Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door mazell99 »

Hallo Allen

Hoe verwijder ik bij Husqvarna naven / aandrijfkoppen de gemonteerde tandwielen ? dit in verband met de schroef verbinding van de aandrijfkop .
Iemand handige/goede tips ? .
Normaal bij Torpedo als ik ze niet los krijg vervang ik de aandrijf kop in zijn geheel .
En hoe draai je de borgring los bij een kom tandwiel ,de borgring ligt dan dieper ! .
En wat is nu de juiste manier van monteren ander tandwiel ? hand vast of ook vast draaien middels een kettingwiel sleutel ? .
Hoe doen jullie dat ? .
Bijlagen
een versie met kom tandwiel
een versie met kom tandwiel
gedemonteerde Husqvarna
gedemonteerde Husqvarna
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door Bandenplakker »

Dag Mazell,

Mijn antwoord op je laatste vragen is: handvast is vast genoeg; tijdens de eerste fietstocht trap je het tandwiel zo vast als nodig is.
Wel zou ik je adviseren om de schroefdraden vOOr het (terug)plaatsen van het tandwiel flink in geschikt vet te zetten, daar ga jij -of de volgende eigenaar- later nog veel plezier van hebben als het tandwiel er weer af moet.

Dirk
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door m-gineering »

mazell99 schreef: 15 mar 2022, 21.12 Hallo Allen

Hoe verwijder ik bij Husqvarna naven / aandrijfkoppen de gemonteerde tandwielen ? dit in verband met de schroef verbinding van de aandrijfkop .
Iemand handige/goede tips ? .
Normaal bij Torpedo als ik ze niet los krijg vervang ik de aandrijf kop in zijn geheel .
En hoe draai je de borgring los bij een kom tandwiel ,de borgring ligt dan dieper ! .
En wat is nu de juiste manier van monteren ander tandwiel ? hand vast of ook vast draaien middels een kettingwiel sleutel ? .
Hoe doen jullie dat ? .
Als je geen passend gereedschap hebt tik je de borgring los met hamer en drevel (linkse draad)
Om het tandwiel los te schroeven zal je een opname voor de drijfkop moeten organiseren/improviseren
Als je het tandwiel vastgetrapt hebt zit de borgring weer los, dus die moet je dan weer bijstellen
/Marten
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door mazell99 »

okay thanks

Ik had het al geprobeerd met een brander ,tandwiel verhitten zodat die uit zou zetten ,geen resultaat .
Kan ik verders de tandwielen nog door slijpen om ze te verwijderen zelfs met de naaf in een bankschroef kreeg ik ze niet los .
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door pfcvos »

Is de borgmoer los?
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door Empo's bijgebouw »

Ik heb nog een doosje met drijfkoppen van verschillende merken remnaaf
Ik wel voor je kijken als er iets tussen zit
Bij het vervangen van het tandwiel werkt het het zelfde als een torpedo links en rechts draad
Ik plaats dan de drijfkop in de bankschroef met een stuk lood erom en sla hem dan los door middel van een doorslag

Is de naaf met kom tandwiel van een gazelle transport uit de eind jaren 40?
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door fietshobbyist »

In de zoekbalk: "geschroefd kettingwiel demonteren"
Wellicht geldt het ook voor deze naaf.
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door mazell99 »

Pfcvos , ik kreeg de borg ring los behalve bij het kom tandwiel ,wilde het niet beschadigen .
En Appie goed gezien die komt uit een 1949 Gazelle TR .
Dat is wel een dingetje bij Gazelle Transportfietsen vele zijn er gemaakt voor remnaven echter met haast de zelfde inbouw breedte als bij de Gazelle doortrap naaf ,denk dat men daar door voor de Husqvarna naven koos ,al kom ook Torpedo tegen met kom tandwielen .
Deze uit 1949 had de smallere iets dunnere Husqvarna met kom tandwiel inbouw breedte 112 mm .
Ik vervang het voor de bredere Husqvarna met dan een normaal TR tandwiel inbouw breedte 118 mm dan klopt de kettinglijn ook .
Ik heb ook een Gazelle TR uit 1956 waarbij men een Torpedo naaf monteerde met kom tandwiel en naast de remhevel een moer om de inbouw breedte een beetje op te vangen .
De bovenste foto is met een standaard Torpedo naaf .
Ik zal de topic nog eens na lezen demonteren / monteren tandwielen .
Bijlagen
814799F7-D214-445F-8713-E52BEEB23089.jpeg
ADD797E6-032C-49CB-BD2C-05DB61528A78_1_201_a.jpeg
F74CAAE4-6B4A-43A3-B767-7A6836CF5098_1_201_a.jpeg
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door Empo's bijgebouw »

Ik weet niet vanaf waneer de kon tandwielen kwamen maar ze zijn tot eind van gazelle transportfiets geleverd zo
Ik z binnen kort nog eens kijken dat ik een losse drijfkop heb
Ik herinder ineens dat ik in míjn verzameling nog een novo naaf heb ik dacht hetzelfde als husqvarna🤪
Deze mag je eventueel ook over nemen kost 65 euro
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Tandwiel verwijderen bij Husqvarna,s

Bericht door mazell99 »

dit was het .
Bijlagen
460957ED-3429-4FBC-B9B4-AA1EB1645F6B_1_201_a.jpeg
Plaats reactie