Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Bericht door Bandenplakker »

Kortgeleden las ik ergens een handigheidje om (ik noem het) de haarspeld [bijlage] weer makkelijk terug te plaatsen in een lakdoek kettingkast #altijdlastig.
Ik denk dat het op dit forum was, maar kan het niet meer vinden.

Wie heeft er tips?

Bij voorbaat dank!

Dirk
Bijlagen
haarspeld_IMG_20220316_142242.jpg
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Bericht door fietser »

Wat goed werkt is om de rijgpen/-draad eerst nog weg te laten en het kettingkastdoek (als de fiets op z'n kop staat) aan de voorkant voor meer dan de helft te laten zakken, dus tot voorbij het voorste punt van de kettingkast. Nu kun je de kettingkast aan de achterkant sluiten incl. de haarspeld en daarna pas de voorkant weer omhoog schuiven waarbij het doek strak komt te staan. Als laatste dan de rijgpen monteren.

Bij het sluiten achter helpt het ook om het doek aan de achterkant bij het ronde achterste deel (daar waar je de opstaande naad hebt) met een tang beet te pakken en goed naar achteren te trekken zodat je de twee flappen die door de haarspeld worden verbonden dichter bij elkaar brengt.

Succes,
fietser
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Bericht door Empo's bijgebouw »

Ik knipte ze eraf zodat ik zonder de kettingkast te openen kan smeren
Laatste stukje ongeveer vanaf de trapas gezien tegen de naaf afknippen over de gehele lengte
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Bericht door fietshobbyist »

Zoekbalk: vorkje
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Bericht door theodorus »

De kettingkast verwarmen met een haarfohn.aan voor en achterkant.
Daar word hij tijdelijk lekker soepel van en kun je hem gemakkelijk sluiten
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Bericht door Bandenplakker »

Dank allemaal voor de tips!

Mijn ervaring, met dank aan fietser: Als je geluk hebt -zoals ik zojuist- kun je volstaan met
1 de rijgdraad verwijderen
2 het (ik doe het voorzichtig met een zijkniptang tussen beide delen van de drukknoop) losmaken van de twee drukknopen van de kettingkast onder (boven als ie op z'n kop staat) de trapas (om de spanning op het lakdoek te verminderen),
3 daarna het vorkje te plaatsen tot en met binnen het frame van de kettingkast; niet alleen om te voorkomen dat het vorkje eruit kan vallen, maar daarna kun je aan het lakdoek trekken om het vorkje zo diep mogelijk in het lakdoek te krijgen
4 de drukknopen in te vetten
5 de drukknopen weer te sluiten
6 de rijgdraad te herplaatsen.
Voor degenen die het nog niet wisten: sommige originele rijgdraden hebben een voor- en een achterkant: aan de voorkant zitten twee knikjes op ca 5mm van elkaar [ schematisch: ___/--- ]; dat dient als een soort haak in een gaatje aan de voorkant van het frame van de kettingkast.

Dirk
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Handigheidje lakdoek kettingkast gevraagd

Bericht door australman »

Hoi,

De kettingkastbeugel van te voren ook even met een kwastje olie insmeren scheelt een jas.

Hans
Plaats reactie