Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper,
Ja inderdaad, alles is zwart. Waar ik over twijfelde waren de velgen. Nu heb ik ze zoals bij jouw BB60 vernikkeld met zwarte bies.
Misschien waren ze oorspronkelijk wel geheel zwart, die velgen?
De beeldbank laat ook geen foto zien met een weer en wind uitvoering. Ik ken eerlijk gezegd ook geen catalogi met uitleg of foto`s.
Het blijft een beetje een gok tot er eens een originele voorbij komt, zou het niet?
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door jrietveld »

Mooie klus Maarten (maar wat een werk...).

Vanuit de notering in het garantieboek snap ik de keus voor Weer&Wind. Ik heb ook nooit een fiets met de luxe velgremmen (gemaakt van 1927 tot 1935) in matzwart gezien (behalve het exemplaar van Jasper, maar dat is kennelijk ook deels nagemaakt). Ik weet dus niet of de remhoeven in dat geval ook zwart werden uitgevoerd (ligt wel voor de hand omdat ze dicht bij de wielen zaten en kwetsbaar waren voor vocht en pekel). De assen van de W&W-modellen waren voor zover ik weet wel altijd zwart, de velgen verschilden. Velgen uitgevoerd in nikkel zijn natuurlijk mooi (hoewel dat nikkel vrij slijtgevoelig was).
Er zijn trouwens opmerkelijk veel dure Fongers fietsen uit bouwjaar 1929 overgebleven. In de jaren 1930-1933 gaat de productie van Fongers flink omlaag (en dat geldt in versterkte mate voor het aandeel van de soorten A, B en C als gevolg van de sterk dalende prijzen).

groet, Jos
Laatst gewijzigd door jrietveld op 2 jan 2024, 22.49, 1 keer totaal gewijzigd.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door veenofiets »

Maarten,

Weer prachtig deze oude GCC! Mooi om te lezen en naar te kijken dit project!

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank Freek!

Ja het is inderdaad erg veel werk Jos.
De volgende is gelukkig wat dichter bij huis qua authentieke onderdelen !
Dat mag ook wel eens na die BB65 en BDG60 met nagemaakte remmen ,sturen en meer.

De weer en wind uitvoering is voor mij naast de bestaande seriegarantie notatie ook een poging om wat variatie te brengen in de twee CCG`s van deze serie. Eigenlijk de zelfde motivatie waarom ik met groen was begonnen. Los daarvan vind ik vernikkelde fietsen over het algemeen wat fraaier.

Over de weer en wind uitvoering, Er zijn in de garantieboeken meerdere fietsen te vinden die de notatie '' verchroomde velgen'' hebben.
Dat werd rond die introductieperiode van het chroom wel gedaan (zoals je eens vertelde bij die BB65 uit 34 die je had) en dan is het interessant om te kijken of daar ook fietsen in de ''w'' uitvoering zijn die die notatie hebben. Met name met velgremmen is het interessant om te weten. Ze zullen bij Fongers ook ongetwijfeld hebben getest en bekeken wat remblokken op gelakte velgen doen en hoe lang het goed blijft .
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Even snel gekeken in de 100 stuks van deze CCG`s en inderdaad de notities ''Velgen Chroom'' slaat bij deze serie steeds op fietsen met een ''W'' (weer en wind) notatie. De notitie Chroom (zonder velgen) slaat steeds op de gewone uitvoering.
Maar ''Velgen Chroom'' lang niet bij alle fietsen uit de ''W'' serie . Blijkbaar waren dus beide varianten te leveren of de variant ''W'' met vernikkelde velgen, dat kan ook nog .Geen uitsluitsel dus over de toegepaste velgen. Wel de zekerheid dat ze ook met chroom velgen werden uitgerust
Zag trouwens ook dat mijn weer en wind uitvoering (toch) geen Terry zadel had . Wel diverse andere fietsen uit de serie. Ook een Fongers in Raleigh grijs (!) en een in Fongers grijs.

