Gebroken stuurpen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 5 apr 2022, 09.47 Maartenb schreef
en in dit geval eerst dagen of wekenlang weken in kruipolie.
Ja was mijn idee ook, en dan echte geen WD40, flink royaal iets als "IMAL" kruipolie erin spuiten eventueel een week lang elke dag wat bij spuiten en af en toe ook wat rommelen (met een oude pen een tik geven, dan gaat die misschien nog niet los maar zakt de kruipolie wel dieper).

Freek
Die conus is wigvormig, dus bij een minimale verplaatsing naar beneden komt die al een stuk losser te zitten. Kruipolie mag natuurlijk, maar het effect is dan beperkt. Het echte werk is toch de gerichte tik van boven op de conus. Als vervolgens de stuurpen niet wil draaien in de vork is kruipolie een ander verhaal, dan heb je een concentrische spleet met wrijving van onder tot boven en help smeren wel degelijk
/Marten
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door theodorus »

Maar wat nu als het stuur helemaal onder in de vork zit en de conus daar lekker opgesloten onder zit.
dan kun je de vork helemaal afvullen met kruipolie maar komt hij niet los.
kijk eens door het gat onder de vorkkroon of de conus wel ruimte heeft om te zakken
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door m-gineering »

theodorus schreef: 5 apr 2022, 22.15 Maar wat nu als het stuur helemaal onder in de vork zit en de conus daar lekker opgesloten onder zit.
dan kun je de vork helemaal afvullen met kruipolie maar komt hij niet los.
kijk eens door het gat onder de vorkkroon of de conus wel ruimte heeft om te zakken
of de wig is al los en het stuur zit vastgerot. Zonder de fiets in de hand blijft het allemaal theorie en speculatie
/Marten
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door Beau-Velo »

Een gazelle opafiets is natuurlijk ook weer niet zo’n exoot.
Kun je niet een andere vork monteren. En de originele voorzichtig recyclen. Het stuur was er toch al uit? Die moeten er nog genoeg zijn.
Beurs Berlicum aanstaande zondag?
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door veenofiets »

Als ik het goed begrijp zit het stuur er nog in.
Midden voorvork afsteunen op een passend stevig balkje zodat de poten van de voorvork aan weerszijden van het balkje zitten.
Paar flinke klappen met een smeedhamer op de al gesloopte nieuwe stuurpen of een andere drijver.
Dan zou ie moeten lossen tenzij ie al helemaal onderin de vork zit
Freek
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door theodorus »

Zo kom je niet echt verder.
Kom maar langs help ik je er bij
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 6 apr 2022, 19.56 Een gazelle opafiets is natuurlijk ook weer niet zo’n exoot.
Kun je niet een andere vork monteren. En de originele voorzichtig recyclen. Het stuur was er toch al uit? Die moeten er nog genoeg zijn.
Vind ik altijd jammer: slopen als ' makkelijke uitweg' in plaats van het netjes oplossen. Want de echte makkelijke oplossing is toch vaak eerst verzinnen hoe de constructie moet werken, daarna analyseren waarom het niet werkt, en dat probleem oplossen.
/Marten
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door theodorus »

Helemaal eens met Marten .
Slopen van de vork lijkt mij zeker niet nodig.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door fietshobbyist »

Het begint, lijkt mij, een beetje te ontsporen.
Het begon oorspronkelijk met - citaat: 'helaas is de stuurpen afgebroken tijdens het loshalen. Hij zit in de conus nog vast en het stuur is niet los te krijgen. Hebben jullie enig idee hoe ik deze los kan krijgen zonder het stuur helemaal te moeten slopen?'

Daar staat: het stuur (nog heel) zit er nog in - de conus zit nog vast - en de stuurpen is afgebroken (= de stuurbout; er staat namelijk dat de afgebroken stuurpen nog in de conus zit).
Dus, de stuurbout zit vast(geroest) in de conus en met het losdraaien is die bout 'de nek omgedraaid' - dat is wat anders dan de klemming van de conus in het stuur. En zoals hij zelf al schreef: 'het stuur is volledig intact'

En dan lees ik dat er wordt geschreven - citaat:
'Kun je niet een andere vork monteren. En de originele voorzichtig recyclen. Het stuur was er toch al uit? Die moeten er nog genoeg zijn.'
Nee, dat kan niet! De conus zit nog vast in het stuur, dat nog in de vork zit.
En:
'of de wig is al los en het stuur zit vastgerot.'

Hier wordt al decennia aan fietsen gesleuteld en nog altijd ging de conus gewoon met een flinke klap op de stuurbout los - wel altijd even met een klein blokje hardhout op de boutkop, anders sla je die beurs.
Misschien is dat niet het geval bij zwaar verroeste, vooroorlogse (voormalige) tuindecoratie fietsen en grachtvondsten of zo, maar daar gaat het nu geloof ik niet over.
En ook al is die bout nu afgebroken, die conus moet nu, normaal gesproken, gewoon op dezelfde manier als altijd, met een flinke klap uit de onderkant van het stuur kunnen worden geslagen.

Nu de bout is afgebroken dus met één of andere stevige pen die door het gat boven in het stuur past.
'Heb met een nieuwe stuurpen geprobeerd de conus los te tikken maar dat is niet gelukt'
Ik zou dat toch nog eens opnieuw proberen, met een kortdate, stevige klap.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door veenofiets »

Ben ik wel met Werner eens. Misschien is dit dan niet een bout moer verbinding zou t toch ook rustig laten weken met kruipolie alvorens de klap met de smeedhamer uit te delen. Heb alles van die Veeno roestbak fiets dat los moest zo los gekregen met kruipolie zojuist de rechter trapper van de drive cranck zodat ik weer een lakdoek ketting kast kan monteren.

Freek
Plaats reactie