Burgers kangaroo catalogus afbeelding

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Burgers kangaroo catalogus afbeelding

Bericht door Maarten Waarlé »

Nog maar kort geleden hebben we mogen kennismaken met de 1887 catalogus van Burgers.
Ik geloof de vroegste tot nu toe . Aad heeft `m kunnen fotograferen uit de collectie van B.A.Jansen als ik het goed heb.
Er staan diverse interessante fietsen in en met name de kangaroo is interessant omdat daar een aantal typische kenmerken aan zitten.
Een verend opgehangen achtervork, verstelbaar stuur en ook in hoek verstelbare trapas constructie.
Vandaag kwam ik op de beurs een boekje Bicycles and tricycles of the year 1886 tegen. Het komt uit de verzameling van Frits de Graaf.
Daar staat een fiets in die totaal het zelfde is als de fiets die Burgers omschrijft.
DSC09245.JPG
DSC09244.JPG
Dan zal het zo zijn dat Burgers bij Thos. Smith and Sons zijn fietsen in kocht en er zelf een naam aan toevoegde.
We hebben al eens eerder geconstateerd dat de overgebleven Kangaroo van de Waag Deventer een fiets van Thomas Smith moet zijn geweest om reden van de typische crank constructie.
DSC09246.JPG
Ik denk dat door deze (voor mij) nieuwe informatie da zaak echt duidelijk is geworden.
Burgers heeft overigens ook nog een Tandem tricycle met de zelfde achterwiel vering. Dat zal dan ook van Thomas Smith af komen.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers kangaroo catalogus afbeelding

Bericht door TheodK »

dag Maarten

Wat een goede ontdekking! Zo langzamerhand komt er toch meer duidelijkheid over die vroegste Burgers producten. Hopelijk duiken er nog meer oude catalogi op. Ik heb nog een foto kopie van de voorkant van een onbekende heel vroege prijscourant , zie foto (gekregen van familie van Burgers die de rest ook niet heeft). Die moet toch ook nog ergens zijn. maar waar????
Als iemand een gouden tip heeft hoor ik het graag.

Ik zal de informatie over de Kangaroo vermelden bij de foto's van de Kangaroo op mijn Burgers website. En ook doorgeven aan Deventer verhaal.

Groet Theo
Bijlagen
burgers onbekende prijscourant.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers kangaroo catalogus afbeelding

Bericht door maartenB »

Heel goed gevonden dit!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie