Batavus supersport eigen(ver)bouw

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door Beau-Velo »

Gisteren de laatste hand gelegd aan mijn project Batavus supersport.
Een jaar of wat geleden kocht ik een frame van Marktplaats van een mede liefhebber.
Meer als een frame met trapas was het niet en zelfs die trapas was op.
Ik had zooitje jaren geleden al eens gezien bij iemand die er een ei van Berini op ging bouwen en gedacht die wil ik ook wel één.
Na wat speuren kwam ik erachter dat dik deze fiets zoals nieuw verkocht helemaal niet mooi vond. Veel Nederlands degelijk opgebouwd wat het sierlijke frame te niet doet. Dan maar een special bouwen wat ik op zijn tijd een erg leuke creatieve bezigheid vind. Op de beurs van Ranst vond ik een vork van wat later een Humber bleek. Die buisjes vork past in mijn ogen perfect bij de sierlijke dunne buizen van het wiegframe. Ik had al eerder een sportfiets in jaren 20/30 stijl gebouwd met grote 28 x 1 1/2 velgen een beetje uit proportie maar heel bijzonder. Dus dat moest nog een keer. Geen spatborden. Ze zouden maar afleiden van het mooie frame. Een. Zogenaamd Major Taylor race stuur met al even mooie rondingen als het frame maakte dat het een racer zou gaan worden. Old English green of rood? Die eerder sportfiets is al groen. En rood komt valt lekker op.
De voorvork op maat passend gemaakt in het frame wielen uit een oude oma fiets erin dat moest hem worden.
Caraldo red van Dupont is het geworden ook de nieuwe alu 28 1 1/2 velgen. Crème delta cruiser banden erop die toch enigszins snel profiel hebben. Nieuw old stock Thompson trapas en crankstel met flink tandwiel gevonden.
Een Sturmey Archer 2 speed kickback naaf met terugtraprem er in. Geen kabels op deze fiets! Das effe wennen bij het stoplicht
Terwijl je remt schakel je naar twee. Dus in een zwaar verzet vertrekken of eerst effe een tikje terug voor je vertrekt. Maar het rijd lekker snel. Voor een hoge flens naaf met QR as voor nog meer sportiviteit een paar moderne maar mooi gemaakte Japanse MKS pedalen een heel net aluminium Tange balhoofd stel. Een nos Titan stuurpen en een smal Brooks zadel met koperen klinknagels maken hem af. Hate it or love it! Ik vond het een heerlijk creatief project. En voor geïnteresseerden? Ik sta open voor een goed bod geen Mp bod. Ik denk er aan om deze fiets mee te nemen naar Berlicum een rondje over de beurs voor de liefhebbers. Wil er wel een beetje plezier van hebben voordat deze naar een liefhebber gaat.

Groeten Martijn
Bijlagen
B823C1F5-5D44-4B77-86B8-C030AFD07956.jpeg
CDEAC71B-3E19-475E-B750-6012BF47F639.jpeg
E2AF4311-6E8D-46ED-928D-6CB3DE40D2B8.jpeg
BeundeHaastweewieler

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door BeundeHaastweewieler »

wel een heel mooi model frame.
Kleur wil ik het niet over hebben.
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door jwfabrie »

mooie fiets! die voorvork erbij is top. kleur voor mij wel wat heftig maar das smaak :D
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door Beau-Velo »

Een beetje kleur tussen al dat zwarte geweld!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door non-fixie »

Beau-Velo schreef: 7 apr 2022, 20.47 Maar het rijd lekker snel.
"Als de brandweer", stel ik me zo voor. :lol:

Leuk ding geworden!
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door veenofiets »

Echt leuk ding. Het accent ligt nou echt op dat wiegframe. Inderdaad heel anders dan de originele fiets.

Freek
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door Empo's bijgebouw »

Wat een super gave fiets
Zeker de kleur rood maalt hem super ik denk dat geen andere kleur er goed bij zou staan

Ik zou alleen wel voor een ander crankstel en nafen setje kiezen
Iets wat specialer iets wat je niet vaak of snel ziet op een fiets

De kleur bandjes staat er ook erg goed bij

Dit tandwiel bijvoorbeeld zou er erg gaaf bij staan als je hem opnieuw zou vernikkelen met als de rest van de delen vind ik nikkel erg mooi dat is wat geler dan chroom
Bijlagen
20200330_215818.jpg
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door Beau-Velo »

Ja dat is wel een heel mooi tandwiel appie.
Maar die komen dan ook maar zelden te koop. Dat zou deze fiets zeker niet misstaan maar zou voor chrome kiezen.
Die naven kwamen tot stand na het race stuur. Moest wel een beetje sportief zijn. En voor een nieuwe liefhebber ook bruikbaar.
Dat vind ik zo leuk aan eigenbouw fietsjes. Je kunt alle kanten op en iedereen doet of ziet dat toch weer anders.
Goed voor het creatieve brein!

Dank voor het enthousiasme alle. Dat is ook leuk als zelf wat hebt gemaakt.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door de rode »

leuk ding van gemaakt hoor ; als het eerst niet meer was als een frame is dit project zeker geslaagd !
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Batavus supersport eigen(ver)bouw

Bericht door Steelframes »

Stijlvolle fiets geworden, met name de vork maakt het plaatje compleet..
Leuk sleutelen als je toch niet origineel wilt, alle artistieke vrijheid! Kleur niks mis mee hoor..
Een racefiets in rood is altijd goed.
Plaats reactie