Gebroken stuurpen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
jochemtekiefte
Berichten: 3
Lid geworden op: 4 apr 2022, 00.35

Gebroken stuurpen

Bericht door jochemtekiefte »

Ik ben nu al een tijd bezig met het opknappen van een oude gazelle opafiets, helaas is de stuurpen afgebroken tijdens het loshalen. Hij zit in de conus nog vast en het stuur is niet los te krijgen. Hebben jullie enig idee hoe ik deze los kan krijgen zonder het stuur helemaal te moeten slopen?

bvd
Jochem
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door m-gineering »

jochemtekiefte schreef: 4 apr 2022, 14.32 Ik ben nu al een tijd bezig met het opknappen van een oude gazelle opafiets, helaas is de stuurpen afgebroken tijdens het loshalen. Hij zit in de conus nog vast en het stuur is niet los te krijgen. Hebben jullie enig idee hoe ik deze los kan krijgen zonder het stuur helemaal te moeten slopen?

bvd
Jochem
Beetje onduidelijk wat precies je probleem is. Heb je de bout afgebroken waarmee de conus wordt aangetrokken? Is het stuur afgebroken en zit er nog een stuk buis met conus in de vork?
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door veenofiets »

Ik denk dat je de conus dan met een andere oude stuurpen o.i.d. eruit moet tikken. Als het allemaal zo vast zit zou ik m dan eerst door het gat van de stuurpen flink royaal in spuiten met kruipolie en een nacht laten weken.

Freek
jochemtekiefte
Berichten: 3
Lid geworden op: 4 apr 2022, 00.35

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door jochemtekiefte »

Sorry voor de onduidelijkheid, het stuur is volledig intact, de bout is afgebroken bij het begin van het schroefdraad. De conus zit dus nog met het resterende schroefdraad vast. Heb met een nieuwe stuurpen geprobeerd de conus los te tikken maar dat is niet gelukt. De nieuwe stuurpen is daarmee gelijk dusdanig beschadigd dat deze niet meer te gebruiken is... Wil graag de stuurpen vervangen en het gazelle kapje boven op de voorvork vervangen.

Hoop zo iets duidelijker het probleem uitgelegd te hebben.

Jochem
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door m-gineering »

jochemtekiefte schreef: 4 apr 2022, 20.50 Sorry voor de onduidelijkheid, het stuur is volledig intact, de bout is afgebroken bij het begin van het schroefdraad. De conus zit dus nog met het resterende schroefdraad vast. Heb met een nieuwe stuurpen geprobeerd de conus los te tikken maar dat is niet gelukt. De nieuwe stuurpen is daarmee gelijk dusdanig beschadigd dat deze niet meer te gebruiken is... Wil graag de stuurpen vervangen en het gazelle kapje boven op de voorvork vervangen.

Hoop zo iets duidelijker het probleem uitgelegd te hebben.

Jochem
De conus moet dus naar beneden.

ik zie drie opties:
meppen met een beter stuk ijzer als de stuurpen die je nog had willen gebruiken
kijken of je er van de onderkant bij kan. Als de draad van de oude bout door de conus steekt kun je er misschien een hoge moer opdraaien en een slagtrekker aan hangen
hydraulisch: als de stuurpen ed verder geen grote gaten heeft zou je kunnen proberen of je de hele stuurpen van conus tot gat bovenin volledig kunt vullen met dik vet, margarine oid. Dan een nauw passende pen door het boutgat slaan met een hamer, en zo voldoende druk opbouwen om de conus naar beneden te slaan
/Marten
jochemtekiefte
Berichten: 3
Lid geworden op: 4 apr 2022, 00.35

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door jochemtekiefte »

m-gineering schreef: 4 apr 2022, 20.56
jochemtekiefte schreef: 4 apr 2022, 20.50 Sorry voor de onduidelijkheid, het stuur is volledig intact, de bout is afgebroken bij het begin van het schroefdraad. De conus zit dus nog met het resterende schroefdraad vast. Heb met een nieuwe stuurpen geprobeerd de conus los te tikken maar dat is niet gelukt. De nieuwe stuurpen is daarmee gelijk dusdanig beschadigd dat deze niet meer te gebruiken is... Wil graag de stuurpen vervangen en het gazelle kapje boven op de voorvork vervangen.

Hoop zo iets duidelijker het probleem uitgelegd te hebben.

Jochem
De conus moet dus naar beneden.

ik zie drie opties:
meppen met een beter stuk ijzer als de stuurpen die je nog had willen gebruiken
kijken of je er van de onderkant bij kan. Als de draad van de oude bout door de conus steekt kun je er misschien een hoge moer opdraaien en een slagtrekker aan hangen
hydraulisch: als de stuurpen ed verder geen grote gaten heeft zou je kunnen proberen of je de hele stuurpen van conus tot gat bovenin volledig kunt vullen met dik vet, margarine oid. Dan een nauw passende pen door het boutgat slaan met een hamer, en zo voldoende druk opbouwen om de conus naar beneden te slaan
Dank voor je antwoord, ik heb van de onderkant geprobeerd bij de conus te komen maar dat is niet gelukt. Met een slagtrekker er aan hangen is denk ik ook niet de oplossing, de conus wordt nog steeds met het bestaande schroefdraad in plaats gehouden toch? Lijkt me niet haalbaar door schroefdraad heen te trekken. Denk dat hetzelfde geld voor de hydraulische oplossing... Laatste redmiddel zou misschien zijn het stuur net boven het frame door te zagen en de afgebroken stuurpen door te boren, maar wil dat natuurlijk het liefst ontwijken, gezien het het originele stuur nog is.

Jochem
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door fietshobbyist »

jochemtekiefte schreef: 4 apr 2022, 21.43 de conus wordt nog steeds met het bestaande schroefdraad in plaats gehouden toch?
Nu de stuurpen is afgebroken, wordt er niet meer aan getrokken. Er is nu dus ongeveer eenzelfde situatie ontstaan als met een iets losgedraaide stuurpen: de conus zit dan altijd nog wel klem onderin de stuurpen - daar is die conus ook voor bedoeld.
Er zou nu dan ook gewoon moeten kunnen worden gewerkt als normaal: een flinke klap geven met hamer op een deugdelijk stuk ijzer op het restant van de stuurpen dat nog in de conus zit.
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door pfcvos »

Onder de vorkkroon degelijk en deugdelijk ondersteunen en dan pas op de stuurpen slaan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door maartenB »

en in dit geval eerst dagen of wekenlang weken in kruipolie.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gebroken stuurpen

Bericht door veenofiets »

Maartenb schreef
en in dit geval eerst dagen of wekenlang weken in kruipolie.
Ja was mijn idee ook, en dan echte geen WD40, flink royaal iets als "IMAL" kruipolie erin spuiten eventueel een week lang elke dag wat bij spuiten en af en toe ook wat rommelen (met een oude pen een tik geven, dan gaat die misschien nog niet los maar zakt de kruipolie wel dieper).

Freek
Plaats reactie