H.B.Goettsch Arnhem

Voor alle off-topic zaken.
Aad Streng
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2012, 15.41

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door Aad Streng »

Prachtig dat bord en zo'n vroeg exemplaar. Kan ik van iemand een high res afbeelding krijgen van het complete bord? Ik kan uit de reacties niet uitmaken wie hem heeft...

Inderdaad zijn J.J. (Jan) Goettsch en H.B. (Hendrik) Goettsch broers. Hun vader had een smederij in Utrecht (zie ook het themanummer De Utrechtse Rijwielhandel uit 2008). Hendrik had het Nederlandse agentschap van New Rapid. Zijn broer Jan was weer agent van Hendrik.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben nog eens gaan snuffelen in de ANWB kampioen bladen .
In de algemene vergadering van 25 november 1894 komt het bord ter sprake en wordt het ook omschreven zoals het bord bij mij er uit ziet.
bron ANWB kampioen dec 1894
bron ANWB kampioen dec 1894
Een stukje verder in de tekst wordt geschreven dat een tachtig tal dit jaar zijn uitgeleverd.
Er werd dat eerste jaar dus meteen flink op ingeschreven al zal niet iedereen twee borden hebben gekocht.
De rijwiel herstellers moesten ze zelf betalen en als je er geen uithangbord met twee kanten van wilde maken dan zou een bord ook voldoende zijn geweest.

Door het jaar heen wordt Goettsch regelmatig opgevoerd als de man die voor de distributie zorg draagt.
En steeds in een schrijven van de Hoofdconsul D.Fockema.
bron ANWB kampioen maart 1894
bron ANWB kampioen maart 1894
Het Burgers bord met daarop de naam Vorden in de Empo special waar Theo het over heeft is wel bijzonder en lijkt inderdaad een one off.
Ik vraag me dan wel af hoe dat emaille op de borden gedeponeerd werd. Het moet voor de ovenbewerking een pasta zijn geweest die dus heel fijn
en precies verdeeld kan worden over het stalen bord. Echt geen idee hoe je zoiets zonder vegen en knoeien strak krijgt .En of eenmalige toevoegingen dus extra werk opleverde. Waarschijnlijk wel.
Of zou de tekst Vorden er later op gedrukt zijn? Dat zou handiger zijn zoals je op rijwielaffiches vaak een wit vlak hebt waar een dealer zijn naam kan laten drukken.

Groeten,
Maarten
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door Cyclissimo »

Mooi onderzoek :) (en een mooi bord natuurlijk ;) )

Wat het toevoegen van een naam op een emaille bord betreft lijkt het geen probleem dit later alsnog te doen. Het bord wordt sowieso in meerdere fases gebakken.

https://www.youtube.com/watch?v=TabhZL8_fH0
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: H.B.Goettsch Arnhem

Bericht door Maarten Waarlé »

Interessante film.
En niet eens zo heel moeilijk proces zo te zien
Plaats reactie