freewheel, pignon, pion etc. En omdat je de 'sluitring' losgedraaid hebt als ware het een cassettenaaf kon je dus 100+ kogeltjes opvegen. Normale procedure is het freewheel niet uit elkaar te halen maar het in zijn geheel van de naaf te schroeven met een geschikte afnemer die aangrijpt op het stationaire gedeelte van de vrijloop.


*) een cassette is een samenstelling van tandwielen die je op een naaf met geintegreerde vrijloop steekt, een pignon is een vrijloop met een aantal tandwielen die je op een naaf schroeft.
Bedankt voor de aanvullende informatie.
Ik ben nieuw in de sport/racefiets wereld.

Ik heb de versleten conus vervangen en alles goed schoon gemaakt om een beter beeld te krijgen van het geheel.
En het lijkt er toch echt op dat het allemaal klopt zoals ik het aantrof en dus toch een stofkap mis..
Conussen en kogels zijn aan beide kanten gelijk.
Misschien een sport licht bezitter die meer duidelijkheid kan geven?
Ik ga aankomende week even informeren bij mijn plaatselijke fietsenmaker.
Bijlagen
20220306_155926.jpg
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door m-gineering »

Rutger Kappes schreef: 6 mar 2022, 17.55

Bedankt voor de aanvullende informatie.
Ik ben nieuw in de sport/racefiets wereld.

Ik heb de versleten conus vervangen en alles goed schoon gemaakt om een beter beeld te krijgen van het geheel.
En het lijkt er toch echt op dat het allemaal klopt zoals ik het aantrof en dus toch een stofkap mis..
Conussen en kogels zijn aan beide kanten gelijk.
Misschien een sport licht bezitter die meer duidelijkheid kan geven?
Ik ga aankomende week even informeren bij mijn plaatselijke fietsenmaker.
wat zie je aan de linkerkant? Meestal heeft dit soort naven links en rechts de zelfde stofkap, doorgaans een plat blikken deksel met omgezette randjes, bij luxere naven vaak wat gevormder en verchroomd
/Marten
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door Rutger Kappes »

m-gineering schreef: 6 mar 2022, 21.44wat zie je aan de linkerkant? Meestal heeft dit soort naven links en rechts de zelfde stofkap, doorgaans een plat blikken deksel met omgezette randjes, bij luxere naven vaak wat gevormder en verchroomd
Aan de linkerkant zit inderdaad de normale verchroomde stofkap.
Ik zal een slag groter exemplaar nodig hebben voor de rechterkant.
Bijlagen
20220306_153323.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door marco verbaant »

Rutger Kappes schreef: 6 mar 2022, 22.32 Aan de linkerkant zit inderdaad de normale verchroomde stofkap.
Ik zal een slag groter exemplaar nodig hebben voor de rechterkant.
Vreemd, normaliter horen ze hetzelfde te zijn, bij een type naaf. Ik snap het trouwens niet zo goed meer, want ik meen dat er aan de freewheel kant er toch ook een zat...? Zo te zien wel aan de hand van de eerdere foto. Daar horen de kogels achter verborgen te zijn.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 6 mar 2022, 23.06
Rutger Kappes schreef: 6 mar 2022, 22.32 Aan de linkerkant zit inderdaad de normale verchroomde stofkap.
Ik zal een slag groter exemplaar nodig hebben voor de rechterkant.
Vreemd, normaliter horen ze hetzelfde te zijn, bij een type naaf. Ik snap het trouwens niet zo goed meer, want ik meen dat er aan de freewheel kant er toch ook een zat...? Zo te zien wel aan de hand van de eerdere foto. Daar horen de kogels achter verborgen te zijn.
9 kogels is betrekkelijk standaard voor een achternaaf (Rule of TEN (ten-eleven-nine van voor- naar achternaaf)), dit lijken er meer. Freewheel er af , boel echt schoonmaken en dan wordt het wel duidelijker
/Marten
Rutger Kappes
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19.07

Re: Gazelle Sport licht stofkap

Bericht door Rutger Kappes »

Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen!

Er was inderdaad veel gerommeld aan de oude naaf.
Ik had nog een zeer nette jaren 50/60 Gazelle freewheel naaf liggen, en deze naaf is nu in het wiel gespaakt.
Nu is het weer zoals het hoort.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Bijlagen
20220331_164523.jpg
20220331_164445.jpg
20220331_164248.jpg
Plaats reactie