Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Inmiddels is de CCG een rijdende en remmende fiets geworden,
P1010601.jpg
P1010602.jpg
Voorlopig ben ik er mee klaar .Ik wil later als het warmer weer is de kettingkast bouwen en transfers aanbrengen.
Eerst maar eens wat rijden om de kleine foutjes er uit te halen .Jammer als de kettingkast er weer af moet voor
een of andere aanpassing.
de laatste dagen vooral gewerkt aan de remonderdelen die nog miste . Met name de veertjes die de remmen op spanning houden en de schoenen doen terug bewegen bij het remmen. vier opgerolde veertjes, twee linkse en twee rechtse.
Ik zag er een beetje tegenop maar dat bleek niet nodig. Het was een vrij simpel karweitje met de draaibank.]
P1010570.jpg
Aanvankelijk had ik een een dunner asje vanuit de redenering dat de veer wel weer naar een grotere diameter zou terug veren .Dat bleek mee te vallen waardoor mijn eerste veertje een te kleine diameter kreeg.
Het leerproces kan snel gaan gelukkig. Zo ontdekte ik dat het haakse uiteinde er zeer lastig aan te buigen is als de veer haar volledige aantal wendingen heeft maar buig je een slag eerder het laatste eindje er al aan dan wordt dat een mooi haaks uiteinde.
P1010595.jpg
Het ene uiteinde steek je in een gaatje achter in de remschoen-huls en het voorste haakse uiteinde gaat in een ring met gaatjes en een vierkant midden-gat dat op de as van de rem borgt. De veertjes zijn links en rechts gedraaid maar het is me niet duidelijk welke veer voor welke kant is. Ze veren linksom en rechtsom even goed namelijk.
P1010572.jpg
P1010605.jpg
Ik kan zeggen dat de remmen bijna in een keer goed zijn. Het enige wat ik echt moest aanpassen was de lengte van de verticale remstang langs de zadelbuis. Die was te iets te lang waardoor de slag van de rembeweging te vroeg vastliep tegen de trapas lug.
Nu remt het strak en komen de remmen netjes vrij.
Ik ga ook nog aan de slag met een reparatietasje voor achter het zadel. Ze zijn bij Fongers redelijk opvallend en fraai door haar grote opschrift.
En slecht vindbaar/duur in aanschaf.
P1010599.jpg
Een collega van me heeft een printer en maakte de stempel. Er moet er nog een meer komen met wat grotere letters maar de werking hebben we al bewezen. Lastigste is nu een strak stiksel te maken op de hoeken van de tasjes. Die stiknaad loopt diagonaal door de hoeken. Aan de binnenkant zie je geen stiknaad. Dat wordt lastig mikken. Misschien voorboren met een boortje 2 mm vanuit een mal. Het moet industrieel strak worden en niet een beetje wiebelig.

De S.A. buisversteller moest ook nog wat herstelwerk ondergaan. Behalve dat de buisklem moest worden verlengd om om de grote diameter Fongers bovenbuis te passen had de oude versteller last van uitgesleten positieogen in de achterplaat.
P1010576.jpg
Omdat de versteller een eenvoudig geklonken ding is kan je vrij makkelijk het ding uit elkaar halen en onderdelen vervangen. Ik heb er dus maar een andere achterplaat in gezet en daarna de boel weer vast geklonken.
P1010592.jpg
De achternaaf is een K uit 1928.
P1010590.jpg
Een jaartje te vroeg maar daar kan ik wel mee leven.
Komt van een collega liefhebber uit Houten. De fiets is echt bij elkaar gesprokkeld!
Het olie lipje is ook weer van de partij:
P1010587.jpg
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Wauwie! Met de fabricage van een zadeltasje heb je volgens mij het laatste lastig te vinden onderdeel te pakken dat nog niet na te maken was. Hoewel pompjes ook nog interessant zouden kunnen zijn.

In zwart is de fiets erg fraai zeg!

Bladerend door het overzicht met Fongers fietsen in het ‘online Fongers Groningen fiets museum’ mogen we ons toch maar gelukkig prijzen met zoveel toch nog redelijk complete fietsen.

Het moge duidelijk zijn dat jij daar toch wel een sleutelrol in hebt gespeeld, veel dank daar voor!

Nog bijzonderder vind ik dat veel vondsten echt pas van de laatste 10 jaar zijn. Het zijn mooie tijden geweest op Fongers vlak.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper,
Ja die tasjes , dat gaat nog iets worden. Punt op dit moment is nog de diverse logo`s die Fongers daarvoor toepaste.
Ik ken die met getrapte hoekjes van het kader maar er is er blijkbaar ook en met een rechthoekig kader zonder de trapjes.
En mogelijk ook nog een met alleen de letters Fongers zonder kader. Dat tasje op jouw kruisframe Hoe ziet dat er ook al weer uit?
Daarvan is het embleem ook weer anders meen ik me te herinneren.
Fietspompjes van het juiste merk zijn wel te vinden meen ik en dan is het een kwestie van een stempel lijkt me. lichtjes ingesmolten en met gouden verf ingekleurd. Ik heb er nog geen in handen gehad omdat eens te bekijken.

Ik zou ook graag Burgers ,Gruno en Simplex fietsen ''terug halen''. Mogelijk zijn daar wat minder handvatten in de vorm van catalogi, fabrieksfoto`s etc.
maar het belangrijkste is dat ze er gewoon niet meer zijn. Dat is met Fongers gelukkig nog wel het geval.
En inderdaad iets van de laatste tijd. Voor mij ''ging het los'' met de BB uit 1925 die nu bij Maarten B staat.

En ik mag er weer een gaan doen. Heb de CCG uit 1911 van Jos mogen overnemen.
P1010562.jpg
Super leuke restauratie in het verschiet omdat op een flink aantal punten de fiets nog haar oorspronkelijke onderdelen heeft en ik andere missende onderdelen al had aangekocht met het oog op een vroege Fongers (zo van, je weet maar nooit...).
Zo is er al een X naaf met stuurversteller, hele dunne dubbelbutted spaken (no15) en een trapas met groot Fongers tandblad en cranks.
P1010579.jpg
P1010578.jpg
P1010582.jpg
P1010584.jpg
P1010585.jpg
Gaat iets moois worden. De achternaaf die er nu in zit is een K naaf uit 1927.Dat zal het jaar zijn geweest dat de fiets naar de Fongers fabriek is geweest voor een opwaardering.
P1010561.jpg
De remstangen bij het balhoofd zijn toen gemoderniseerd en er is een versnellingsnaaf van die periode in gezet.
Later heeft zoals Jos aangaf een ander bedrijf de fiets nog eens aangepakt.
De eigenaar vanaf de 20er jaren was opzichter zo las ik. Ik kan me goed voorstellen dat hij met de Fongers langs de nieuwbouw projecten reed. Er van uitgaande dat het opzichtwerk dat van de bouw betrof. dat is natuurlijk niet zeker.
Ik vroeg me ook af of de fiets via erving bij de opzichter was terecht gekomen. Echter zijn ouders woonde in de buurt (net ten westen) van Groningen en dus is bij de levering aan het bedrijf in Leeuwarden niet voordehand liggend .
Alles aan de fiets zal herzien moeten worden en ik zal daar waarschijnlijk wel weer verslag van doen.
P1010610.jpg
Op termijn mogen er ook wel weer een of meer Fongers fietsen naar andere liefhebbers.
Spreiding van fietsplezier is een goeie zaak.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Hier een voorbeeld van een Fongers tasje met vernikkelde montageplaatjes dat dus waarschijnlijk uit de jaren ‘20 is.
F1FBEF19-05A3-472C-BBB6-22BDAD4C3D50.jpeg
FDB6AAD1-2A98-4379-BEA5-256FD23735F2.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 10 jan 2024, 10.18 Lastigste is nu een strak stiksel te maken op de hoeken van de tasjes. Die stiknaad loopt diagonaal door de hoeken. Aan de binnenkant zie je geen stiknaad. Dat wordt lastig mikken. Misschien voorboren met een boortje 2 mm vanuit een mal. Het moet industrieel strak worden en niet een beetje wiebelig.

Ik heb wel ponsjes gezien voor leerbewerken met 3 tanden op een rij om de naaigaten voor te prikken. Dan hou je de afstand mooi constant
/Marten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

En hier het Fongers zadeltasje dat op de kruisframe fiets zit. En mooi om te lezen dat er voor de CCG 65 uit 1911 ook een glorieuze eindbestemming in het verschiet ligt!
Bijlagen
Fongers zadeltasje.jpg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

En hier nog twee andere versies waarvan de bovenste (met enkel letters) uit 1940 is.
Bijlagen
FG zadeltasje.jpg
FG zadeltasje.jpg (90.33 KiB) 404 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

En om volledig te zijn hier nog drie versies... Je kunt dus nog even vooruit. ;)
Bijlagen
7bcd57b2-f10c-4167-a676-e512e39e1e77.jpg
b3bd3283-0703-4ea5-b56b-af20e69cf3e9.jpg
82912684-5eb0-40bb-8b69-2dd976306ce0.jpg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Jee!, Wat een boel variaties!!
Heel leuk om te zien.
Dat is nog een studie om tot een goeie kopie te komen.

Marten, inderdaad een fijne manier om regelmaat te geven aan stiksel.
Maar bij de tasjes gaat het wel om iets van 6 tot 8 mm te doorboren om diagonaal goed uit te komen.
Las ook van een ruitvormige doorsnede van de naald om de stiksels mooi in patroon onder elkaar te krijgen.
En dus dat de volgende lus niet willekeurig aansluit op de vorige maar steeds in het zelfde hoekje van het gat terecht komt.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door jrietveld »

Mooi, al die zadeltasjes. Ik heb nog een of twee andere, zal die fotograferen als ik weer terug ben van vakantie.

groet, Jos
Plaats reactie