Sparkbrook safety
Geplaatst: 24 mar 2022, 20.01
Ik denk dat hij dit model ook wel hier en daar verkocht heeft maar deze heb ik in Frankrijk opgehaald.
Mij werd verteld dat het een Sparkbrook was maar dat is natuurlijk iets wat ik zo maar voor waar aanneem.
Je wil dat terug vinden in een of andere catalogus of door een ingeslagen naam , dat is nog beter.
Eigenlijk is het tot nu toe niet gelukt om echt een catalogus tekening of foto te vinden van dit model fiets.
Ook Gertjan van Velorama is het niet gelukt ondanks het werk dat hij er in had gestopt.
Toch is er wel indirect bewijs te vinden. Sterba heeft een tijd terug een Sparkbrook met het onmiskenbare typische frame te koop gehad.
Aan die fiets zitten een aantal onderdelen die onmiskenbaar het zelfde zijn als bij mijn fiets.
De originele voetrust-rubbers zijn identiek evenals de opstap die gecombineerd is met de spatbordstang (dat verzin je maar een keer). Bovendien zijn de spatbordophangbeugels tamelijk overeenkostig met mijn fiets. Een overeenkomst noem ik een toevalligheid maar drie overeenkomsten is ''binnen'' wat mij betreft.
Een vierde bewijsstuk vond ik in een catalogus van B.A.Jansen. Daar staat een safety in met een ketting verstelstangetje schuin naar de achtervork.
Dat heeft die van mij ook en ken ik verder van geen ander merk. De fiets zal ongeveer uit 1891 moeten stammen en heeft al aardig moderne framekenmerken.
Vergeleken met de CMC swift uit het zelfde jaar oogt de machine modern. Anderzijds zitten er een veel oude technieken in verwerkt. radiaal gespaakte wielen. kettingspanning aan de voorkant bij de trapas. massieve zadel bevestigingsstang. voetrusten vast op de voorvork.
Wat ik typisch vind is de hulpstang tussen frame en zadelbuis. Je ziet het in 1890 en 91 op meerdere Engelse safety`s. Het is dus meer dan een ontwerpfout. De ontwerpers moeten er lol in hebben gehad anders zou je het niet bij een tiental merken terug zien.
Voor het overige is de fiets erg deugdelijk van ontwerp. Ik heb geen slordigheden kunnen vinden.
De fiets is voorzien van cuschion tyres wat wel gebruikelijk was in dat jaar (naast de dunne massieve en de eerste luchtbanden).
De ketting zit aan de linker kant Iets wat we bij Hillman Herbert and Cooper terug zien en dat is meer dan toevallig . Hillman en later ook Herbert waren eigenaar van Sparkbrook . Ze hebben het bedrijf (tenmiste de rijwieltak ) in 1883 overgenomen en van Birmingham verhuisd naar Coventry.
Toch is het geen B-merk van Primier maar bouwde ze aan hun eigen product range. Het kan wel zijn dat de linker ketting gedachte een Hillman keuze is . Ze hebben dat tot plm 1900 zo uitgevoerd net als Primier .
Voordeel is dat bij opstappen via het stepje je broekspijp rechts niet de ketting kan raken als je je rechter been over de fiets gooit.
Ik heb de fiets van nieuw nikkel ontdaan en ook de rode lak die er nog al goed op zat heb ik er af gehaald.
Nu oogt de fiets veel meer zo als ze gebouwd is destijds. Wat nog wel een keer moet gebeuren zijn de spaaknippels van het voorwiel.
Die horen er niet op . De vorige eigenaar heeft het zo uitgevoerd maar de spaken zijn verder nog wel origineel en voorzien van onmogelijke schroefdraad bij de naaf. Dat moet ik echt behouden.