Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door hansvdw »

Als je alle kreten op dit Locomotief-frame achter elkaar zet staar er: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe. Een naam die bedacht lijkt voor een budget modelletje door een stagiair van de afdeling marketing, maar de schijn bedriegt. Dit racefietsje heeft kwaliteit: zoals Reynolds 531, Campagnolo schakeling (Gran Sport en Record), Stronglight Super Competition crankstel, Brooks B17 zadel, Titan Stuur, Weinmann Vainqueur 999 remmen, kortom goede spullen. Allemaal te dateren begin jaren 60, ik hou voor voor de fiets voorshands 1963 aan.

Maar: nergens een framenummer te bekennen, dat is toch vreemd voor Locomotief? En de naam Gelria hoort toch bij Gazelle, waar Locomotief pas eind jaren 60 aan werd toegevoegd - Locomotief kan de naam Gelria natuurlijk gewoon gekaapt hebben voor een model, maar waarom zouden ze?

Een raadselachtig fietsje dus, ook het internet hult zich in zwijgen. Mocht iemand meer informatie hebben…

Groeten, Hans
Bijlagen
C7F266BB-5E0B-4416-A7CC-D37FEDF5D05A.jpeg
48F5744A-CEE7-4CDF-8BB2-E7FD6BBC5ED8.jpeg
5C5B3CF6-34FD-44B4-945E-42D094FA229D.jpeg
5BAA64F6-9BEC-4D4B-AA99-679B4070403F.jpeg
4050ECC4-7C6D-4F93-BB23-F85F7DF1274A.jpeg
Laatst gewijzigd door hansvdw op 17 apr 2022, 20.26, 1 keer totaal gewijzigd.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: een merkwaardige Locomotief

Bericht door hansvdw »

Inmiddels door het bestuderen van een vroege jaren 60 Locomotief racefiets op Martens m-gineering site tot de conclusie gekomen dat ook deze racer in elk geval een Locomotief is van begin jaren 60. De lugs, de gemodificeerde voorvork, de opbouw, het komt allemaal overeen.

Een mooi dit detail van dit frame vind ik de verbinding van de zadellug met de liggende achtervork - net een potlood (zie de foto).

Overigens ga ik er maar vanuit dat de merkwaardige naamgeving niet zal worden opgelost.

Groeten,
Hans
Bijlagen
4B12249F-D292-48E5-8741-4DF7EBADEEE5.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door non-fixie »

Prachtig! Is het je maat? Plannen?
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door hansvdw »

Hij is helaas te klein. Ik heb hem gekocht om de onderdelen te gebruiken voor een Anderlechtse Plume Sport uit ongeveer hetzelfde jaar, maar realiseer me dat racers uit de vroege jaren 60 in deze mate van originaliteit schaars zijn. In combinatie met de mooie lak, aparte kleur en die merkwaardige naamgeving kan ik het niet over mijn hart krijgen hem op te offeren.

Daarom alles goed schoonmaken, opnieuw monteren en er een goed rijdende fiets van maken. Daarna weet ik niet, een mooi plekje geven of door naar een andere liefhebber.

Groeten,
Hans
BeundeHaastweewieler

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door BeundeHaastweewieler »

hansvdw schreef: 18 apr 2022, 07.00 Hij is helaas te klein. Ik heb hem gekocht om de onderdelen te gebruiken voor een Anderlechtse Plume Sport uit ongeveer hetzelfde jaar, maar realiseer me dat racers uit de vroege jaren 60 in deze mate van originaliteit schaars zijn. In combinatie met de mooie lak, aparte kleur en die merkwaardige naamgeving kan ik het niet over mijn hart krijgen hem op te offeren.

Daarom alles goed schoonmaken, opnieuw monteren en er een goed rijdende fiets van maken. Daarna weet ik niet, een mooi plekje geven of door naar een andere liefhebber.

Groeten,
Hans
misschien dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen.
ik wil een beetje snoeien in mijn bestand, en de racefiets die ik 2 jaar geleden heb gekocht moet weg.
Stond bij mij alleen maar in de woonkamer omdat ik hem mooi vond. ik kan hem toch niet gebruik, hem 2 rugbeschadigingen en 1 kapotte knie en een half kapotte knie.
Als ik erop zou fietsen en zo,n gekromde rug over een hobbelig weggetje is het net of iemand een mes in en uit m,n rug doet bij elk hobbeltje.
Voor mij eigenlijk zo bruikbaar als een boot voor een oliesjeik in het midden van de woestijn.
Ik ben hem dit weekend uit elkaar aan het halen om te beoordelen hoe hij er aan toe is en opnieuw te vetten om vervolgens te koop te zetten.
lijkt maar weinig sleet te zitten op de draaiende delen.
framemaat 58/59
ik ben 1,70m. en kan in deze allerlaagste stand er net wel/net niet op fietsen.
Bijlagen
P1140635.JPG
P1140637.JPG
P1140636.JPG
P1140638.JPG
P1140639.JPG
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door hansvdw »

Bedankt voor je bericht Beun. Nog een mooi exemplaar zo te zien, maar ik heb voldoende racefietsen in mijn eigen maat.

Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door non-fixie »

De Sapporo's die ik tegenkom zijn vrijwel allemaal nog heel mooi. Chroom- en lakwerk zijn blijkbaar van zeer hoge kwaliteit op die frames. Wel een aanrader, wat mij betreft.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door hansvdw »

Dit is de locomotief van Bas Maliepaard uit de Tour de France van 1965. Vrijwel identiek frame, alleen heeft dat van Maliepaard, rijdend voor de TeleVizier ploeg, een kabelstop op de liggende achtervork - zijn frame is dan ook een paar jaar jonger.

De Locomotief Gelria Royce Premier de Luxe lijkt dus een Locomotief Tour de France, opgezadeld met een fancy naam en bijbehorende decals. De reden blijft onduidelijk.

Groeten, Hans
Bijlagen
37CB35AA-9E3D-4FCC-A926-8C5A2BABD57A.jpeg
BeundeHaastweewieler

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door BeundeHaastweewieler »

is dit niet eigenlijk gewoon een Gazelle tour du france?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief Gelria Royce Premier de luxe

Bericht door non-fixie »

De Gazelle Tour de France was de eenvoudigere semi-racer van Gazelle (de Champion Mondial semi-race was de duurdere versie) in de jaren '70 en '80.

De Locomotief Tour de France bestond in de jaren '70 ook nog, en was in feite een Gazelle Champion Mondial A-frame:

Afbeelding
Plaats reactie