Wel leuk om al die variaties en uitzonderingen boven te halen uit zo`n badge van 100 fietsen
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Mijn BB65 uit 1934 (die ik nooit weg had moeten doen...) was niet in W&W uitvoering, maar in een combinatie van nikkel en chroom. De velgen waren verchroomd omdat dat dat beter bestand was/is tegen de slijtage als gevolg van remblokjes (Fongers raadde die verchroomde velgen bij toepassing van remblokjes ook aan vanaf 1930).
Op gelakte velgen zullen remblokjes snel de lak eraf laten slijten, zodat je die uitvoering niet veel tegenkomt (Fongers leverde eind jaren 20 ook wel fietsen met een remnaaf, hoewel ze dat minderwaardig vonden aan velgremmen, en in een enkel geval geval zelfs alleen een bandrem, wat wel heel weinig remkracht opleverde).

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos, Ja daar heb je gelijk in . Geen weer en wind.
Ik heb die fiets voor George onderhanden gehad. Hij lag een beetje uit elkaar en de oliebad kettingkast was er afgehaald.
Er zit nu een lederen kettingkast op. En ik heb het stuur recht gebogen .Dat stond aan een kant naar beneden.
klein.jpg
Klein 2.jpg
Wat ik bijzonder vond was dat er in de transfers iets van ''gereviseerd'' stond in kleine lettertjes.
DSC09334.JPG
DSC09333.JPG
Dat zou haast van de Fongers fabriek af moeten komen zou je denken.
Sunbeam deed dat ook wel , een transfertje met ''refurbished'' er op.

Ik denk dat ik nu aan 6 van die fietsen met gemoderniseerde remmen heb gewerkt. Een ervan had nog de originele remstang aan de zijkant van het balhoofd al vertelde de eigenaar Gijsbert wel dat hij die stang een keer los naast de fiets had terug gevonden...

Vermoed dat we bij de velgrem W&W voorzichtig kunnen stellen dat de velgen chroom of nikkel waren (chroom idd beter bestand) en de trommelrem en terugtraprem fietsen zwart gelakte velgen hadden.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door jrietveld »

Leuk om die BB65 weer eens terug te zien.

Voor jouw info: de revisietransfers heb ik destijds aangebracht (ik heb deze overigens nooit op fabrieksrevisies gezien).

Jammer dat de BB van zijn metalen kettingkast is ontdaan; hoewel deze jonger was dan de fiets vond ik het destijds een fraai geheel (zie bijlage), met alle optionele onderdelen erop.

groet, Jos
Bijlagen
BB 65 1934.jpeg
BB 65 opzij.JPG
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door veenofiets »

Schitterend om te zien. En ik vind naast Fongers Sunbeam ook een enorm mooie fiets, beide denk ik merken die voor topkwaliteit gingen en pareltjes van fietsen bouwden. Ik ben het met Jos eens dat het jammer is dat die metalen oliebad kettingkast eraf is, van wat ik las in de Fongers catalogus is een metalen kettingtrommel waarin de ketting door olie rond draait zoals Fongers die oliebadkettingkast in de jaren 20 noemde de meest dure optie voor de kettingkast, duurder dan moleskin….

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Zeker een hele fraaie fiets met die kettingkast en de andere aankleding!
Sunbeam had het zeker ook maar je kan wel stellen dat zeker twee handen vol Engelse merken de zelfde uitstraling hadden .
Singer, Lea Francis, Royal Enfield, Premier, Centaur, Rudge, Rover om er een paar te noemen. Allen hadden ze complexe remmen, oliebad kettingkasten, balhoofd slotjes, balhoofdstroppen etc.
In Nederland volgden Fongers maar ook Burgers ,Gruno ,Simplex, Archipel en nog een aantal die Engelse bouwwijze.
Wat mij betreft is die specifieke roadster uitstraling een hele stam aan fietsmerken zo rond 1900-1920.
Heel anders dan de Duitse ,Belgische en Franse smaak. Die hadden hun eigen kwaliteit maar richtte zich veel minder naar die Engelse bouw.
Plaats reactie