H.B.Goettsch Arnhem

Voor alle off-topic zaken.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door Maarten Waarlé »

Op geëmailleerde borden staat vaak ook de maker in de hoek aangegeven. Ik meen dat bijvoorbeeld Langcat Bussum een bekende is.
Op het Bonds bord dat ik gisteren in Ranst kocht staat een andere naam waarvan ik in eerste instantie dacht dat het ook een fabrikant van borden was.

H.B.Goettsch Arnhem.
DSC09075 (2).JPG
DSC09070.JPG
Nu blijkt echter dat het een rijwielzaak was . Ze importeerde onder andere New Rapid rijwielen uit Engeland.
De baron van Twickel zou zijn New Rapid fiets bij Goettsch hebben gekocht.

Zal het dan zo zijn dat de titel Bonds rijwielhersteller min of meer gegarandeerd werd door de toevoeging van de desbetreffende naam aan het emaille van het bord ? Zodat het niet door ''jan en alleman'' gebruikt kon worden...
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door arnoldus »

Hier in mijn schuur een bord van latere datum zonder een naam.
Bijlagen
IMG_0587 (2).JPG
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door VelpArnhem »

Misschien leuk om deze op deze pagina te plaatsen voor meer info? https://www.facebook.com/arnhem.nostalgischnederland/
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door Maarten Waarlé »

Zeker leuk idee. Maar ik heb geen Facebook dus dat gaat me niet lukken .
Het staat je vrij om er iets mee te doen natuurlijk. Ik kan als je wil wel een betere foto maken.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door TheodK »

Leuke vondst Maarten zo'n vroeg ANWB bord! De ANWB was de eerste die eind 19e eeuw met emaillen borden begon (zag ik op een artikel op internet). Het kan best zo zijn dat die eerste Bondsrijwielhersteller borden op naam van de rijwielhersteller werden gemaakt. Als dat zo is zouden andere borden van dit zelfde vroege model ook een naam van een rijwielhersteller moeten hebben. Wie heeft er ook zo'n bord?

Het kwam eind 19e eeuw in ieder geval meer voor dat emaille borden niet in serie maar individueel werden gemaakt. Op blz. 12 van het EMPO themanummer staat een foto waarop een Burgers bord is te zien met de tekst "Vorden". blijkbaar speciaal gemaakt voor een dealer uit Vorden.

(in de documentatiebank zit trouwens een catalogus van Goettsch / New Rapid uit 1896)


groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door VelpArnhem »

Maarten,

Heb je via deze weg een bericht gestuurd.

Groet,

Jan
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door Maarten Waarlé »

Interessant te lezen dat de ANWB er zo vroeg bij was met de emaillen borden.
Ik vond in de Kampioen van Januari 1894 nog een verklarende tekst.
Dat jaar werd het eerste bord van de bond geplaatst bij H.B.Goettsch te Arnhem
Hij was ook de verdeler van deze borden waarvan je er het best twee als uithangbord kon toepassen.
DSC09081.JPG
Het is dus waarschijnlijker dat de vernoeming van Goettsch op het bord iets te maken had met goederenstroom ,aanspreekpunt, retour adres van de borden.
In een ander schrijven in de gids wordt gevraagd om de kist waarin het bord is vervoerd terug te zenden naar H.B.Goettsch.
DSC09080.JPG
H.B.Goettsch werkte aanvankelijk vanuit Utrecht mogelijk samen met J.J.Goetsch (broer?) en verhuisde rond september oktober 1891 naar de Steenstraat 55-57 te Arnhem.

Jan ,bij deze wat betere fotos:
DSC09082.JPG
DSC09083.JPG
DSC09084.JPG
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door theodorus »

Dit bord heb ik hangen,
Het is iets jonger dat die van Maarten.
Er staat in het logo al touristenbond
IMG_2135.JPG
IMG_2134.JPG
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door maartenB »

Maarten Waarlé schreef: 21 mar 2022, 08.36 Interessant te lezen dat de ANWB er zo vroeg bij was met de emaillen borden.
Ik vond in de Kampioen van Januari 1894 nog een verklarende tekst.
Dat jaar werd het eerste bord van de bond geplaatst bij H.B.Goettsch te Arnhem
Hij was ook de verdeler van deze borden waarvan je er het best twee als uithangbord kon toepassen.

Heel interessant, zo'n vroeg bord van Goettsch, en dan die verwijzing in de Kampioen erbij! Ben benieuwd hoe het zit. Zou mooi zijn als er nog een bord was waar de naam van Goettsch op staat. Je kunt Gertjan vragen of Fred Vos? Of de ANWB?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie