Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Nick013 »

Knap werk 8-) Lekker kleurtje hoor, ziet er goed uit, ik vind het zeker niet misstaan :mrgreen:
Less is more :mrgreen:
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Enfield »

Mooi project Maarten!
een vraagje: welke soort verf gebruik je? En hardt die naar jouw ervaring voldoende uit?
mvg Ludo
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , nou ik ben toch nog niet zo zeker van de kleur.
Ik heb het frame met onderdelen in een hoek van de werkplaats gezet en kijk iedere keer als ik ''toevallig'' binnen loop wat m`n
kijk-ervaring is.
Dat is nog niet overwegend positief. Het groen is eigenlijk iets te blauw denk ik.
Groen zit tussen geel en blauw in op de kleurencirkel en heel vaak in Nederland is de groen wat aan de blauwe kant. De Engelse fietsen zijn meer naar de gele kant van groen. Dat is fraaier. De Vooroorlogse Gazelles trouwens ook. Nog een stapje meer zelfs.

Over de lak, ik ben eigenlijk geen goede raadgever als het om sterke lak gaat. De meeste fietsen van mij zijn zondagmiddag fietsen waarbij sterke lak ondergeschikt is aan de juiste looks .
Maar voor deze Fongers ben ik min of meer toevallig op Hammerite spuitbuslak uit gekomen. De egale variant dus niet met ''hamerslag'' .
Het droogt langzaam maar geeft veel body ten opzichte van de thinner verdunde lak. Ook bij fijn matterend schuren bleef de groene verf heel. Ik schuurde er nergens doorheen. Dat is wel een teken dat de verf er goed en dik op zit met slechts een spuitbus die ook nog niet eens leeg is momenteel.

Dus enig advies: de Hammerite spuitlak is niet echt verkeerd.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Deze kleur heb ik nooit gezien bij Fongers. Eerlijk gezegd vind ik hem ook erg 'hard'. Waarom doe je hem niet in de kleur Fongers grijs-groen, die tientallen jaren tegen meerprijs leverbaar was? Ik voeg ter illustratie een foto van mijn BB 1931 toe in die kleur.

groet, Jos
Bijlagen
SAM_5103.JPG
BB zadelpartij compr..jpg
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Deze 36 gaats velg die, gelet op het label, ook een Fongers groene kleur draagt (met gouden bies) haal ik morgen op. Ook deze mag je ter referentie gebruiken.

Ik kan alleen niet ontwaren wat er op de onderste regel staat geschreven. Naam van de kleur misschien?
Bijlagen
DE63D63C-785C-4E3B-ABC7-89EC7BE056C4.jpeg
3CAF6008-A10C-42D4-A81D-6E51C66FD46F.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

En nog twee referenties die overigens exact dezelfde kleur hebben:
Bijlagen
553DFF77-1AB3-4BE0-A9D6-911FD8E1D18F.jpeg
277E8ED4-6DF5-46EA-8559-A0638E89D6BE.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Op het label staat onderaan 'petrol', de kleur van die velg. Net als de twee fietsen die je laat zien gaat het hier om jaren 50 kleuren, die nog niet werden gebruikt voor WO2.

groet, Jos
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door JasperA »

Ah check, dat is het inderdaad. Veel mooier die jaren ‘50 kleur… ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , Best lastig om tot een goede keuze te komen.
Het groen grijze wat Jos laat zien is inderdaad een bekende van de oudere Fongers fietsen.
De petrol van Jasper is ook wel mooi maar ik zou ook voor een niet door Fongers gevoerde kleur kunnen gaan.
In de reeks van 100 CCG`s staan diverse Fongers grijs groene fietsen opgeschreven (oa fiets nr 78 ) maar er staat ook een ''Raleigh'' grijze bij (nr 94).
2019-06-21 10.15.21 (2).jpg
Geen idee wat dat voor kleur is maar blijkbaar wilde ze wel op klantwens afwijken van het hen bekende denk ik dan.
Ik zoek vooral een kleur die me prettig overkomt maar dat is al lastig genoeg.
Er zijn tientallen kleuren groen . Het harde blauwe groen heb ik al wel afgeschoten. Dat gaat het niet meer worden.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG 65 met een geschiedenis en een toekomst

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben overigens ook nog wel benieuwd naar de kleur groen van Georges Rotterdamse HZ uit 1913.
Die fiets waar de grondlak zo doorheen komt zetten. Dat is weer een andere groen . Ik dacht dat de fiets wel in de lijst te vinden was maar blijkbaar is ze verwijderd?

Groeten,
Maarten
Plaats reactie